Gå til innhold

Temperatur på AMD Athlon XP 2100


TormodK

Anbefalte innlegg

Hei, det er 20 minutter siden jeg satt på min flunkende nye maskin som skal brukes til server, i BIOS viser den nå 57grader, er dette mye? jeg stussa litt på dette og satt shutdown temperatur på 80grader (det var det minste som var mulig) er 80grader for mye? Jeg har enda ikke belastet CPU`en noe, har ikke innstalert OS eller noen ting, Det er en BOXED versjon som er kjøpt på komplett!

 

Noen som har erfaringer med slike?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter det jeg har hørt skal Boxed versjonene være litt varmere enn de fleste andre vifter, men 57 grader er overhodet ingen temperatur å rope varsku for. Innstaller OS, og sjekk stabiliteten på maskinen først. Er den fryktelig ustabil kan det være lurt å bytte ribbe og vifte etterhvert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Hei.

 

Boxed kjølerne til AMD er generellt velidig dårlige. Men det er ingen grunn til å bry seg med temperaturen så lenge PCen din er stabil.

 

Hvis du vil ha lavere temeratur bår du gå for en annen kjøler, det er mange kjølere på markedet som kjøler bedre for en lav pris.

 

Men hvis du bruker kjølepasta (goop), må du huske at de fleste goop'er har en viss "innkjøringstid". Når den er over kan du få lavere temperatur.

 

//sindre

Lenke til kommentar

Bytta i natt cpu fra Amd xp1700 til Amd xp2100, med den gamle cpu'en lå tempen på 53-57grader -nå ligger den på 60-63grader, er dette en normal økning av cpu temperetur. Kjører samme kjølern som jeg gjorde på xp1700 (taisol med fanadapter og 80mm papst vifte) Kan det være at jeg har brukt for mye goop (Artic silver 3) mellom cpu'en og kjølern? Alle tempraturene er målt ved en romtempratur på 21-22grader.

Lenke til kommentar

57 C er litt mye, men så lenge du ikke skal overklokke så er det ikke noe å tenke på.

 

57C er langt innenfor spesifikasjonene og må tåles fint når den medfølgende kjøleren gir den tempen.

 

Skulle det mot formodning gå galt (svidd CPU eller kort levetid) pga dårlig kjøling så skal du selvfølgelig få ny CPU på reklamasjon innen 5 år. (Dersom kjøleren holder og du ikke overklokker) Kjøleren er det bare 2 år reklamasjon på, så hvis den ryker etter 2 år og 1 dag så får du hverken CPU eller kjøler på reklamasjonen.

Lenke til kommentar

Etter egen test (glemte å sette strøm på prosessorvifta) så tåler en thunderbird over 90 grader så ingen grunn til panikk. Var på 92 grader etter omstart og kommet inn i bios health status

 

Min xp1700+ ligger å tusler rundt 50 grader på grunn av veldig stillegående vifte og stabil som bare f.

 

men har du en kabinettvifte liggende så kan du jo montere den slik at du får den varme luften ut av datan. Effektiv varmeovn det i vintermørket.

Lenke til kommentar

Etter egen test (glemte å sette strøm på prosessorvifta) så tåler en thunderbird over 90 grader så ingen grunn til panikk. Var på 92 grader etter omstart og kommet inn i bios health status

 

Min xp1700+ ligger å tusler rundt 50 grader på grunn av veldig stillegående vifte og stabil som bare f.

 

men har du en kabinettvifte liggende så kan du jo montere den slik at du får den varme luften ut av datan. Effektiv varmeovn det i vintermørket.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Hei igjen.

 

Min Xp1800+ ligger nokså stabilt på ca.39 grader med en Taisol m/ kobberbunn og en Glacialteac 60mm. 25dB vifte (kabinettemp. ca 29 grader.)

 

Så det er litt rart at du med en vifte som sikkert flytter mer luft har en så "høy" temperatur. Men den går sikkert ned når "goopen" er blitt innkjørt...

 

Hva ligger kabinettemp'en din på? En kabinettvifte gjør som kjent underverker for en varm PC...

 

Men som allerde sagt, det er ingen grunn til bekymring for temperaturen din enda :smile: .

 

//sindre

Lenke til kommentar

Jeg har også Taisol med kobberbunn (CGK760092 med Pabst vifte 8412N2GML 80mm m/vifteadapter -vifta suger luft fra kjølern) Tok av sidedekslet isted og da gikk cputempen ned til 54grader (systemtempen er på 38 grader nå) Er fremdels i tvil om jeg brukte for mye goop -brukte ca et halv riskorn på cpuen og ingenting på kjølern. Det skal nå sies til forsvar at maskinen er nesten lydløs med unntak fra hardiskene da.. Er 55-63 grader trygt å leve med eller bør jeg ofre mer støy til fordel for lavere temp? (Hovedkortet er et Msi K7Tpro2ru uten vifte på chipsettet, står i et Aopen HX08 kabinett med noisekiller montert på strømforsyningen)

Lenke til kommentar

berzerk:

høres ut som et goop-problem, spes hvis du kjører med en 80mm vifte og taisol. for mye goop kan skape mer varme enn den kjøler. Har akurat samme ribbe og vifte selv, ligger på 36c med en xp1700, men jeg har også 4kab.vifter(2 er aktiv). sjekk også for støv inne i taisol-ribba, siden platene der står ganske tett og viften din blåser så kraftig kan det lett sette seg støv der. hvis alt dette ikke hjelper så prøv å snu vifta de, sett den til å suge fra kjøleribba, dette er ofte den beste løsningen for mange,,, avhenger i hvilken oppbygning ditt kabinett har selvfølgelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...