Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan koble to pc sammen?


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har to pc'er (bærbar +stasjonær, se profil) som er koblet til samme trådløse nettverket. Dvs bor i kjellerhybel og kobler til trådløs ruter i etasjen over.

 

Finnes det en guide som viser hvordan disse to maskinene kan dele innholdet?

Har lest det jeg kan i veiledningen til Windows etc, men føler ikke jeg får et godt svar på en fremgangsmåte.

 

-Begge har trådløst nettverkskort

-Har kjørt installasjonsveiviser for nettverksinnstallsjon på begge maskiner

-Har gitt navn til arbeidsgruppe som begge er med i.

-Begge maskiner kjører XP Proffesional

 

Lenger enn dette kommer jeg ikke.

Beklager på forhånd hvis det står noe om dette rett under nesen på meg her, men ellers hadde det vært fint hvis noen hadde en systematisk fremgangsmåte å forholde seg til.

 

Mvh Jom-Jom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror dere overvurdrer kunnskapen min betraktelig :hmm:

Utgangspunktet er egentlig at to maskiner skal kobles sammen der begge er koblet til internett via en trådløs ruter. Jeg har bare en masse delinformasjon om dette som ikke hjelper meg til å gjøre det systematisk.

Det er derfor jeg spørr etter en slags guide som tar det fra starten, steg for steg.

Ellers er jeg takknemlig for svarene! ;)

Lenke til kommentar

en forutsetning for at maskinene skal se hverandre er at begge faktisk deler ut noe :-)

ta for deg en av maskinene. gjør som nexz sier .

slå så av evt. brannmurer på begge maskinene og påse at de deler samme arbeidsgruppe (er det f.eks skrevet helt likt på begge maskinene ? gå på den andre maskinen og trykk på "start" og deretter "mine nettverkssteder"hvis da da går på "vis alle maskiner i nettverket" så skal den maskinen du begynte med komme opp der .

 

Maskinene bør også ha forskjellige datamaskinnavn ... det kan noen andre som leser denne posten hjelpe deg med

 

 

jeg sitter for øyeblikket på en ubuntu maskin, så jeg husker ikke akkurat gangen i det , men hvis du gjør det overstående så skal det virke !

 

håper dette hjalp litt iallfall !

Lenke til kommentar

Jeg må nesten gjenta det jeg sa, at dette må taes fra begynnelsen hvis det skal gi mening for min del.

Hvor begynner man når to maskiner skal kobles sammen?

 

Når det er sagt så mener jeg å ha delt mapper på begge maskiner, og når jeg trykker "Vis datamaskiner i arbeidsgruppen" så kommer navnet på den stasjonære opp på den bærbare, men ikke omvendt. Dette skjønner jeg ikke siden jeg har gjort det samme med begge maskinene.

Navn på arbeidsgruppe og maskiner har jeg også kontroll på.

Lenke til kommentar

Å prøve å se etter andre maskiner med windows sin arbeidsgruppe browser er pretty futile, da det heller skjeldent funker skikkelig.

det du trenger å vite er den andre maskinens navn eller Ip-adresse,

da går du på run/kjør og skriver f.eks: \\192.168.1.42 hvis du vet ip-adresse eller \\laptop hvis det er navnet på maskina.

 

da skal det om fildeling er aktivert omsider poppe opp et vindu som da vil vise hva den andre maskina har delt.

 

å dele en mappe gjør du ved å høyreklikke på ønsket mappe og velge "Sharing and security" / "Deling og sikkerhet" (??)

trykk så på boksen for "Share this folder on the network"/"del denne mappen over nettverket" og fyll ut et annet delingsnavn under der igjen om ønskelig..

 

and then... tja. si det.

Lenke til kommentar

Har du stilt inn at begge maskiner skal "identifisere innstillinger automatisk" i LAN-innstillingene? Åpne Internet explorer-> verktøy-> tilkoblinger-> LAN-instillinger, Hak av for " identifiser innstillinger automatisk.

 

Prøv følgende: Start->run/kjør-> skriv <CMD> (uten<>)og trykk enter.

 

I svart bilde der markøren blinker, skriv: ipconfig /release, trykk enter.

Du vil få varsel om at nettverket er koblet i fra. Normalt!

 

Skriv så: ipconfig /renew. Nytt varsel, nå om at nettverket er koblet til igjen.

 

Prøv nå!

 

Fortsatt problemer? Sett opp et nytt nettverk. Navnet på nettverket må være det samme på begge maskiner, men maskinnavnene må være forskjellig.

 

Tror det skal fungere med både veiviser for Hjemme/kontor-nettverk og trådløst.

 

Følg anvisningene på skjermen. Husk og hak av for deling av filer og skrivere under oppsett av nettverket.

 

Er mulig du får beskjed om å restarte etter at veiviseren er fullført. Gjør det!

 

Etterpå går du inn på "mine nettverkssteder" og trykker på "Vis datamaskiner i arbeidsgruppen". Da burde alle maskinene komme opp. Hvis ikke prøv å release og renew ip adr. igjen som beskrevet ovenfor.

 

Lykke til.

 

Edit Sirkve flei

Endret av Trainman
Lenke til kommentar
Å prøve å se etter andre maskiner med windows sin arbeidsgruppe browser er pretty futile, da det heller skjeldent funker skikkelig.

det du trenger å vite er den andre maskinens navn eller Ip-adresse,

da går du på run/kjør og skriver f.eks: \\192.168.1.42 hvis du vet ip-adresse eller \\laptop  hvis det er navnet på maskina.

 

da skal det om fildeling er aktivert omsider poppe opp et vindu som da vil vise hva den andre maskina har delt.

 

å dele en mappe gjør du ved å høyreklikke på ønsket mappe og velge "Sharing and security" / "Deling og sikkerhet" (??)

trykk så på boksen for "Share this folder on the network"/"del denne mappen over nettverket" og fyll ut et annet delingsnavn under der igjen om ønskelig..

 

and then... tja. si det.

8087841[/snapback]

 

Mulig jeg husker feil her, men for å kunne dele annet en default "delte filer" mappa eller noe slikt, må du slå av Enkel fildeling. Dett gjøres ved å velge verktøy/mappealternativer/vis og fjerne haken ved "bruk enkel fildeling"

Lenke til kommentar

1:

Kjør nettverksveiviser på begge maskinene, husk å slå på fildeling og begge må koble til gjennom router/ gateway..

 

2: Del mapppene ved å høyreklikke på mappen og velge deling og sikkerhet. Kryss av for del denne mappen på nettverket.. eller noe i den duren.

 

3: Vent litt.. (fra noen sekunder til kanskje noen minutter.. )

 

4: Gå til "mine nettverkssteder" se om du finner noen delte ressurser der.

 

5: Dersom ikke, klikk på "opp et nivå" .. da skal du kunne se maskinene i arbeidsgruppen. Dersom den er tom .. "opp et nivå" da får du se arbeidsgruppene..

 

Dersom dette ikke fører frem gi en beskrivelse av feilmeldingene du får opp..

Lenke til kommentar

Ok.

-Begge maskiner er merket for "identifisere innstillinger automatisk" i LAN.

 

-Enkel Fildeling er slått av

 

-Kjørte CMD på begge med release og renew. Alle tallene er like bortsett fra IP adressen som ender på 02 i den ene og 03 i den andre maskinen.

 

-Kjørte veiviser for Hjemme/kontor-nettverk på begge maskiner og krysset av for deling av mappe på nettverk

 

-Når jeg går til Mine nettverkssteder på den bærbare vises mappen som jeg har delt på denne maskinen under overskriften "Lokalt nettverk". Når jeg trykker "Vis datamaskiner i arbeidsgruppen" finner den begge maskiner(navnene), men når jeg dobbeltklikker på ikonet til den stasjonære kommer feilmelding som sier: \\"(Stasjonær)" er ikke tilgjengelig. Du har kanskje ikke tillatelse til å bruke denne nettverksressursen. Kontakt administrator av serveren for tilgang. Nettverksbane ikke funnet

 

-Når jeg gjør det samme på den stasjonære vises ikke den delte mappen i "Mine nettverkssteder". Når jeg trykker "Vis datamaskiner i arbeidsgruppen" på denne maskinen kommer feilmeldingen: "(Arbeidsgruppenavn)" er ikke tilgjengelig. Du har kanskje ikke tillatelse til å bruke denne nettverksressursen. Kontakt administrator av serveren for tilgang. Listen over servere for denne arbeidsgruppen er ikke tilgjengelig

 

-Ellers har jeg slått av brannmurene.

 

Hvis det trengs mer info så si fra.

Lenke til kommentar

Vet ikke om det har noe å si.. men slå PÅ enkel fildeling. Har dette på alle mine PC-er..

 

Og test....

 

 

Dersom det fortsatt ikke virker:

skriv inn: \\ip.til.stasjonær.pc (eks. 192.168.0.2) i kjør linjen på læpptoppen.. får du da tilgang..

Lenke til kommentar
Å prøve å se etter andre maskiner med windows sin arbeidsgruppe browser er pretty futile, da det heller skjeldent funker skikkelig.

det du trenger å vite er den andre maskinens navn eller Ip-adresse,

da går du på run/kjør og skriver f.eks: \\192.168.1.42 hvis du vet ip-adresse eller \\laptop  hvis det er navnet på maskina.

8087841[/snapback]

Vet ikke om du er gutt eller jente, men uansett skulle du hatt et kraftig kyss på kinnet for det forslaget :thumbup: Funket som bare det!

 

Men fremdeles finner jeg den stasjonære når jeg klikker "Koble til nettverksstasjon" og blar gjennom på den bærbare maskinene, men finner ikke den bærbare på den stasjonære maskinen. Evt hvis jeg trykker "Vis datamaskineri arbeidsgruppen" i "Mine nettverkssteder".

På samme måte vises "disken" til den stasjonære på "Min datamaskin" på den bærbare maskinen, men ikke på den stasjonære, når maskinene er koblet til hverandre.

Dette har jo forsåvidt ikke noe praktisk betydning, men det tyder jo på at noe er forskjellig, og har vel sammenheng med feilmeldingene.

 

Som sagt, for de praktiske formål så er problemet egentlig løst, og jeg må bare si hjertelig takk for all hjelp og forslag!

 

Eneste jeg kanskje lurte litt på var om det går an å tilordne et passord når jeg kobler på med IP-adresse i "Kjør", eller kobler til via menyen "Koble til nettverkstasjon"..

 

Mvh Jom-Jom

Lenke til kommentar

Ja, har Norton på begge. Hindret tilkobling til den ene maskinen. Hjalp når jeg skrudde av Norton. Opplegget er ikke helt hundre, men det fungerer nå.

 

Hva er egentlig hastigheten på forbindelsen?

 

Prøvde å overføre en mappe på ca 2Gb, men det hadde tatt ca 17 år i følge timeren. Det var dette som var litt av meninga med å koble makinene til hverandre, men det ser jo ikke ut som en reel anvendelse..?

Lenke til kommentar

er maskinene koblet til med kabel eller trådløst.. ??

 

På et ok 100mbit nett bør overføringen ligge på i allefall 80%.. altså ca 80mbit eller 10MB/s det bør da ikke ta mer enn 3 til 4 minutter...

Endret av idos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...