Gå til innhold

Trenger hjelp til HTPC bygging!


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har tenkt å bygge en HTPC for første gang og er for så vidt nokså grønn m.h.t komponenter, kompatiblitet osv. ( ikke minst alle betegnelsene!!)

 

Men OK... en må lære det en gang... :)

 

Har ikke tenkt å bruke den til gaming, - kun til TV, musikk, DVD, bilder o.l.

 

Lurer derfor på om noen kan gi meg gode råd på veien til min første stue-PC?

 

Har trålet nettet i noen dager i søken på kunnskap og tips, og har lært mye, men ser ut til å dukke opp like mange spørmål som svar :(

 

Har tenkt å gå for dette oppsettet.

 

Dette er et foreløpig oppsett, og regner med at jeg bør antakelig legge til noe, bytte noe, evt fjerne noe. Det er det jeg trenger hjelp til!

 

Dere som har greie på dette; er dette brukbart? Evt hva bør jeg gå for?

 

 

PS: Kanonforum!! Utrolig mange bra linker og tråder.

 

Takknemlig for alle typer råd! :thumbup:

 

Ace

Endret av Ace_X
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og velkommen til forumet.

 

Oppsettet ditt ser helt greit ut i utgangspunktet bortsett fra st jeg kan ikke se at du har lagt til skjermkort. Det må du ha.

 

Intel Core 2 Duo serien er det som gir mest for pengene for tiden etter min mening, noe jeg ser du har valgt. Selv ville jeg ha valg en rimeligere prosessor og et rimeligere hovedkort ettersom du kun skal bruke den til film og musikk.

 

Ser du har valg en 250GB disk. Dette kan fort bli i minste laget ettersom det sannsynligvis kommer til å ligge mange filmer og lignende som tar mye plass der. Når det er sagt er det jo svært enkelt å smelle in en til når den første er full.

Lenke til kommentar

Takk for tips :D

 

Hvilken CPU og hvilket hovedkort kan egne seg til mitt formål da?

 

Har ikke så veldig lyst til å "låse" meg for muligheten til spill heller da...

 

Er jo litt snakk om pris også!

 

Hva med HDTV, er det noe "minstekrav" til hovedkort og prosessor i forhold til det?

Lenke til kommentar

Ville valgt dette hovedkort:https://prisguiden.no/product.php?productId=64481.

Uten støy og innebygd Radeon x1250 med HDMI.Dette vil også kjøre 1080p hvis det skulle bli aktuelt seinere.Har også ledig 16xpci-e port.Har du ikke planer om det så holder det med en vanlig 2,8 duo prosessor til rundt 800 kr.Da har du en bedre løsning og sparer ca 1500 kr.

Ellers så ser det greit ut.

Endret av Poppe
Lenke til kommentar

Jeg ville valgt litt komponenter utifra design og støy istede for ytelse. En htpc(stuepc for fanatikerene), trenger ikke så veldig bra ytelse. Hadde jeg vært deg ville jeg valgt litt andre ting.

Mitt viktigste fokus er støy, så design og så ytelse.

 

KASSE og PSU

Denne antecen er å anbefale framfor lc-03, og i tillegg er den billigere og med psu.

https://prisguiden.no/product.php?productId=44982

 

Har en lc03 selv og er ikke særlig imponert. Skulle ikke overaske meg om den psuen som følger med antecen er stillere en den fortronen du har valgt.

 

LYDKORT

Er du sikker på at du trenger det lydkortet? Hvis du skal koble pc'en til stereo tror jeg du kan bruke spdif, og da tror jeg det er lite å vinne på xfi kortet. Onboard burde holde i massevis.

 

CPU/Skjermkort

Hvis jeg skulle kjøpt selv, ville jeg funnet den cpu'en med laveste efekt på idle, og kobla den sammen med et hk med integrert skjermkort.

 

nforce 430/6150 brikesettet er absolutt å anbefale.

 

Cpu har veldig lite å si, og etter min mening er en core 2 duo overkill. Hva med en lav strøms sempron?

 

 

Men hvis du skal spille så kanskje det stiller seg anderledes. Da snakker vi om mye høyere strømforbruk og støy.

 

Også ville jeg satsa på mediaportal når du skal starte programvare installering.

 

 

 

Lykke til og pass deg for støy :D

 

 

edit: Husk at antec boxen ikke tar vanlig atx, men m-atx hovedkort. Forøvrig tror jeg psuen er vanlig atx.

Endret av ting1
Lenke til kommentar
Takk for tips :D

 

Hvilken CPU og hvilket hovedkort kan egne seg til mitt formål da?

 

Har ikke så veldig lyst til å "låse" meg for muligheten til spill heller da...

 

Er jo litt snakk om pris også!

 

Hva med HDTV, er det noe "minstekrav" til hovedkort og prosessor i forhold til det?

8068780[/snapback]

Forslag:

Hk: Asus P5BVelprøvd og uten vifte på brikkesett

Cpu: E6300 Mer enn bra nok for HTPC

Skjermkort: MSI GeForce 7600 GSHysj…. Kan du høre det? Nei.

Annet som du burde tenke på:

TV-kort: Hauppauge WinTV-PVR-500MCE Må nesten ha TV-kort i en HTPC etter min mening.

Tastatur: Microsoft Remote Keyboard Hvis du ikke kjøper denne eller annen tilsvarende er jeg ikke sikker på at du passer inn her på forumet. Få frem nerden i deg.

Fjernkontroll: Microsoft Fjernkontroll Samme begrunnelse som over.

 

Det var da felt så tregt forumet var i dag…

 

Edit: Les disse. Selv om de er snart et år gamle står det mye nyttig der.

Vi bygger Media Center-PC - del 1

Vi bygger Media Center-PC - del 2

Endret av Dr.Ittsekk
Lenke til kommentar

Tv-kort er ingen nødvendighet.Skal en ta opp endel programmer så er det bedre med en stasjonær med harddisk,mye bedre kvalitet.Vhs video har også bedre kvalitet enn det tv-kortet.Og nå går jo de analoge signalene av lufta så da er det kortet bortkastet uansett.

E6300 eller tilsvarende er et must hvis en skal kjøre 1080p.

Nå har han ikke tenkt å spille på den i første omgang så da er det lurt med et hovedkort med skjermkort.Og eventuelt oppgradere seinere.

Isteden for fjernkontroll/tast/mus ville jeg ha valgt dette:

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=36521

Perfekt lite tastatur med innebygd mus for stuebruk.

Lenke til kommentar

Nei,det er helt nytt men skal komme i løpet av 14 dager tror jeg.

Jeg skal nå prøve et enda lavere budsjett for en 1080p HTPC.

Og det er et Asus hovedkort med Nvidia 6150 skjermkort til 750 kr og en AM2 X2 3600+ til 800 kr.

Men jeg vet ikke om denne prosessoren er bra nok til 1080p men er verdt et forsøk synes jeg da det blir en rimelig løsning.

Endret av Poppe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...