Gå til innhold

Hva betyr dette: 128Meg x 6


ixtreme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det betyr at du har skrevet det feil :p

 

For å være litt mer seriøs: Det er konfigurasjonen på chipene på en RAM-brikke. 128 vil være antall lagringsenheter mens 6 (som egentlig skal være enten 4 eller 8) er antall bit pr. enhet. Altså vil det der være enten 128Mbit eller 64Mbit brikker. Er det 32 brikker (forutsetter uregistert og dobbelsidig brikke her) så vil det altså være enten 256MB eller 512MB.

 

Tar forøvrig forbehold mot misforståelser.

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Det er konfigurasjonen på chipene på en RAM-brikke. 128 vil være antall lagringsenheter mens 6 (som egentlig skal være enten 4 eller 8) er antall bit pr. enhet. Altså vil det der være enten 128Mbit eller 64Mbit brikker. Er det 32 brikker (forutsetter uregistert og dobbelsidig brikke her) så vil det altså være enten 256MB eller 512MB.

8057081[/snapback]

Jeg klarer ikke helt å få tak på hva du mener. For eksempel 128Mx4 er chip-konfigurasjonen, og forteller at hver chip har en I/O-bredde (kolonnebredde) på 4 bits. Tall som 128Mx64 sier egentlig bare noe om kapasiteten til hele modulen, men ikke om antall sider. Enheten som datamengden måles i vil alltid være 64 bits på vanlige moduler, uansett hvor mange enheter det måtte være.

 

Altså: 128Mx4 betyr at det er 128 millioner dataenheter à 4 bits pr chip, eller 64 MB. Chiper kan ha I/O bredde på 4, 8 eller 16 bits.

 

128Mx64 betyr at en modul er på 1 GB, og mangler ECC-støtte.

 

Non-ECC, unregistered minne har maksimalt 16 datachiper, mens ECC RDIMM (reg) såvidt jeg vet skalerer helt opp til 72 chiper vha die-stacking (flere lag).

Lenke til kommentar
128 x 6 = 768 = 8800gtx ? ;)

8057258[/snapback]

 

 

Det er konfigurasjonen på chipene på en RAM-brikke. 128 vil være antall lagringsenheter mens 6 (som egentlig skal være enten 4 eller 8) er antall bit pr. enhet. Altså vil det der være enten 128Mbit eller 64Mbit brikker. Er det 32 brikker (forutsetter uregistert og dobbelsidig brikke her) så vil det altså være enten 256MB eller 512MB.

8057081[/snapback]

Jeg klarer ikke helt å få tak på hva du mener. For eksempel 128Mx4 er chip-konfigurasjonen, og forteller at hver chip har en I/O-bredde (kolonnebredde) på 4 bits. Tall som 128Mx64 sier egentlig bare noe om kapasiteten til hele modulen, men ikke om antall sider. Enheten som datamengden måles i vil alltid være 64 bits på vanlige moduler, uansett hvor mange enheter det måtte være.

 

Altså: 128Mx4 betyr at det er 128 millioner dataenheter à 4 bits pr chip, eller 64 MB. Chiper kan ha I/O bredde på 4, 8 eller 16 bits.

 

128Mx64 betyr at en modul er på 1 GB, og mangler ECC-støtte.

 

Non-ECC, unregistered minne har maksimalt 16 datachiper, mens ECC RDIMM (reg) såvidt jeg vet skalerer helt opp til 72 chiper vha die-stacking (flere lag).

8058593[/snapback]

 

Eller det Quintero sa... ;)

Noen med en forståelsesevne på dette område som langt overgår min egen. :)

Men vi lærer så lenge vi lever.

 

Vinci

Lenke til kommentar
128Mx64 betyr at en modul er på 1 GB, og mangler ECC-støtte.
Vil det ikke da være noe overkill å legge til detaljene 128Meg x 64 slik Crucial og Komplett data har gjort i linkene til disse brikkene?

8059788[/snapback]

I min bok ja - det sier strengt tatt ikke stort mer enn hva som er modulens kapasitet, og det oppgis jo uansett i MB eller GB. I noen svært få tilfeller oppgis moduler i f.eks. 64Mx128, som indikerer en dobbeltsidig modul. Men egentlig er det feil, fordi data fremdeles ikke vil leses i større enheter/bredde enn 64 bits om gangen. Summen av I/O-bredden til en non-ECC adresse-side er alltid 64 bits, og en dobbeltsidig modul vil altså være 2x64 istedenfor 1x128.

 

Bredden på selve chipene kan dog være kjekt å vite i noen tilfeller, av hensyn til kontroller-støtte og eventuell blanding av brikker med ulike chiper. Man kan bl.a. ikke kombinere DDR1-minne hvis brikkene består av hhv x4 -og x8-chiper. Uregistrerte moduler som benytter x4-chiper er alltid enkeltsidige (i adresse-sammenheng), men til tross for det har de alltid chiper på begge sider av printkortet. 16 chiper * 4 bits = 64 bits.

Endret av Quintero
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...