Gå til innhold

Geil 2GB (2x1GB) PC6400 DDR2 800Mhz


eskhyo

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg lurer på to ting. Først:

Vil et par av disse http://psdata.no/ps.asp?it=114721&pdm=extspec gå godt sammen med min C2D E6300 og mitt P5B? Jeg clocker opp mot 3GHz på CPUen og kjører for øyeblikket på 2,1V på mitt gamle minne http://netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=37499 .

 

Spørsmål nummer to er om jeg kan kjøre det paret med nye Geil-brikker sammen med OCZ-brikkene og dermed få 3GB minne. Vil dette kjøre like godt?

 

Mvh.

eskhyo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Ja, de brikkene vil kjøre veldig godt sammen med din C2D, og lett holde følge opp til FSB 450. Så 3GHz CPU er null problem.

 

2: Ja, du kan sansynligvis kjøre de nye Geil brikkene sammen med OCZ brikkene dine og få 3GB.

Det eneste som mot formodning skulle hindre deg er hvis brikkene av en eller annen merkelig grunn ikke vil kjøres sammen, men jeg tivler veldig på det.

Hadde du hatt et AMD system, så ville du måttet kjøre på 2T command rate dersom du hadde brukt mer enn to stk i hovedkortet av gangen.

Jeg tror ikek Inten har det slik, fordi de i motsetning til AMD har minnekontrolleren i chipsettet (NorthBridge), AMD har sin i CPU.

Så etter det jeg vet vil systemet ditt kjøre like fint med 4 brikker.

Det kan hende at du vil få en ørlitegrann redusert toppklokk, men på P5B kort ligger toppklokken over det du kjører stabilt på luft uansett, så jeg ville ikke bekymret meg.

Lenke til kommentar
Hadde du hatt et AMD system, så ville du måttet kjøre på 2T command rate dersom du hadde brukt mer enn to stk i hovedkortet av gangen.

Jeg tror ikek Inten har det slik, fordi de i motsetning til AMD har minnekontrolleren i chipsettet (NorthBridge), AMD har sin i CPU.

Så etter det jeg vet vil systemet ditt kjøre like fint med 4 brikker.

8076310[/snapback]

Når man overklokker minnet i AM2-systemer tjener man som regel mye på å bruke 2T command rate, selv om man bare bruker to brikker. Forskjellen mellom 1T og 2T er blitt veldig liten, og man kommer ofte ikke særlig langt med 1T

 

Alle Intel-brikkesett som er kommet de siste årene er fastlåste på 2T command rate.

 

Såfremt alle brikkene er av like høy kvalitet, vil fire brikker yte litt bedre fordi det blir flere banker å fordele dataene mellom. Dermed kan en større andel av forsinkelsene utføres "i bakgrunnen" fordi det blir færre rader pr bank som til enhver tid "slåss" om å være aktiv.

Endret av Quintero
Lenke til kommentar

Etter det jeg vet, så kjører minnet på Intel systemer på 1T, untatt ved 800MHz, der det på grunn av begrensninger i chipsettet må kjøre på 2T command rate.

Så det er med andre ord faktisk raskere å kjøre minne synkront med FSB, siden du i tillegg kan kjøre strammere timings, og den økte frekvensen ved høyere divider ikke har noen invirkning.

 

EDIT: en liten skrivekorrigering

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Ser ut som linkene er forandret.. ? :p hmm

Er samme sett som sharp anbefalte jeg har.

 

Geil 2gb(2x1gb) ddr2 pc6400 800mhz ultra 4-4-4-12 metalllic-orange aluminium retail..

 

Jeg og bestilte dette fra psdata men betalte 1755 kr for 2 uker siden..Så de har satt ned prisen..

Lenke til kommentar
Etter det jeg vet, så kjører minnet på Intel systemer på 1T, untatt ved 800MHz, der det på grunn av begrensninger i chipsettet må kjøre på 2T command rate.

Så det er med andre ord faktisk raskere å kjøre minne synkront med FSB, siden du i tillegg kan kjøre strammere timings, og den økte frekvensen ved høyere divider ikke har noen invirkning.

8076819[/snapback]

Nei, Intel-systemer er låste på 2T. Du er den første jeg hører noe annet fra på flere år, så der velger jeg å stå på mitt. Om denne justeres automatisk, ville det ikke gi god mening å binde denne parameteren kun til klokkefrekvensen heller.

 

Lengden på forsinkelsene har i prinsippet lite eller ingenting med klokkefrekvens å gjøre, men man kan tjene litt på å redusere klokkefrekvensen hvis man er akkurat over grensen hvor man måtte øke timingene. Så hvis man får redusere CAS og tRCD med ett hakk etter å ha senket klokkefrekvensen et lite hakk, kan man tjene på det.

 

Å si at man ikke tjener noe på å kjøre minnet asynk oppover, er feil. Intels implementasjon av dualchannel innebærer en ganske stor grad av *veksling* mellom kanalene, derfor blir ikke FSB noen flaskehals i praksis. Hvis begge kanalene betingelsesløst ble overført i paralell ville det ha vært en annen sak.

 

Se f.eks.:

 

http://www.behardware.com/articles/623-10/...2-duo-test.html

 

http://img165.imageshack.us/img165/5757/c2dddr2sk0.jpg

Lenke til kommentar

Forklar meg da DETTE...

 

Og sålenge du har mengde nok RAM, så har båndbredden lite å si, dersom jeg ikke misforstår. Så det vil være bedre med minnet på 533MHz og 3-3-3-9, enn å ha det på 800MHz og 5-5-5-15.

For sålenge du har nok minne å ta av, vil du kunne fordele minnebruken utover all den ledige RAMen du har, slik at det er hurtigheten det vil stå på.

Hadde du derimot hatt 512MB RAM, og du kunne velge mellom å kjøre den på 533MHz, og 800MHz ville det stillt seg litt annerledes.

 

en jeg foreslår at vi enten fortsetter å diskutere dette et annet sted, eller bare avslutter det og går hver til vårt med tro om vi selv har rett, remfor at vi ødelegger tråden til eskhyo ;)

Lenke til kommentar
Forklar meg da DETTE...
Forklar deg hva? Jeg ser at det står 1T der, men det er ingenting ved bildet som viser at det dreier seg om et Intel-chipset...

 

Men jeg kan gå ut ifra at det er systemet i signaturen din, og det står ingenting om command rate i papirene til Intel. Det har lenge vært mulig å sette 1T vha tweaker-programmer, men har ikke vært offisielt støttet. Denne parameteren finnes også i noen få BIOSer, ihvertfall på eldre chipset, men fungerer vanligvis ikke. Om dette er noe som gjelder alle hovedkort med 965-serien burde det stå noe om det i dokumentene. Angående automatisk justering står jeg på hva jeg sa - det gir ikke god mening å kun basere seg på klokkefrekvensen. Mengde RAM og kvaliteten på hovedkortet har større innflytelse på adresse-enheten. Automatiske justeringer bør heller baseres på målinger av signalets karakteristikk.

 

Og sålenge du har mengde nok RAM, så har båndbredden lite å si, dersom jeg ikke misforstår. Så det vil være bedre med minnet på 533MHz og 3-3-3-9, enn å ha det på 800MHz og 5-5-5-15.

For sålenge du har nok minne å ta av, vil du kunne fordele minnebruken utover all den ledige RAMen du har, slik at det er hurtigheten det vil stå på.

Hadde du derimot hatt 512MB RAM, og du kunne velge mellom å kjøre den på 533MHz, og 800MHz ville det stillt seg litt annerledes.

8077221[/snapback]

800 @ 5-5-5 er nok jevnt over bedre, fordi det gir både pose og sekk. Hva mener du forresten med "hurtigheten"? Og jeg skjønner heller ikke hva slags sammenheng du ser mellom mengde og båndbredde.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...