Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er det synlig på fordelerlokk når det er ødelagt?


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! Lurer på en sak... er det synlig på et fordelerlokk til en bil når det er ødelagt? Det samme gjelder rotoren som sitter inni ?! Bilen min hakker og hopper endel når jeg kjører så stopper det etter en liten stund. Har også radikale turtallshopp under kjøring. Dvs at jeg ligger jamt på 2000 omdr. så spretter turtelleren fra 2000 til 3000 + - Kan det være noe i "tenn-kategorien" som er gåen altså rotor, fordelerlokk, coil etc....? :hmm:

 

Har såklart sjekket fordelerlokket for fukt å sånt no! Også skiftet pluggledninger og plugger (ble gjort på verksted, så det er ikke feilkobla noen plasser)

 

Flotters om noen veit hva rykkingene kan være fornoe... er forresten en MB 230E 1985 modell W124.

Endret av AudiPowha
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja du ser på fordelerlokket og rotoren om dette er slitt. Dette blir litt vanskelig å forklare da men. Er du i tvil tar du et pussepapir og pusser av rotoren litt og likens på "stiftene"inne i fordelerlokket. Dette trenger ikke hjelpe,alt etter hvor slitt dette er. Men er det dette og det ikke er spesielt slitt så vil du få en reaksjon på bilen en liten stund der bilen slutter å fjuske en kort tid :)

 

Kan være mye som gjør til dette.... men du kan begynne med å prøve dette,å er det ikke noe forskjell så kan jeg komme inn på andre alternativ til deg :)

 

Lykke til :)

Skrevet

Nå skjedde det noe rart.... har ikke gjort noe spess bortsett fra å sjekke alle kabler for støv og dritt satte alt på plass så begynte motoren plutselig å kakle ??!!?! hva skjer? :dontgetit:

Skrevet

Kan kakle hvis tenningen er feil :) har du satt rotoren rett? evt Fordelerlokket? Hvis tenningen har vært feil kan det være nokk til at det er årsaken til symtomene du har forklart :) "mange" forskjellige måter det kan kakkle på,ehhh, håper du skjønner dette.... :roll: Altså jeg mener det er forskjell på kakle lyden på ventilkakk og feiljjustert tenningskakk på en måte :) Nei nå roter jeg til forklaringen så gæle at jeg gir meg her :)

Skrevet

Hvis turtallet begynner å leve sitt eget liv skal du koble vekk motorstyringsenheten som ligger bak batteriet og se hvordan den går da.Motoren må kjøres varm først.Motorstyringen er den som er i sort plast med aliminiumstopp.

Skrevet (endret)
Hvis turtallet begynner å leve sitt eget liv skal du koble vekk motorstyringsenheten som ligger bak batteriet og se hvordan den går da.Motoren må kjøres varm først.Motorstyringen er den som er i sort plast med aliminiumstopp.

8085288[/snapback]

 

Hmm... aluminuimstopp sier du? Er det den med sikring på toppen?? Har et stort svart rele til venstre av rein svart plast, åsså et mindre 6 polet firkantet rele med en 10 amp rød sikring på toppen...

Endret av AudiPowha
Skrevet (endret)
Det er den store boksen med den lange kontakten som har 25 stikker.

8085424[/snapback]

 

Ok... nå går den ganske så dårlig uansett... kan vel være at releene er klare for utskifting? Veit du prisen på disse? Noen gode sider på nett man kan skaffe noe slikt?

Endret av AudiPowha
Skrevet

Skjedde det lenge etter at verksted hadde byttet ledninger og plugger?

 

I så tilfelle, ble bytte foretatt hos merkeverksted?

 

Det kan jo tenkes at bilen har fått annet pluggmerke enn det den har brukt før, og det er det ikke alle motorer som liker.

 

Men hvis du mistenker at fordelerlokk og rotor er synderen, ville jeg nok ha skiftet disse.

Skrevet

Kanskje litt sent og kanskje litt off-topic, men spør likevel :)

 

Kan det være et stort problem med olje i fordelerlokket? Har en Saab 900 som bruker endel olje og det er nesten så det "renner" fra fordelerlokket. Hos forhandleren ga de meg en liten pakningsring som de ville jeg skulle bytte, men det var ikke noe suksess :p

 

Noen som vet hva problemet kan være? Og er det alvorlig?

Skrevet
Kanskje litt sent og kanskje litt off-topic, men spør likevel :)

 

Kan det være et stort problem med olje i fordelerlokket? Har en Saab 900 som bruker endel olje og det er nesten så det "renner" fra fordelerlokket. Hos forhandleren ga de meg en liten pakningsring som de ville jeg skulle bytte, men det var ikke noe suksess :p

 

Noen som vet hva problemet kan være? Og er det alvorlig?

8151081[/snapback]

Hvis du har olje inni fordeleren vil det nok bli problematisk hvis oljen kommer i kontakt med stiftene/rotoren siden olje er isolerende.

Skrevet

på sabben ryker o-ringen i fordeler... standard problem!

 

Når det gjelder mb kjører jeg akkurat samme selv. t.o.m 85 mod :D

 

Har hatt problemer med tomgangsmotoren. da kødder turtallet mye! men motoren fusker(napper) ikke. Tomgnagsmotoren sitter under innsuget mellom syl 3 og 4. du må av med luftfilterboksen. prøv og slå litt på den og kjenne etter om den vibrerer.

 

Ta en 5 mm umbraco nøkkel og putt den i hullet mitt på luftfilterboksen(co skruen) og press den fort ned et par ganger. det hender at denne henger seg så motoren drukner i bensin.

 

Ta ut rotoren og se om den er brent på innsiden. henner disse slår over til rotorakselen. Sitter det en tapp i midten av fordeler lokket, den kan knekke og da får du ikke kontakt mellom coil og rotor

 

Har bytta en del toppakninger også. ryker det hvitt?

Skrevet

Har litt problem med at tomgangen hopper litt fram og tilbake, hender også av og til at motoren stopper, gjerne etter å ha bremset på giret i nedoverbakke.

 

Har litt hvit røyk ja, men jeg vet at toppakningen er røket, litt dritt i kjølesystemet osv. skal få den skiftet så fort som mulig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...