Gå til innhold

vista installasjon henger på "pakker ut filer"


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg prøvde denne posten i den lange vista-tråden, men frykter den forsvinner litt der, så jeg prøver med en ny. Kanskje flere som har samme problem også.

 

Jeg har problemer med å installere vista, og lurte på om noen her kan komme med et tips eller to.

 

Jeg booter fra DVD, og har formatert den partisjonen jeg ønsker å installere på. Formatering tok relativt lang tid, sammenlignet med installering på laptop, men antar det er pga større disk.

 

Så kommer problemet. Under installasjonsprosessen kommer den til "Pakker ut filer (0 %)..." og der blir den stående... Jeg prøvde i helga å bare la den stå, og da holdt den på i ca 9 timer før jeg la meg, og når jeg stod opp så hadde den forsøkt å boote og ikke funnet harddisk (eller var det os?). Har forsøkt flere ganger, med 2 forskjellige DVD'er og 2 forskjellige DVD-stasjoner, med samme problem hver gang.

 

Nå har den stått i ca 30 min, og kom nettop til 1 %, så noe er feil.

Maskinen er en Dell Dimension 9150.

 

Noen som har tips? Har prøvd diverse "Vista Readyness" tools, både fra Dell og Microsoft, men har alltid fått beskjed om at jeg kan installere...

Endret av mikaelandre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg fant ut hva som var problemet. Det viser seg at driverne til Intel Storage Matrix ett eller annet er skikkelig dårlige for Vista. Trikset er derfor å gå inn i BIOS og sette disk controlleren til å bruke ATA i stedet for AHCI. Men vær oppmerksom på at det er problematisk å bytte tilbake etter installasjon, mest sannsynlig vil ikke maskinen boote. Microsoft har gitt ut en KB artikkel som forklarer hvordan dette kan fikses, men den fungerte ikke for meg. Så for å bruke AHCI med en del intel controllere så må man nok vente på bedre drivere

Lenke til kommentar
Post link til artikkelen så andre kan prøve ihvertfall ;)

8059815[/snapback]

Godt tenkt :)

 

Her er artikkelen hos microsoft: http://support.microsoft.com/kb/922976

 

Her er et innlegg på forumet til Microsft TechNet, der samme og tilsvarende problem med Vista og ICH7R Sata Raid (det er problemer både med RAID og AHCI): http://forums.microsoft.com/TechNet/ShowPo...47248&SiteID=17

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har problemer med dette, innstallasjonen stopper på 26 %. CPU'n slutter å jobbe og det skjer lite. ;< "Trikset er derfor å gå inn i BIOS og sette disk controlleren til å bruke ATA i stedet for AHCI" skjønte jeg ikke så mye av, siden jeg er pretty noob. Det kommer ingen feilmelding ellernoe, den bare stopper.

 

 

Trenger hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...