Gå til innhold

Excel: Problemer med koding

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har laget meg en timeliste mal på excel som jeg skal bruke til jobben

vi får betalt for ordinære timer, 50% og 100%

Når jeg setter inn nårtid jeg startet på jobb og til jeg sluttet skal den regne ut ordinære timer, 50% og 100%

Når jeg har jobbet fra 7:00 - 15:00 skal jeg ha betalt for 8 ordinære timer.

dette greier den å regne ut

Når jeg har jobbet fra 07:00-16:00 skal jeg ha betalt for 8 ordinære timer og 1 50% time. dette greier den å regne ut

Når jeg har jobbet fra 07:00 - 21:00 skal jeg ha betalt for 8 ordinære timer, 5 50% timer og 1 100% timer. det er her problemet kommer

får ikke til å stoppe regnearket slik at den skal regne ut 5 50% timer og resten 100%. den regner bare ut for hver time jeg legger på 1+ på 50% samt 100%.

Jeg lurer derfor på kommandoen for å stanse regingen på 50% etter 5 timer.. det kan ikke stå mere en 5 timer på 50%.. resten skal jo på 100% ellers blir det dobblet med timer...

Noen som skjønner?

Har lakt med bilde av regnearket for å hjelpe litt..

håper noen kan hjelpe.. å tar tid til dette..

Pfh Takk

post-54416-1173119516_thumb.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke samsvar mellom forklaringen og regnearket; du sier 8 og formlene sier 7,5. Antar her 7,5, du implementerer.

Normal arbeidstid:

=MIN((D2-C2+(D2<C2))*24-E2;7,5)

50% overtid:

=MIN(STØRST((D2-C2+(D2<C2))*24-E2-7,5;0);5)

100% overtid:

=MIN(STØRST((D2-C2+(D2<C2))*24-E2-12,5;0);5)

(D2<C2) håndterer "midnight rollover", dvs idet man slutter etter midnatt vil sluttid være mindre enn starttid.

HTH. Beste hilsen Harald

Skrevet
Det er ikke samsvar mellom forklaringen og regnearket; du sier 8 og formlene sier 7,5. Antar her 7,5, du implementerer.

Normal arbeidstid:

=MIN((D2-C2+(D2<C2))*24-E2;7,5)

50% overtid:

=MIN(STØRST((D2-C2+(D2<C2))*24-E2-7,5;0);5)

100% overtid:

=MIN(STØRST((D2-C2+(D2<C2))*24-E2-12,5;0);5)

(D2<C2) håndterer "midnight rollover", dvs idet man slutter etter midnatt vil sluttid være mindre enn starttid.

HTH. Beste hilsen Harald

8085871[/snapback]

takk for svar.. skal teste dette når jeg kommer hjem. det står 7,5 pga at lunch er trukket i fra :)

Skrevet (endret)

Funket Utrolig bra. Tusen takk, hjalp meg Meget mye. hvordan i f... greier du å finne formlene? er det en spesiell plass eller må man bare lære seg de?

Endret av c-NOfx
Skrevet

Så hyggelig.

Dette er kunnskap og trening. Men bruker du en ledig time til å bla i Hjelp-fila og lese kjapt om de forskjellige funksjonene så vet man at "jeg vet det finnes noe som gjør noe sånt som..." og da er man langt på vei når det gjelder.

Beste hilsen Harald

Skrevet

Hvis jeg skal ha en rute der avvik skal regnes ut, hvordan gjør jeg det?

en arbeidsdag er fra 7:00 - 15:00 altså 7,5 timer trukket fra lunch

altså hvis en jobber fra 8:00 - 15:00 skal det stå 0,5 time avvik i avviks ruten

hvis en jobber fra 9:00 - 14:00 skal det stå 2,5 timer i avvik.

trenger formlene for å regne ut avviket

har lagt med bilde av en mal jeg har laget. har prøvd å finne formel men jeg lyktes ikke med det.. ble bare rot for meg

håper du kan hjelpe :)

post-54416-1173283547_thumb.jpg

Skrevet

=7,5-((D2-C2+(D2<C2))*24-E2)

Men det er pussig med positivt avvik idat man jobber for lite ? Hva når man jobber for mye da ? Overtid som tidligere ? Også hvis man dagen før har jobbet for lite ?

En sak for LO dette.

HTH. Beste hilsen Harald

Skrevet (endret)

eneste som nå er problemet er at formelen går i minus når jeg har jobbet overtid.. den skal bare regne ut avvik. det vil si de timene jeg ikke har vært på jobb. alt over 7,5 t skal være 0 å alt under 7,5 t skal være i avviken.. hva skriver jeg ekstra i formelen da?

Å når jeg ikke har skrevet noe i rutene start å slutt står det jo 7,5 i avvik. er det mulig å få den til å være blank når man ikke har skrevet inn start å slutt tid?

Beklager for masing :/

Endret av c-NOfx
Skrevet

Tusen takk.. det funket utmerket..

Er det mulig å få det slik at den setter inn Ukenr i en rute automatisk ut i fra datoen på pcen?

Trenger ukenr på regnearket, bare lurte på om dette gikk ant å få automatisk opp for hver gang du åpner dokumentet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...