Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bestille stor netthastighet, avstanden for stor?


Anbefalte innlegg

Men du er vel ikke tilkoblet denne sentralen da vel.

Du kan jo ta en telefon til Relacom og høre hva de skal ha for å legge en kabel fra denne sentralen og til deg.

Tipper du får deg en overraskelse. :p

8078994[/snapback]

Nei, Relacom må ta slike oppdrag fra eier og ikke kunde. I alle tilfeller må man ringe 80033122 for spørsmål vedrørende utbygging og vedlikehold av nettverk kundekesternt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når det gjeld utbygging av sentraler. Det har vel ikkje skjedd sidan tidleg 60-talet for andre enn større  nye byggefelt eller store bedriftkunder ( forsvaret o.l)

8078685[/snapback]

Bygges nye sentraler hele tiden, dette for å gi kunder som tidligere ikke kunne få ADSL tilgang, for å "avlaste" sentraler som er "overfylte" og for å kunne gi kunder som før var på grensen bedre tilgang.

 

så når man bygger nye sentraler, så er det ikke alltid man gidder og ta de som er tilkoblet en sentral lenger unna, innpå den nye...?

8079196[/snapback]

Kommer ann på hvordan kablene i området går. Vet om et par tilfeller hvor folk bor i nabohuset til en sentral, men er tilkoblet en sentral 1-2Km unna. Ofte alt for dyrt å legge om kablene og koble om kundene i forhold til å gi noen kunder et par Mb mere.

Lenke til kommentar

jeg var ganske "frustrert" når jeg starten denne posten, men skjønner jo nå at det blir veldig dyrt og legge om kabler i bakken osv.

 

kikket litt på tilbudene til canal digital, hvordan det er med Internett gjennom koax'sen.

jeg kan få 10 MBit der, men (ALLTID et "men"), det eneste som er dumt, er at dem ikke tilbyr IP-telefoni enda.

så da må det gå gjennom noen andre igjen osv.

(hvis vi ikke bruker det ene kobber-parret vi har til overs, til telefon, som også har vært til telefon før IP-telefonen ble bestilt)

eller hva tror dere er best? blir det mye kanskje dyrere og ha fasttelefon på "gamle måten" fremfor IPtelefoni?

Lenke til kommentar
Du får sjekke ringemønsteret ditt på telepriser.no

Ulempen med iptelefoni via kabel er at telefonen forsvinner  ved kabelbrudd.

8216011[/snapback]

er jo samme ulempen om man har kobber eller koax...

 

skal sjekke ringemønstre på telepriser.no

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar
jeg vet at for noen få år siden ble det bygget en ny sentral i nærheten, (1 km herfra ca.) så skjønner egentlig ikke hvorfor de sier det er 3km til nærmeste....

Bullshit!  :ph34r:

 

 

Her har jeg bevis på det og:

 

post-38181-1173046633_thumb.png

 

 

:ph34r:

8078729[/snapback]

 

At du har 3km linjelengde tror jeg veldig på, sentralen du er koblet på ligger nemmelig på motsatt side av lambertseter, i ekebergveien. Sentralen som er bygd opp nærmere deg er egentlig ingen sentral, den huser ikke telefoni kun adslutstyr såvidt jeg vet, og da for telenor, tydligvis ikke NGT siden du får beskjed om 3km linjelengde fra de. Hør med telenor hvilken hastighet de kan tilby på adsl2+ til deg

Lenke til kommentar
er jo samme ulempen om man har kobber eller koax...

skal sjekke ringemønstre på telepriser.no

8219785[/snapback]

Her hvor jeg bor er kabelTV og kablet internett ute flere dager pr år pga gravearbeid og andre tilfeldige kabelbrudd. ADSL er utrolig stabil og jeg har vel knapt hatt brudd ennå.

Uansett så har man jo mobil som backup, så det er ikke like viktig med fasttelefon som før.

Lenke til kommentar
Når det gjeld utbygging av sentraler. Det har vel ikkje skjedd sidan tidleg 60-talet for andre enn større  nye byggefelt eller store bedriftkunder ( forsvaret o.l)

8078685[/snapback]

 

i de senere år er det bygget endel utskutte enheter fra sentraler. for å få bedre dekning for bredbånd. (kortere linjelengder for flere )

Lenke til kommentar
jeg vet at for noen få år siden ble det bygget en ny sentral i nærheten, (1 km herfra ca.) så skjønner egentlig ikke hvorfor de sier det er 3km til nærmeste....

Bullshit!  :ph34r:

 

 

Her har jeg bevis på det og:

 

post-38181-1173046633_thumb.png

 

 

:ph34r:

8078729[/snapback]

 

At du har 3km linjelengde tror jeg veldig på, sentralen du er koblet på ligger nemmelig på motsatt side av lambertseter, i ekebergveien. Sentralen som er bygd opp nærmere deg er egentlig ingen sentral, den huser ikke telefoni kun adslutstyr såvidt jeg vet, og da for telenor, tydligvis ikke NGT siden du får beskjed om 3km linjelengde fra de. Hør med telenor hvilken hastighet de kan tilby på adsl2+ til deg

8223461[/snapback]

Hvordan vet du det egentlig?

*Nysjerig"

 

 

Sjekket ut hva telenor kunne levere, og de sa maks 4000kbps ned.

mens fra ngt har jeg nå 6000.

så det var ikke helt som du trodde... :roll::dribble:

men når jeg sjekker på ITavisen, sier den 3000kbps bare... halvparten av jeg skal ha.

kan jeg stole på den testen?

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar

Om du vurderer ip-telefoni ville jeg sjekka prisene kontra vanlig abb. Har sett enkelte ip-abb. som koster mer enn tilsvarende fastabb.

 

Og når det gjelder sentraler, så kan allt skje... sjekk rundt hos de forskjellige leverandørene. Det kan godt være at f.eks Bluecom har bedre utstyr utplassert i sentralene enn det Telenor selv har. Muligheten for at Telenor har leid ut mesterparten av kapasitet på sentralen til en annen aktør er også tilstede.

 

Moralen er; Shop rundt til krampa tar deg ;)

Lenke til kommentar

skal sjekke litt rundt hos leverandørene.

HW sin speedometer test, sier 3190 kbps, så da er det bare halvparten jeg får :(

kjipt og betale for noe jeg ikke får... hmmm...

 

uansett, jeg vurderer sterkt og gå over til canal digital, også bestille IP-telefoni fra annen leverandør

(er foreldra som vil ha fast-telefon, hadde det vært opp til meg hadde jeg kutta det ut for lenge siden...)

 

Når jeg skal gå bort fra NGT, og over til canal digital, hvordan blir det med avbestilling av NGT?

fordel og gjøre det ca. samtidig som jeg bestiller fra canal digital, slik at det blir minst mulig ventetid? (uten internett)

Noen som har "erfaring" med det?

 

(Nei, nå er det natta...:))

(oi, faen, er kl. bare 0300 nå ja... trodde den var 0400 jeg... :tease: )

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...