Gå til innhold

Elektronikk og motstander.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er det noen her som vet hvor jeg kan få informasjon om hvor stor en motstand er i ohm.

 

Skjermen min tok kvelden her om dagen og jeg så en motstand som var brent tvers av. Tenkte jeg skulle bytte ut denne, men jeg vet ikke hvor mange ohm den er på. Den er av type bitteliten (overflate montert) ikke som de gamle runde rørene med fargekode på.

 

Fint hvis noen vet hvor man kan få tak i slik informasjon.

 

Hadde jeg hatt et ohm meter så hadde alt vært fryd og gammen, men det har jeg ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Han sa nettopp at det ikke var noe fargekoder på den :smile:, men uansett tviler på at det bare er resistoren som er problemet ditt. Lodder du på en ny vil nok den også lide samme skjebne. Er meget sjelden er resistor bare tar kvelden uten grunn. Jeg lukter kortslutning lang vei, den er hvertfall blitt utsatt for høyere strømmer en det den er beregnet for, derav er den svidd.

Lenke til kommentar

Motstanden som du beskriver er en brikkemotstand.

Den er merket med noen tall, som beskriver resistansen i den (3k3 f.eks = 3,3 kOhm).

Men hvis den er svart-svidd, så er vel det håpløst å lese.

Og hvis resistoren er svidd, så nytter det ikke å måle den med et ohmmeter...

Gjør som en annen her ville gjort, prøv å få tak i elektronikkskjemaet til skjermen.

 

Men hvordan har du greid å svi den?

 

[ Denne Melding var redigert av: Aderlig på 2002-12-08 14:20 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-08 14:14, skrev MrA|:

Han sa nettopp at det ikke var noe fargekoder på den :smile:, men uansett tviler på at det bare er resistoren som er problemet ditt. Lodder du på en ny vil nok den også lide samme skjebne. Er meget sjelden er resistor bare tar kvelden uten grunn. Jeg lukter kortslutning lang vei, den er hvertfall blitt utsatt for høyere strømmer en det den er beregnet for, derav er den svidd.



 

Sorry, fikk ikke med meg det :smile:

Lenke til kommentar

Heisann!

 

Jeg er enig med dere andre her om at det er små sjanser for at skjermen vil funke selv om jeg bytter motstanden.

Jeg har studert elektronikk på høyskolen i Agder. Det jeg tror har ryki på skjermen er en slags forsterker av et slag. Den sitter på et eget kretskort og er symetrisk oppbygd med op-amper og noe som likner på 2 små trafoer. Siden den er symetrisk så kan jeg se tilsvarende motstander på andre siden av kretskortet, og de er lysebrune, men det står ikke et eneste tall på de. Hadde det digitale kameraet mitt funka også så skulle jeg tatt et bilde av dingsen så dere kunne sett hva det dreide seg om.

 

Uansett så var det flott med så mange seriøse svar. Jeg gir meg ikke og vil prøve å bytte ut motstanden.

Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt slike motstander? Jeg bor i Oslo.

Det ville vært utrolig kjipt å måtte kassere skjermen.

Lenke til kommentar

Jeg kan også si meg enig med dere andre om at motstander ryker ikke av seg selv. Men hvis jeg ikke prøver å fikse saken så kan jeg likegodt hive skjermen. Men hvis jeg får den til å fungere igjen så skal jeg poste en liten en på denne tråden.

 

Jeg tror det fortsatt er håp da motstanden kanskje tok kvelden før strømstyrken klarte å hærpe andre komponenter.

 

Takk uansett til alle som svarte på tråden. Måtte hell og lykke følge meg og loddebolten i min søken på en opplyst skjerm :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...