Gå til innhold

Hvordan overbevise andre om kosthold?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg bor i et kollektiv som består av meg og to andre. To av oss har trent jevnlig opp gjennom de siste årene, men etter nyttår er sistemann også hengt seg litt på denne bølgen.

 

Han er ganske lett (tynn) og ønsker å gå opp i vekt samt bedre formen generelt. Han ønsker å trene alene til han "har blitt komfortabel med øvelsene". (Jeg mener at det ville vært bedre å vise andre.. men men).

 

Problemet er kostholdet hans. Han er blitt avhengig av McDonald's mat. Vi studerer i ulandet hvor muligheten for å få et McDonald's måltid på døren innen 30 min for ca 20-25 norske kroner. Vedkommende sier at en burger inneholder jo en del proteiner, men jeg orker snart ikke å se hvor mye junk han putter i seg.

 

Her er det snakk om bestilling til frokost, middag og kvelds (1-3 bestillinger hver dag!).

 

Hvordan kan man overbevise (sjokkere) slike personer slik at dette kostholdet avsluttes? Er det noen som vet om noen bra nettisder som illustrerer dette på samme måte som slike reality-programmer man ser på tv (hvor bøtter med fett blir plassert på bordet osv).

 

 

EDIT!!

PS: Det skal også sies at han til tross for dette, kaster vedkommende i seg både Gainer, kreatin og vitamintilskudd..

Endret av Kenny000
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis han ikke er overvektig, så er det én mindre grunn for at han ikke skal spise McDonalds mat. Men det er likevel usunt. Men det blir for dumt å prøve å styre andres liv og kosthold. Det fungerer ikke. De aller fleste må gå gjennom den tunge veien for å få motivasjon og lærdom om betydningen av et godt kosthold.

 

Men hvis du klarer å overbevise han, så er jo det bra. Han vil styre med treningen selv, så vil han sikkert også styre maten sin selv. Det fins faktisk mye proteiner i alt mulig, f.eks en liter skummet melk gir 33 gram raske proteiner.

Lenke til kommentar

Blind: Jeg har faktisk vurdert den filmen. Problemet er å få han til å se den. De gangene jeg har kommentert det eller sagt noe, virker det som om han blokker det ute. Kommer med kommentarer om at familien hans gjennom tidene har levd usunt, men likevel lenge..

 

Har også sendt link til han på msn til han under en samtale som viser hvor mye fett en BigMac inneholder.. Da svarer han rett og slett ikke mer.. :roll: (ja, jeg kommuniserer av og til på msn med de jeg bor med :p )

Lenke til kommentar

Den eneste tingen som gjør det mindre usunt for ham enn for meg å spise MCD-mat hver dag er at han ikke legger på seg. Man kan sikkert bruke blodet hans som smøremiddel. En ting som tynne folk bør være oppmerksomme på er at mange av dem på et eller annet tidspunkt plutselig blir bælfeite. Det er bukspyttkjertelen som ikke klarer å holde unna for all driten lenger, og legger seg på et "overvektig" nivå. Den dagen jobber seg nærmere og nærmere så lenge han opprettholder et slikt kosthold.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Kommentarer om at familien har levd usunt men likevel levd lenge er patetiske. Alle vet om en eller annen 90 år gammel damen som har røykt 40 om dagen men fremdeles er ved "god helse" men det betyr ikke at røyking er sunt av den grunn. Bortsett fra sånne opplagte ting som at kolesterolet hans vil nå nye høyder, at innsiden av blodårene hans vil bli blokkert med fett og andre koselige ting, kan langvarig inntak av raske karbohydrater gjøre han insulinresistent over tid. Og da vil han kjempe en evig kamp mot vekten etterpå.

Lenke til kommentar

vis han denne filmen Super sice me

har sjøl sett den å det er faktisk skremmende! alltså filmen går ut på at en helt vanlig mann skal bare putte i seg mac donalds mat i 30 dager. han går alltså opp 4 kg på bare 7 dager, å ikke nokk med at han går opp mange kg men så får han faktisk hjerte problemer på dag 27. anbefaler deg å vise han filmen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...