Gå til innhold

Hørt om ati x1700se?


Anbefalte innlegg

Jeg har fortsatt den psu på 350W og har ikke hatt noen problemer. Det eneste var at jeg måtte omrokere stømledningene til de forskjellige enhetene pga ledningene var for korte. Ja, jeg måtte ta ut tv kortet. Er sikkert ikke vits, men jeg vil ha jevn lufttilførsel til gfx kortet. Nå er ikke BF2 så krevende og det kan hende at når de nye spillene kommer så må jeg bytte

 

Avinstalleringen gikk greit. Gjør dette FØR du setter inn det nye kortet. Restart og sjekk at ATI mappen tom. Sett inn nytt kort for deretter innstaller ny driver (jeg brukte ikke cd`en) Jeg brukte forceware 158.18. Sjekk ev. oppstarten "kjør=>msconfig" for å se at det ikke ligger noe ATI i oppstarten. Det gjorde det hos meg og jeg bare fjernet denne fra.. nettopp..oppstarten. :o)

 

Tastaturet funket heller ikke hos meg da jeg skrudde på maskina første gang så jeg puttet inn det gamle via USB. Etter oppsett funket det helt OK. Det er litt uvant at det lyser blått hver gang jeg trykker (usb senderen bak i maskina).

 

Jeg velger å beholde sikkerhetsinnstillingene helt til ZoneAlarm Pro kommer med en Vista kompatibel versjon. Har fjernet ALT som har med Symantec å gjøre. Fyttikatta! Den brukte over 800 mb av minne uten at jeg hadde noe annet oppe. Da jeg fjernet alt dette sank minnebruken i "idle" til 400 mb. Er bak router og brannmur så da er det ingen vits. Har heller ikke hatt virus på 4 år :o)

 

mvh avr

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Jeg er nå endelig ferdig med å installere 8800GTS og ny 500W PSU i min HP m8031 PC.

 

Det første jeg gjorde var å avinstallere ATI Catalyst. Deretter gikk jeg inn i Device Manager og fjernet X1700SE driver fra Display Adapter. Nå switchet PC'en over til VGA modus og jeg slo av maskinen for å bytte skjermkort og sette inn ny PSU.

 

Til Kåre Klut: Den originale PSU'en som følger med PC'en er på kun 300W og har kun 19A max på 12V railen. Minimum for 8800GTS er 26A på 12V railen. Så jeg tror du trenger å anskaffe ny PSU. Alt vil kanskje virke i 2D, men i 3D vil du nok risikere problemer.

 

Det var mye fikling for å installere de nye komponentene fordi alt er så veldig trangt i kabinettet. Den første store utfordringen var å ta av de gamle PSU kablene slik at gammelt PSU kunne skrus ut. Særlig 24 pin kontakten på hovedkortet var vanskelig å komme til. Det lønner seg å løsne DVD spillere, harddisker og Personal Media Drive for å komme til samt å dra ut ledningene.

 

Neste problem var å ta ut SATA kontaktene på DVD spillerne. De kablene som fulgte med originalt var på kun 40cm og ville skape krøll for montering av skjermkortet. De satt beinhardt og mye fikling var nødvendig for å ta dem ut. De nye SATA kontaktene var veldig enkle å sette på og ta av (mye bedre kvalitet enn de originale).

 

Ati X1700SE skjermkortet var ganske enkelt å ta ut selv om bryteren som holder kortet på plass ikke er så lett å komme til.

 

Ved installasjon av ny PSU var jeg sjeleglad for at jeg hadde kjøpt modulære kabler. Det var helt nødvendig for å klare å kople til alle strømkabler.

 

Jeg trengte:

1x PCIExpress kabel til 8800GTS

1x SATA /molex kabel til 2x DVD spillere

1x SATA / molex kabel til nederste harddisk

1x SATA / molex kabel til øverste harddisk samt Personal Media Drive (molex)

 

Det er nyttig å skru av begge sideplater til PC'en. Deretter må frontplaten tas ut. Nå kan Personal Media Drive skrus ut samt 2x harddisker + 2x DVD spillere løsnes slik at man lettere kommer til med nye strømkabler og SATA ledninger.

 

Når alle kabler var ferdigmontert etter mye tid tapt på at fingerene prøvde å komme til på umulige plasser så var det enkelt å skru alt på plass igjen. Man trenger å bunte sammen noen kabler slik at de går klar av alle vifter etc.

 

Kåre Klut hadde rett i at det er nok nødvendig å skru ut TV-kortet i PC'en. Dette fordi viften til 8800GTS trenger luft og det er mange hvite kabler i området som er i veien. Det ville blitt svært trangt om man skulle beholde TV-kortet også. Så kun det trådløse kortet er igjen i tillegg til det nye 880GTS.

 

Etter at jeg var ferdig med alt så skrudde jeg på strømmen for å se om PC'en bootet. Alt gikk bra uten noen problemer etter at jeg hadde vært i BIOS for å sette primær boot harddisk. Den var byttet fordi jeg byttet SATA kabler. PC'en kom opp i VGA modus og jeg installerte så 158.18 driverne til Nvidia for Vista 32. Driverne på CD'en som fulgte med kortet virket ikke (sikkert XP drivere). Så var det bare å reboote og flytte skjermoppløsning til 1680x1050.

 

Jeg kjørte 3Dmark06 og fikk 8239 som score. Ikke verst uten en gang å ha startet overklokkingen. Jeg kjørte Rivatuner 2.01 og oppdaget flere timer etter at skjermkortet hadde kjørt at temperaturen viste 64 grader. Ikke så verst for et så lite kabinett.

 

Så etter plunderet med selve installasjonen er jeg nå veldig fornøyd med PC'en. Alt går som jeg håpet på og jeg gleder meg til å begynne å spille med alt på max. :)

Lenke til kommentar

Bra å høre at du fikk fart i kassa :o)

Bestiller ny PSU når jeg får lønn. Kan være greit iom det står på PSU`en at den ikke må overstige 300W.

Siste spm...hva syntes du om skjermen? Skuffet eller overrasket?

 

Selv er jeg "litt" skuffet. Trodde den ville være bedre på mørke partier enn min 3 år gamle 19" TFT skjerm. :hmm:

Lenke til kommentar
Bra å høre at du fikk fart i kassa :o)

Bestiller ny PSU når jeg får lønn. Kan være greit iom det står på PSU`en at den ikke må overstige 300W.

Siste spm...hva syntes du om skjermen? Skuffet eller overrasket?

 

Selv er jeg "litt" skuffet. Trodde den ville være bedre på mørke partier enn min 3 år gamle 19" TFT skjerm. :hmm:

8657125[/snapback]

 

PSU'en er påstemplet 300W. Maks på 12V railen er 19A. Det er alt for lite for å kjøre 8800GTS i full 3D. Det sto noe om at maks belastning totalt på 12W kun kunne være ca. 260W.

 

Jeg anbefaler å kjøpe en av disse PSU'ene. De er modulære og har samme mål som den originale (15x14x8.8cm).

 

Enermax Liberty 500W (jeg kjøpte denne siden skjermkort kom fra Komplett også). Pris er 998 kroner:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=322084

 

Mist 500W. Pris er 1095 kroner:

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=-...00CFKIT03&mcat=

 

Jeg synes den 22" skjermen er helt OK. Det er klart at det er forskjell i kvalitet på en skjerm til under 3000 kroner (som vi har) og en som koster mer enn 5000. Så jeg synes at kvaliteten er helt grei og ikke dårlig for den prisen vi betalte. Men jeg ser ikke så mye film etc. på PC'en hvor det er viktig med god kontrast. Jeg bruker den til spilling og endel andre programmer (IE7, Office etc.).

 

Hva synes du om Vista? Selv er jeg nå veldig fornøyd etter å ha vært litt skuffet i begynnelsen. Den er veldig pen å se på, men var litt mye barnepike og rotete til jeg fikk skrudd av det jeg ikke likte. Nå har jeg fått designen til å bli slik jeg liker og Vista er et fremskritt fra XP.

 

Har du overklokket CPU og skjermkort ennå`? Isåfall hvor mye? Jeg har testet skjermkort med 620 MHz på kjernen og 920 MHz på minnet. Det gikk bra selv om temperaturen steg litt. Så jeg kjører viften på 100% hele tiden for å kompensere. CPU overklokking skal jeg se på nå. 3DMark06 er nå 9000 etter overklokking av skjermkort.

Lenke til kommentar

Har ikke overklokket enda. Venter til ny PSU. Har nettop røsket ut hele PSU`en for å se hvor vanskelig det var *svett svett* fant ut hvorfor maskinen ikke fant den eksterne HD`en eller kortleser slottene....de var ikke koblet til hovedkortet (?) Har nå gjort dette og nå fungerer det. Har du husket å ta av plastfilmen på gfx kortet? Jeg holdt på å glemme dette *huff*

 

Vista er helt OK. Veldig visuelt, men regner med at funksjonaliteten er som i XP Home. Ergo helt basis. Har XP Pro på gamle maskina og den er dønn stabil. Må bruke denne enda da det ikke har kommet en ny versjon til min VPN tilkobling opp til jobben. Kan bruke Citrix, men det suger.

Kona er ikke helt fornøyd for nå har jeg min gamle 19" og 22" ved siden av hverandre..hehe

 

Som du sier utifra hva vi betaler er dette en utrolig bra PC med bra skjerm :o)

Skulle jeg ha betalt denne selv med nytt gfx kort, 22" ville jeg ha betalt 18k (ink plaster på såret fra telehuset)

:w00t:

Lenke til kommentar

Da har jeg fått utstyrer også, men må vente til feriepengene kommer før jeg går beserk og oppgraderer PSU og GFX. Testa skjermen litt på den gammle maskinen min med 7800gtx og den kjørte WoW på 1680x1050 uten problemer. Testet også Doom 3 med max instillinger på alt og høyeste oppløsning og det virket også OK. La ikke merke til noe særlig ghosting.

 

Har ikke fått testet den nye maskinen enda, men skal gjøre det i kveld. Er greit å få avdekket om det er noe galt med den før det har gått 14 dager hehe.

Endret av Fraction
Lenke til kommentar
Det kortet som sitter i holder egentlig hvis du ikke skal kjøre altfor tunge spill :o)

Skal selv kjøpe en PSU, men bør egentlig vente iflg lommeboka  :hrm:

8666639[/snapback]

 

Du kan jo alltids gjøre det som jeg gjorde. Nemlig å kjøpe PSU og skjermkort med MasterCard og betale når regningen kommer i juni. Da har jo feriepengene allerede kommet. :D

Lenke til kommentar
Da har jeg fått utstyrer også, men må vente til feriepengene kommer før jeg går beserk og oppgraderer PSU og GFX. Testa skjermen litt på den gammle maskinen min med 7800gtx og den kjørte WoW på 1680x1050 uten problemer. Testet også Doom 3 med max instillinger på alt og høyeste oppløsning og det virket også OK. La ikke merke til noe særlig ghosting.

 

Har ikke fått testet den nye maskinen enda, men skal gjøre det i kveld. Er greit å få avdekket om det er noe galt med den før det har gått 14 dager hehe.

8660278[/snapback]

 

Gratulerer du også med ny maskin. :) Jeg er blitt veldig fornøyd med PC'en etter å ha satt opp Vista slik jeg vil ha den. 8800GTS er helt rått og jeg føler at jeg nå sitter på en veldig god PC-pakke. HP har levert mye snadder og Vista er veldig pen å se på.

 

Jeg har koplet opp HP C6180 multifunksjonsskriveren trådløst. Så nå kan både min gamle PC, nye PC og jobb-PC bruke den. Idag fikk jeg også Firmware oppdatering på mail fra Dlink slik at routeren endelig tillot Vista å kjøre trådløst.

 

Det er rart å si det, men allerede etter under 1 uke så savner jeg ikke min gamle PC i det hele tatt. Alt jeg hadde bruk for (programmer og dokumenter) er overført til den nye PC'en og virker bedre her. Så jeg tror faktisk jeg sletter min bruker på min gamle PC og lar alt forsvinne derfra. :p

 

Satser du på Nvidia 8800GTS og en 500W modulær PSU så blir du garantert veldig fornøyd. Da har du en PC som både ser veldig pen ut, har mye snadder og er lynkjapp i absolutt alt.

Lenke til kommentar
Har ikke overklokket enda. Venter til ny PSU. Har nettop røsket ut hele PSU`en for å se hvor vanskelig det var *svett svett* fant ut hvorfor maskinen ikke fant den eksterne HD`en eller kortleser slottene....de var ikke koblet til hovedkortet (?) Har nå gjort dette og nå fungerer det. Har du husket å ta av plastfilmen på gfx kortet? Jeg holdt på å glemme dette *huff*

 

Vista er helt OK. Veldig visuelt, men regner med at funksjonaliteten er som i XP Home. Ergo helt basis. Har XP Pro på gamle maskina og den er dønn stabil. Må bruke denne enda da det ikke har kommet en ny versjon til min VPN tilkobling opp til jobben. Kan bruke Citrix, men det suger.

Kona er ikke helt fornøyd for nå har jeg min gamle 19" og 22" ved siden av hverandre..hehe

 

Som du sier utifra hva vi betaler er dette en utrolig bra PC med bra skjerm :o)

Skulle jeg ha betalt denne selv med nytt gfx kort, 22" ville jeg ha betalt 18k (ink plaster på såret fra telehuset)

:w00t:

8657799[/snapback]

 

Fortell hvordan det gikk når du bytter ut PSU'en din. Det er ikke så vanskelig. Den største jobben er å få ut den gamle PSU'en.

 

Jeg er også enig i at prisen for PC'en med alt tilbehør (22" skjerm, C6180 multifunksjonsskriver og router) er veldig god. Enda bedre er det at man faktisk har fått et gratis lån som går over 3 år. Vi trenger ikke hoste opp en 15.000 kroner eller mer.

 

Hvor mye har du overklokket skjermkortet ditt? Jeg kjører min på 620 MHz på kjernen og 2x900Mhz (1800Mhz) på minnet uten at skjermkortet sliter i det hele tatt. Temperaturen i 2D ligger mellom 65-72 grader med 60% viftehastighet. Kjører jeg 100% vifte hele tiden så synker temperaturen med en rundt 5 grader.

 

Jeg har forsøkt å overklokke CPU uten hell. HP har deaktivert disse valgene i BIOS'en og overklokkingsprogramvare som finnes på nettet virker ikke. Dette fordi de henger når man forsøker å sette opp FSB hastigheten. Sikkert fordi BIOS'en nekter å la seg overklokke. Jeg leste at det er mulig å omgå problemet med å flashe BIOS'en med en åpen BIOS for samme familie av Chipset, men det tør jeg ikke gjøre. Skulle det gå galt så er PC'en død som en sild. Man kan ikke få den opp igjen ved å flashe BIOS'en på nytt fordi man ikke har noe floppy som kan boote. Da må PC'en inn til HP. Så jeg regner med at CPU'en får være i fred.

 

Har dere noen planer om å overklokke CPU?

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke tenkt å overklokke noe som helst tror jeg selv etter ny PSU. Maskina og gfxkort er såpass kjapt at jeg tror det klarer det meste av spill :)

Har ikke kjørt 3DMark for imho har dette ikke noe å si. Er ikke så opphengt i de tallene så lenge den gjør det den skal..nemlig klare spill på fullt.

Spør meg om 2 år da kan det hende at jeg gjør noen endringer :p

Lenke til kommentar
Resultater i spill vil jo variere, jeg skulle ønske folk ikke brukte 3DMark som en alfa og omega for 3D-ytelse.

8122493[/snapback]

 

men det er jo en god index å gå ut i fra, lettere en å legge til en heil hau med fps'r i diverse spill

8678124[/snapback]

 

Er enig i det. Det er en grei pekepinn på ytelsen til kortet selv om det ikke vil fortelle om hvor mange fps du vil få i de spillene du skal spille.

Endret av Stauffenberg
Lenke til kommentar
Blir nok "Mist500" PSU på meg. Skulle bestille fra jobben, men mangla nøkkelgeneratoren fra DnB *argh*

 

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=M...00BHE12R2&mcat=

 

Holdt på å bestillen en NorthQ-4775, men fant ut at det absolutt ikke hadde vært ett godt valg. I og med Mist får så bra "rewievs" tar jeg denne :o)

Har de målene jeg (burken) trenger.

8689893[/snapback]

 

Denne Mist'en har ikke modulære kabler og det er ikke så bra når kabinettet er så lite. Da blir det mye unødvendig spaghetti og luftgjennomstrømmingen blir dårligere.

 

Velg heller denne (pris 1095):

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=-...KIT03&mcat=c345

 

Hvis prisen er noe stiv kan du kjøpe Enermax Liberty 500W modulær. Prisen er 998 kroner. Se her:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=322084

 

Den kjøpte jeg og er storfornøyd. Enermax har også fått veldig gode kritikker og er stillegående.

 

Det du ska huske på er at du trenger 1x SATA strømkabel med 2x SATA kontakter for å kople dem til hver av DVD spillerne. Det går bra uansett SATA kabel. Men problemet er at du trenger SATA kabler til harddiskene. Det blir nok vanskelig å få til 1 kabel med 2x SATA kontakter som klarer det fordi avstanden mellom harddiskene er ganske stor (den ene i bunn av kabinettet og den andre litt over skjermkortet). Dersom SATA kabelen har 3x SATA kontakter er det mulig å bruke den øverste og nedeerste kontakten og ikke bruke den midlerste. I tillegg trenger du 1x molex kontakt til Personal Media Drive.

 

Derfor er det mulig ditt opprinnelige Mist 500W valg ikke bli så bra. Du har 4x SATA kontakter totalt. Om de kommer på 2x SATA ledninger så kan du få problemer med å kople til begge harddiskene.

Endret av Stauffenberg
Lenke til kommentar
Hei og takk for tipset, men hvordan er støynivået? Var det markant endring etter du hadde byttet?

Jeg MÅ ha noe stille :o

8692273[/snapback]

 

Jeg merker ikke strømforsyningen i det hele tatt. 8800GTS er også veldig stille om viften går på 60%. 80% er akseptabelt, men på 100% hører du den tydelig. Rivatuner styrer viftehastigheten og viser temperaturen på GPU.

Lenke til kommentar

 

Velg heller denne (pris 1095):

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=-...KIT03&mcat=c345

 

Hvis prisen er noe stiv kan du kjøpe Enermax Liberty 500W modulær. Prisen er 998 kroner. Se her:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=322084

 

Den kjøpte jeg og er storfornøyd. Enermax har også fått veldig gode kritikker og er stillegående.

 

8690867[/snapback]

 

jeg ville vel heller si at han burden gå for en hiperX http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=309565

Endret av Lucifer89
Lenke til kommentar
jeg ville vel heller si at han burden gå for en hiperX http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=309565

8712203[/snapback]

 

Jeg drev også og snuste på Hiper 580W i begynnelsen, men kom frem til at den ikke vil passe inn i HP kabinettet. De 530W eller 580W modulære PSU'ene Hiper hadde da hadde 16cm i dybde istedet for 14cm som passer inn i HP kabinettet.

 

Men på produsentinfoen for Hiper'en du linker til så er dybden kun på 14cm og da bør den passe:

http://www.hipergroup.com/English/products/hpu-4k580.html

 

Skulle han kjøpe denne så er det mulig han trenger å kjøpe en ekstra SATA strømkabel fordi det blir vanskelig å bruke en SATA strømkabel med 2x SATA kontakter for å kople til begge harddiskene. De er såpass langt fra hverandre og kabelen må gå klar av det digre 8800GTS. Dette er best å løse med separate kabler til hver harddisk.

 

På 12V railene har Hiper'en 20A og 18A. Den klarer kun 360W tilsammen på begge 12V railene og det er 30A. Det er godt nok for skjermkortet, men ikke spesielt høye verdier for en PSU som er påstemplet 580W.

 

Enermax Liberty 500W har til sammenlikning følgende verdier på 12V railene:

22A og 22A. Tilsammen på 12V tåler den 384W og det er 32A. Dette er høyere verdier enn Hiper'en selv om Enermax'en kun er påstemplet 500W.

 

For Mist 500W blir verdiene følgende på 12V railene: 20A og 20A. Mist'en tåler hele 400W samlet på 12V og det er 33.3A.

 

Hvis du leser i Strømforsyningsforumet her og søler på Hiper så vil du se at folk har delte meninger om det. Blant annet skal Hiper'en støye endel mer.

 

Så selv om Hiper'en har påstemplet 580W så yter den lavere enn både Enermax og Mist på 12V (som betyr noe om man setter inn en så kraftig skjermkort som 8800GTS). Man skal ikke la seg lure av påstemplet effekt. Qtek er kjent for de dårligste strømforsyningene som man kan få kjøpe og de selger PSU'er som er påstemplet 600W og mer og de yter mindre på 12V enn PSU'er til 300-400W.

 

Både Mist 500W og Enermax Liberty 500W er veldig stillegående og Kåre Klut ønsker en slik en. Hiper'en støyer mer og yter mindre på 12W. OK, den koster 150 kroner mindre. Så om økonomien er et moment så kan den velges. Alle 3 PSU'er vil kunne drive 8800GTS uten problemer. Kravet til den er 26A samlet på 12V.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Blir nok "Mist500" PSU på meg. Skulle bestille fra jobben, men mangla nøkkelgeneratoren fra DnB *argh*

 

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=M...00BHE12R2&mcat=

 

Holdt på å bestillen en NorthQ-4775, men fant ut at det absolutt ikke hadde vært ett godt valg. I og med Mist får så bra "rewievs" tar jeg denne :o)

Har de målene jeg (burken) trenger.

8689893[/snapback]

 

Denne Mist'en har ikke modulære kabler og det er ikke så bra når kabinettet er så lite. Da blir det mye unødvendig spaghetti og luftgjennomstrømmingen blir dårligere.

 

Velg heller denne (pris 1095):

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=-...KIT03&mcat=c345

 

Hvis prisen er noe stiv kan du kjøpe Enermax Liberty 500W modulær. Prisen er 998 kroner. Se her:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=322084

 

Den kjøpte jeg og er storfornøyd. Enermax har også fått veldig gode kritikker og er stillegående.

 

Det du ska huske på er at du trenger 1x SATA strømkabel med 2x SATA kontakter for å kople dem til hver av DVD spillerne. Det går bra uansett SATA kabel. Men problemet er at du trenger SATA kabler til harddiskene. Det blir nok vanskelig å få til 1 kabel med 2x SATA kontakter som klarer det fordi avstanden mellom harddiskene er ganske stor (den ene i bunn av kabinettet og den andre litt over skjermkortet). Dersom SATA kabelen har 3x SATA kontakter er det mulig å bruke den øverste og nedeerste kontakten og ikke bruke den midlerste. I tillegg trenger du 1x molex kontakt til Personal Media Drive.

 

Derfor er det mulig ditt opprinnelige Mist 500W valg ikke bli så bra. Du har 4x SATA kontakter totalt. Om de kommer på 2x SATA ledninger så kan du få problemer med å kople til begge harddiskene.

8690867[/snapback]

 

Hmm Stauff kunne du linket kablene jeg trenger å kjøpe? Går for Enermaxen og XFX 8800GTS 320MB Ram :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...