Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Råd til kjøp av 4wd suv

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Min søster skal ha en 4wd som er bra til vinterføre og helst suv, helst ikke varebil siden hun har unger og en hund. Ikke så viktig om det er bensin eller diesel, men også helst en bil hun ikke trenger å mekke på.

Har tittet litt og fant en Mitsubishi Pajero Pinin 2.0 GDI Offroad 2002 , kan denne anbefales?

Endret av duqe77
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Med mindre offroad egenskapene er kjempeviktig så er jo toyota rav4 et bra alternativ.

Endret av trra
Skrevet

Glemte også å nevne at prisklassen bør ligge under 200 000kr.

Toyta rav er så trangt bak, kunne tenkt å plasere hunden bak.

Skrevet (endret)

RAv4 får du under 200k brukt, men som du sier, dårlig med bagasjeplass bak. Kikket litt på diverse suv selv, blant annet suzuki og ble skuffet over bagasjeplassen, så ende opp med en hiace 4wd bygd om til personbil, mye plass, men mindre utstyr iforhold til rav4, pajero osv i samme prisklasse.

Endret av trra
Skrevet
RAv4 får du under 200k brukt, men som du sier, dårlig med bagasjeplass bak. Kikket litt på diverse suv selv, blant annet suzuki og ble skuffet over bagasjeplassen, så ende opp med en hiace 4wd bygd om til personbil, mye plass, men mindre utstyr iforhold til rav4, pajero osv i samme prisklasse.

8089509[/snapback]

har du noen linker som kunne anbefales?

Skrevet

Kikka litt nå på hiace, de er jo som varebiler, hun likte helst suv eller stasjonsvogn.

Men takk for all svar.

Skrevet (endret)

Pajero er ganske bra biler men er det så mye mer plass i den?

Syntes bildene viser ganske lite plass bak. (blir trangere i høyden)

Hvilken hund skal baki bilen og skal det brukes bur?

Endret av nahojdat
Skrevet (endret)
Pajero er ganske bra biler men er det så mye mer plass i den?

Syntes bildene viser ganske lite plass bak.

Hvilken hund skal baki bilen og skal det brukes bur?

8089618[/snapback]

Synes at plassen er ok til en stor hund uten bur. Men jeg har heller ingen erfaringer med suv bagasjerom.

Endret av duqe77
Skrevet

Regner med hun ikke kan ha bil på grønne skilter, siden hun har unger? Vi hadde en XL-7 på grønne skilter selv. Super plass, og god i terrenget. Samt rikelig med plass til bur baki. Vet ikke hvordan plassen er i en 5-seter, men en brukt slik kan jo være noe? Bare vær obs på utslippene på SUV'er. De kan bli straffet hardt neste år...

Vi byttet forøvrig nylig til Citroën C5. Vi kjører litt på dårlig vei, og av og til over fjellet om vinteren. Turen over nå sist gikk på snø og isdekke, og bilen oppførte seg helt supert! Inni her er det meget god plass til både unger og hundebur, og bilen kan heves om du skal inn på dårlig vei. Antispinn og ESP er standard på mange biler i dag (inkl. C5), så hun trenger ikke henge seg alt for mye opp i 4wd, om hun ikke skal ha en ren offroader, da. Eller skal trekke mye henger. Da kan dette være greit.

Skrevet (endret)

Har også sett litt på stasjonsvogner, men 1st prioritert er suv siden hun kjører på dårlig vei og vil ha mest mulig oversikt på veien.

Endret av duqe77
Skrevet (endret)
Kikka litt nå på hiace, de er jo som varebiler, hun likte helst suv eller stasjonsvogn.

Men takk for all svar.

8089565[/snapback]

Ja, stemmer det. Den kommer også som personbil, men er for dyre til at det blir solgt noe særlig. Bygde om en varebil pga bedre utvalg og koster ikke noe mer. Kom vel på rundt 130 ferdig ombygd med avgifter(lite avgifter pga 1997 mod). Har selv to unger og bikkje. Korte utgaven av Hiace er 4.7meter lang og ikke ille å ratte rundt på parkeringsplasser og utrolig deilig å kunne trille barnevogna rett inn i bilen og fremdeles ha mer plass igjen enn en stor stasjonvogn. Itilleg er det kjekt med skyvedører bak når det er trangt om plassen på parkeringsplassen, men nok hiace propaganda nå :p.

Endret av trra
Skrevet

Andre 4wd alternativer kan være:

Honda CRV

Honda HRV

Nissan Patrol

Nissan Terrano

Subaru Forester

Toyota Landcruiser

Enkelte av disse er relativt dyre i utgangspunktet, og du må en del opp i alder for å komme under 200k budsjettet. Og så er de ikke akkurat drivstoffgjerrige. men regner ikke med at det er et kriterie uansett.

Skrevet

SUV er jo blitt så populært så de fleste suver har jo ganske høy bruktbilpris vil jeg påstå..

Fremkommlighet på vintern er forøvrig ikke noe problem med en litt rung forhjulsdreven bil. (dersom det var et av poengene).

Om jeg skulle hatt 4wd med plass hadde jeg gått for en Audi Quattro, A4 eller A6.

Skrevet
SUV er jo blitt så populært så de fleste suver har jo ganske høy bruktbilpris vil jeg påstå..

Fremkommlighet på vintern er forøvrig ikke noe problem med en litt rung forhjulsdreven bil. (dersom det var et av poengene).

Om jeg skulle hatt 4wd med plass hadde jeg gått for en Audi Quattro, A4 eller A6.

8092127[/snapback]

Kikka litt på audi nylig, synes at de var litt dyre til å ha kjørt over 100 000km. Men fine er de.

Skrevet
Om jeg skulle hatt 4wd med plass... A4

8092127[/snapback]

Alt er jo relativt, men mye plass og a4 passer ikke helt sammen. Alle biler har plass.

Skrevet (endret)
Hva med å vurdere Mercedes ML. Det er romslige biler.

De billigste ligger noe under 200k.

Denne har ikke gått for langt,og med bakseter kommer du opp mot 200000kr,tror jeg.

http://finn.no/finn/car/object?finnkode=94...8&pos=1&tot=154

8093530[/snapback]

Hun har ikke peil det med bilmekking, men det koster vel en del å montere disse og omreg. Men fine biler dette og men nokså dyre.

Endret av duqe77
Skrevet (endret)
Hva med å vurdere Mercedes ML. Det er romslige biler.

De billigste ligger noe under 200k.

Denne har ikke gått for langt,og med bakseter kommer du opp mot 200000kr,tror jeg.

http://finn.no/finn/car/object?finnkode=94...8&pos=1&tot=154

8093530[/snapback]

Hun har ikke peil det med bilmekking, men det koster vel en del å montere disse og omreg. Men fine biler dette og men nokså dyre.

8094051[/snapback]

Bakseteavgiften kan du regne ut her.

http://forbruker.no/bil/kalkulatorer/seteavgift/

Med bilen jeg linket til og med så nærliggende tall som mulig,ligger avgiften på ca 20500kr.

Prisen blir da ca.195k-196k,men så kommer omregistrening i tillegg.

Omreg.

http://finn.no/finn/gojsp/vertical/car/abo...idetemplate.jsp

Han Staten sjøl skal jo ha sin del av kaka.... :ph34r:

Endret av spaltcha
Skrevet (endret)

Og Mercedes-Benz ML er jo viden kjent som problemfrie biler?

Dersom denne er fin, kan du jo vurdere den. Mitsubishi Outlander 2.0 Sport '03.

Har samme modell selv, dog sort. Kjører som en drøm for å være en SUV, jeg er 180 på strømpelesten og ganske svær, har ingen problemer i baksetet. Problemfri bil, og bagasjeplassen er tilstrekkelig for det aller meste.

Dersom bilen er AWD (de kom som 2WD også, og det står intet om fremdriftssystem), og har alle seter på plass, og det virker slik for meg, virker den som et kurant kjøp.

Er jo bare å ringe selger, i alle tilfeller. :)

Verdt å prøve. Om hun liker designet. :)

Endret av Simon Aldra

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...