Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forvirret ang Skifterett


vesla

Anbefalte innlegg

Huff.. Nå har jeg lest rettslære i flere timer, og endelig skjønner jeg at jeg har kommet godt ut av fokus..

 

Kan noen forklare meg sånn ordentlig hva uskifte egentlig er? Akkurat den delen datt jeg svært langt ut fra og forstår nå ikke særlig mye :)

 

Håper på litt hjelp, takk :)

 

Mvh. Vesla ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den litt lange versjonen :)

 

Når den ene av to ektefeller eller registrerte partnere dør gir al. kap. 3 gjenlevende adgang til å overta boet uskiftet. Det vil si uten at avdødes arvinger får sin arv i denne omgangen.

 

Retten til uskifte gjeldes hvis ekteparet hadde felleseie jf. al. § 9. Uskifte er også mulig ved særeie dersom dette er fastsatt i ektepakt eller dersom arvingene gir sitt samtykke. Ved ektepakt er det også mulig å avtale at man skal ha særeie mens man lever, men at særeiet omgjøres til felleseie når den første dør. Se ekteskapsloven § 42 tredje ledd som lyder:

 

Ektefeller kan ved ektepakt avtale at særeie ikke skal gjelde ved oppgjør etter den ene ektefellens død. En slik avtale kan begrenses til bare å gjelde dersom en bestemt av ektefellene dør først. Den lengstlevende ektefellen kan velge å se bort fra begrensninger som nevnt i første og andre punktum hvis ikke noe annet er avtalt eller klart forutsatt.

 

Hensikten med en slik avtale er å sikre at hver part beholder sitt særeie ved en eventuell skillsmisse samtidig som lengstlevende sikres retten til å sitte i uskifte hvis ekteskapet varer livet ut.

 

Hvis avdøde hadde særskilte livsarvinger, altså særkullsbarn eller livsarvinger til disse, er retten til å sitte i uskifte betinget av deres samtykke også selv om det forelå felleseie (Se arveloven § 10).

 

Dersom en særskilt livsarving etter avdøde er umyndig må overformynderiet samtykke i uskifte, og dersom livsarvingens bo er under konkursbehandling så kreves samtykke fra skifteretten. Det er mulig for gjenlevende å skifte med avdødes særskilte livsarvinger men sitte i uskifte med felles arvinger (Se arveloven § 12 om delvis uskifte).

 

Den som ønsker å sitte i uskifte skal innen 60 dager etter dødsfallet sende melding til skifteretten med opplysninger om arvingenes navn, alder, oppholdssted og en summarisk oppgave over sine egne og avdødes aktiva og passiva (Arveloven § 14). Dersom retten finner at vilkårene for uskifte er tilstede utsteder den attest for at vedkommende har overtatt boet uskiftet.

 

Den som sitter i uskifte blir personlig ansvarlig for avdødes gjeld. Han eller hun råder som en eier over alt som hører til uskifteboet, med noen få begrensinger. Vedkommende må ha arvingenes samtykke til å gi bort fast eiendom eller til å gi andre gaver som står i misforhold til boets størrelse (Arveloven § 19). I praksis antas det at dersom en gave utgjør ca 20% av boet kommer denne bestemmelsen til anvendelse. Også gavesalg kommer inn under bestemmelsen.

 

Disposisjoner som innebærer et brudd på bestemmelsene i § 19 kan omstøtes dersom mottaker ikke var i aktsom god tro.

 

Om den som sitter i uskifte ønsker å gi helt eller delvis arveoppgjør til en eller flere av arvingene, kan det bare skje hvis alle arvingene får like stor del av sine arvelodd eller gir sitt samtykke (Arveloven § 21).

 

Gjenlevende kan når som helst kreve helt eller delvis skifte av boet (Arveloven § 24).

 

Dersom den som sitter i uskifte vil gifte seg, må vedkommende skifte med arvingene (Arveloven § 23). Uavhengig av retten til uskifte er ektefellen også en av arvingene. Se om ektefelles arverett (Arveloven § 6).

 

Håper dette var til hjelp :)

 

Eller ble du kanskje enda mer forvirret? :hmm:

Endret av Iudex
Lenke til kommentar

Hmm, joda! :) Takk for den lange versjonen, følte jeg kom inn på riktig spor igjen. Skifterett er igrunn så innvikla, føler jeg.. Det er snakk om å lese og forstå!

 

Avdødes arvinger fikk ikke sin arv pga kona overtok boet uskiftet! Ahh.. Nå tror jeg jeg skjønte flere av oppgavene her gitt:)

 

Igjen, Takk! :D

Lenke til kommentar
Kan noen forklare meg sånn ordentlig hva uskifte egentlig er?

8048202[/snapback]

Kortversjonen:

 

Uskifte innebærer at den lengstlevende ektefellen overtar alt ektefellene eier, så eventuelle arvinger må vente med å få arv til lengstlevende ektefelle også er død.

 

:)

8049087[/snapback]

Med mindre det er snakk om særkullsbarn på avdødes side.

Lenke til kommentar
Kan noen forklare meg sånn ordentlig hva uskifte egentlig er?

8048202[/snapback]

Kortversjonen:

Uskifte innebærer at den lengstlevende ektefellen overtar alt ektefellene eier, så eventuelle arvinger må vente med å få arv til lengstlevende ektefelle også er død.

:)

8049087[/snapback]

Med mindre det er snakk om særkullsbarn på avdødes side.

8049198[/snapback]

Ja, de kan forhindre det. Man da blir det ikke kortversjonen lengre. ;)

Lenke til kommentar
Kan noen forklare meg sånn ordentlig hva uskifte egentlig er?

8048202[/snapback]

Kortversjonen:

Uskifte innebærer at den lengstlevende ektefellen overtar alt ektefellene eier, så eventuelle arvinger må vente med å få arv til lengstlevende ektefelle også er død.

:)

8049087[/snapback]

Med mindre det er snakk om særkullsbarn på avdødes side.

8049198[/snapback]

Ja, de kan forhindre det. Man da blir det ikke kortversjonen lengre. ;)

8049671[/snapback]

Når det gjelder kortvesjoner pleier jeg å legge inn "som regel" evt. "i utgangspunktet". Da tar man jo høyde for et par ting. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...