Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Registrering av dataprogram?


bjokys

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Er for tiden inne til førstegangstjeneste, og her har jeg utviklet ett gangske omfattende dataprogram til intern bruk i avdelingen, som håndterer større adgangslister.

 

Har fått høre at andre avdelinger i forsvaret har lyst på dette programmet, og jeg har fått ett tips om å produktregistrere dette programmet, slik at jeg kan tjene penger på det.

 

Er det noen som har erfaringer med dette? Må jeg registrere meg som ett enkeltmannsforetak eller lignende for å få til noe som dette?

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen forretningsideer har mer preg av hobby enn av næringsvirksomhet. Forskjellen er helt avgjørende for hvordan du skal skattlegges, hvorvidt du kan trekke fra utgiftene på selvangivelsen og i en mengde andre sammenhenger. Hvis omfanget av virksomheten er veldig liten, trekker det i retning av at du driver en hobby.

 

For at det skal være næring, må du drive en virksomhet av økonomisk karakter. Det vil si at aktiviteten må ha et innhold som gjør den egnet til å gi overskudd. En aktivitet som kan være innbringende, vil altså være næringsvirksomhet selv om den går med tap de første årene.

 

Virksomheten må både ha et visst omfang og ta sikte på en viss varighet. Enkeltstående og mer tilfeldige oppdrag gjør deg ikke til næringsdrivende.

 

Det kan være lurt å ta en prat med likningskontoret hvis du er i tvil. Starter du opp på et litt spesielt og uvanlig område, kan myndighetene lett mene at du har en hobby til å begynne med, mens omfanget er lite. Dermed får du ikke trukket fra de store utgiftene i oppstartsfasen, mens du må skatte som næringsdrivende i det pengene begynner å komme inn.

 

I forhold til merverdiavgiftsloven regnes ikke virksomheten som avgiftspliktig næring før momspliktig salg overstiger 50 000 kroner i løpet av en 12 måneders periode. Du skal altså legge til MVA på (hele) den første fakturaen som overskrider grensen. Da må du ha ordnet med MVA-registrering på forhånd.

 

Altså: Hvis det er snakk om små summer, og du hovedsaklig driver med andre ting, kan det kanskje regnes som en hobby, slik at du ikke trenger å registrere deg som et foretak.

 

Hvis du skal selge ting til forsvaret, så kan det vel tyde på at dette er næringsvirksomhet, og at du da bør registrere et enkeltpersonsforetak.

 

Korrekt informasjon vil du antakelig få ved å ringe likningskontoret.

 

 

Edit: Hva en "produktregistrering" skal innebære, vet jeg ikke. Du som har laget programmet, har i Norge rettighetene til det, uten å registrere det i noe register.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Hvis du utviklet programvaren under arbeidstiden har du svært begrensede rettigheter.

 

Viser til Åndsverkloven §39g:

 

Opphavsrett til datamaskinprogram som er skapt av en arbeidstaker under utførelsen av oppgaver som omfattes av arbeidsforholdet eller etter arbeidsgivers anvisninger går, med den begrensning som følger av §3, over til arbeidsgiver.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...