Gå til innhold

Vifta på min Acer Aspire 5103 WLMi stopper "aldri"


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg gikk nå nylig til anskaffelse av en Acer Aspire 5103 WLMi (AMD Turion 64 X2) Har brukt den i til sammen 2-3 dager nå. På denne tiden ar vifta gått i et sett, så å si uten stans. Helt på begynnelsen, med svært lite belastning og få programmer installert, roa vifta seg ned av og til. Skal det være sånn? For meg gjør det ikke noe særlig, men er nysgjerrig. Noen måter å bli kvitt problemet på? Den er ikke så veldig varm, men varmere enn en ASUS A6000 (med en AMD Turion 64) som også befinner seg i huset. Leste noe om å skifte kjølepasta, samt å fjerne en slags metallplate.

 

Takk!

Endret av _Adler_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nå kan det kanskje regnes som etterpåklokskapsord, men det lønner seg alltid å undersøke om laptopen er stillegående før kjøp dersom det er viktig for brukeren

 

amd baserte maskiner er iallefall ikke beryktet for å være de mest stillegående laptopene

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Jo. Undersøkte det her på forumet. Var noen som sa at Turion har høy varmeutvikling, mens andre igjen sa at det ikke var så ille. Acer hadde bra kjøleløsninger, ble det sagt, og at de ikke bråkte så veldig mye. En sa det bare var sus av den, og at vedkommende var veldig var for støy.

Lenke til kommentar

Den prosessoren utvikler endel varme, jeg har den samme på en Targa bærbar, og viften går konstant fra den er slått på.

 

AMD har heller ingen programmer som klokker ned ytterligere en 800Mhz, jeg har hvertfall ikke funnet noe, og da går viftene på lavt turtall hele tiden.

Lenke til kommentar

det var jeg som sa det ja.

Ser da ut til at dette kan variere fra maskin til maskin. Vifta på min maskin starter på "full guffe" når jeg starter maskinen som varer et par sec. Så slår den seg av/går på laveste hastighet. Slik blir den og går av og til opp på hastighet "2" når jeg bruker den (dette jeg kaller sus). Har hatt den opp på hastighet "3" i kortere periode ved mye belastning (tilkoblet strøm, aldri klart å fremprovosere dette når den går på batteri (er litt nedklokket når den går på batteri)). Da høres en kraftigere sus men langt unna "full guffe" lyden som er når maskinen startes.

For å få en pekepinn kan jeg si at hvis tvn står på med lavt volum i samme rommet, kan jeg ikke høre det jeg kaller hastighet 2...

og jeg er var på støy jfr vennene mine.

hvilken temp. har du i f.eks speedfan? Vifta girer opp når den når visse temperaturer

Lenke til kommentar
NB-Og nei det vil ikke hjelpe.

8069652[/snapback]

Sikker? Det hjalp utrolig mye på en laptop jeg gjorde dette med for noen år siden. Fjernet thermalpad`en og la på et tynt lag med AS3, og viften endret oppførsel fra ett minutt på og ett minutt av til 4-5 minutter av og 30 sekunder på...

Lenke til kommentar
NB-Og nei det vil ikke hjelpe.

8069652[/snapback]

Sikker? Det hjalp utrolig mye på en laptop jeg gjorde dette med for noen år siden. Fjernet thermalpad`en og la på et tynt lag med AS3, og viften endret oppførsel fra ett minutt på og ett minutt av til 4-5 minutter av og 30 sekunder på...

8070438[/snapback]

 

Ja jeg er sikker grunnet type maskin og prosessor.

Lenke til kommentar
det var jeg som sa det ja.

Ser da ut til at dette kan variere fra maskin til maskin. Vifta på min maskin starter på "full guffe" når jeg starter maskinen som varer et par sec. Så slår den seg av/går på laveste hastighet. Slik blir den og går av og til opp på hastighet "2" når jeg bruker den (dette jeg kaller sus). Har hatt den opp på hastighet "3" i kortere periode ved mye belastning (tilkoblet strøm, aldri klart å fremprovosere dette når den går på batteri (er litt nedklokket når den går på batteri)). Da høres en kraftigere sus men langt unna "full guffe" lyden som er når maskinen startes.

For å få en pekepinn kan jeg si at hvis tvn står på med lavt volum  i samme rommet, kan jeg ikke høre det jeg kaller hastighet 2...

og jeg er var på støy jfr vennene mine.

hvilken temp. har du i f.eks speedfan? Vifta girer opp når den når visse temperaturer

8070367[/snapback]

Min går hele tiden på hastighet "2". Har t.o.m. klart å få den opp i hastighet 3 kun ved å overføre noe til den eksterne harddisken og drive med litt andre ting i bakgrunnen, men aldri noe veldig tungt. Som sagt, kun helt på begynnelsen, den første dagen, var den av og til på hastighet "1" i noen minutter. Da den var på hastighet "1" var jeg veldig fornøyd. Det går helt fint i hastighet "2" også, men det blir ikke det samme å bruke. Vil selvfølgelig ha minst mulig støy.

 

Skal ta å teste ut Speedfan nå.

Lenke til kommentar

Pc'en har stått på i ca. 1.5 døgn i strekk og i denne perioden har det vært ca. så mye belastning som nå, dvs. rundt 10-20 % av CPUen. Pc'en stod på i natt, med skjermen avslått og jeg gjorde det slik at CPU fikk dårligere ytelse (medium). Pc'en står på soverommet mitt, litt over 20 grader. For meg virket det der som ganske høye verdier, eller?!

 

speedfanei3.png

 

EDIT: Nå har Core-tempen. økt til 57 grader, etter at bla. Windows Mediaplayer 11 klikka.

Endret av _Adler_
Lenke til kommentar

dette var høyere temperaturer en min, er dette "idle" eller jobber noen programmer i bakgrunnen. Klarte å få 60 grader på cpu ved prime95, men ved normal bruk/arbeid ligger den på ca 45 grader. dette ved max på cpu.

40- grader når jeg bruker batteri.

i speedfan er den øverste harddisk, nederste cpu. Den i midten er nok hovedkortet (northbridge)

 

Windows Mediaplayer 11 klikka?

Endret av tovalb
Lenke til kommentar

Nja, eneste aktive programmet er Utorrent med 2 nedlastninger, svært lite ressurskrevende. Ellers er det noen mapper åpne og i tillegg bruker jeg Live Messenger. Firefox til surfing. Slik har det holdt på i nesten hele dag.

 

La over 500 sanger til i Windows Mediaplayer 11, så klikka den og jeg får ikke spilt av noen sanger. Plugintrøbbel, stod det.

Lenke til kommentar

det er ikke så veldig høye temperaturer, og prosessoren klarer sikkert mye høyere uten å svette. det som da er viktig dersom varmen ikke plager deg, er om det er mulig å på en eller annen måte å kontrollere ACPI og viftens intervaller som utfra hva jeg vet ligger i BIOS, kan de ikke forandres eller viften ikke kan kontrolleres er det bare å få bruke angreretten, dersom det er mulig. (Jeg har ikke så mye erfaring på det området, så det overlater jeg til andre til å svare på)

Lenke til kommentar
Kan angreretten brukes, uten å oppgi grunn, innen 14 dager. Er det ikke slik?

8072287[/snapback]

 

14 dager Ubetinget angrerett heter det og betyr at du ikke trenger noe som helst grunn for benyttelsen av denne.

8073583[/snapback]

14 dager innen jeg bestillte eller fikk den? De må vel ikke ha den innen de 14 dagene, men jeg må ha sendt den innen 14 dager er gått, eller?

 

Flere som har erfaringer med denne?

 

Nå er Core-tempen på 65 grader og CPU på 55-60 grader, og har ikke drivet noe på med spill, film eller tunge programmer!

 

En kompis har en Acer Aspire 5102WLMi, og der er tempen. på rundt 40-45 grader under normalt bruk....

Lenke til kommentar
Kan angreretten brukes, uten å oppgi grunn, innen 14 dager. Er det ikke slik?

8072287[/snapback]

 

14 dager Ubetinget angrerett heter det og betyr at du ikke trenger noe som helst grunn for benyttelsen av denne.

8073583[/snapback]

14 dager innen jeg bestillte eller fikk den? De må vel ikke ha den innen de 14 dagene, men jeg må ha sendt den innen 14 dager er gått, eller?

 

Flere som har erfaringer med denne?

 

Nå er Core-tempen på 65 grader og CPU på 55-60 grader, og har ikke drivet noe på med spill, film eller tunge programmer!

 

En kompis har en Acer Aspire 5102WLMi, og der er tempen. på rundt 40-45 grader under normalt bruk....

8077992[/snapback]

 

14 dager fra du motar varen gjelder angrfristen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...