Gå til innhold

HTPC som digital-TV dekoder?


Anbefalte innlegg

Heisann, i September starter jo digitale sendinger over DVB-T båndet offisiellt her i landet. Er det noen som vet om DVB-T kortene som selges i dag kan ta inn og dekode de norske signalene, som vil være komprimert i MPEG4, og ikke MPEG2 slik de fleste andre lands signaler er.

 

Og vil man kunne bruke en HTPC som STB? Det vil kun være NRK1, NRK2 og NRK3 som vil sendes ukryptert, TV2 blir gratis men kryptert, slik at man må ha et programkort. Finnes det programkortlesere for PC? Og vil et DVB-T kort pluss en slik kortleser og Vista MC sammen fungere som en dekoder? Noen som vet? Hadde jo vært genialt å slippe eksterne dekodere med det de medfører av fjernkontrollextendere/IR-blastere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, fant delvis svarene selv, det finnes programkortlesere for PC, og en type som gjør om MPEG4 HD til MPEG2 hvis tuneren ikke støtter dette. Men har ikke sett noe til dette i noen av de store norske nettbutikkene.

 

http://www.dvbshop.net

http://www.parabolica.no/catalog/product_i...&products_id=89

Endret av Paragrafrytteren
Lenke til kommentar

Skønner ikke et fnidder av kortkompabilitetslistene til de CI'ene de har der. Masse kort for DVB-S og nesten ingenting for DVB-T, og det som er for T er det klin umulig å google informasjon om. WinDVB-T 1.2 er det eneste som hørtes T'ete ut, men det eneste jeg finner om det er masse tyske sider hvor det står det samme som på de andre, med andre ord ikke noe nyttig.

Lenke til kommentar

Det er ingen som vet om DVB-T kortene som selges i dag kan brukes for bakkenettet. Alt blir bare spekulasjoner da NTV ikke har sagt noe veldig klart om dette.

 

Selve DVB-T transportstrømmen vil du kunne ta imot, men om får sett på tv er en annen sak.

 

MPEG-4 er sannsynligvis ikke noe uoverkommelig problem, men selv dette er nok litt avhengig av hvilken software du tenker på.

Såvidt jeg vet finnes det ikke noen MCE kompatibel MPEG-4 dekoder, om det kommer er foreløpig uvisst.

For annen HTPC software kan det kanskje være greiere.

 

Det største hinderet kan være krypteringen (andre kanaler enn NRK).

Dersom NTV bruker pairing så må du inn på "gråsone"/pirat løsninger for å få dekryptert. Mye som tyder på at de vil ta i bruk pairing siden de snakker om godkjenningsordning for dekoderene. Husk også at Canal Digital og Telenor er deleier i dette. De er vel foreløpig ikke helt i mål med pairing på satellit, men de har i hvertfall annonsert at de har planer om det.

 

Dette siste er jo noe vi som liker HTPC kanskje burde ha vært mer aktive på å forsøke å stoppe.

Er jo ikke veldig rimelig at NTV skal diktere hvilken mottager vi skal benytte.

Kanskje noe for forbrukerrådet?

De har jo allerede begynt å jobbe mot DRM og satt frem krav om at forbruker skal kunne spille av innhold på den boksen han selv velger.

Hvorfor ikke også se litt på live innhold, og sette noe krav her?

 

Hvorfor skal ikke jeg kunne bruke en PC til å se på det delvis lisensfinansierte bakkenettet om jeg ønsker det?

Lenke til kommentar

Såvidt jeg har skjønt kommer ikke NTV/NTV+ til å diktere bruke av en spesiell type dekoder, noe som tilsier at pairing ikke kommer til å skje. (selv om det utvilsomt ville i være i Telenors "ånd"...) Det ligger vel an til en ordning ala Boxer i Sverige, hvor man kjøper dekoderen selv, og får programkortet fra NTV/NTV+. Godkjenningsordningen tror jeg dreier seg mer om en kompatibilitetstesting.

Lenke til kommentar
Såvidt jeg har skjønt kommer ikke NTV/NTV+ til å diktere bruke av en spesiell type dekoder, noe som tilsier at pairing ikke kommer til å skje. (selv om det utvilsomt ville i være i Telenors "ånd"...) Det ligger vel an til en ordning ala Boxer i Sverige, hvor man kjøper dekoderen selv, og får programkortet fra NTV/NTV+. Godkjenningsordningen tror jeg dreier seg mer om en kompatibilitetstesting.

8047706[/snapback]

 

 

Jeg vet ikke hvordan du eventuelt har "skjønt" at NTV/NTV+ kommer til å tillate at en kan bruke ikke-godkjent utstyr for mottak av krypterte kanaler.

 

NTV presiserer gang på gang "godkjent utstyr" i konsesjonssøknaden som ligger på ntv pluss sine sider.

 

PC-kort kommer ikke til å være godkjent utstyr, jeg tror jeg vet hvem som skal godkjenne dette og de kommer definitivt ikke til å godkjenne en PC løsning der du kan dele innholdet med andre.

 

Mulig at jeg bare er paranoid, men jeg er litt skeptisk,

 

Håper likevel at du har "skjønt" rett, at jeg bare er litt paranoid og for skeptisk og at vi ville kunne bruke standard CI/CAM løsninger i HTPC'ene våre til å ta i mot alle kanalene i det kommende bakkenettet.

Lenke til kommentar

Det var da voldsomt som du skulle henge deg opp i ordet "skjønt". :p Det jeg mener er hvordan jeg har oppfattet det sørgelig lille NTV har kommet med om informasjon om det nye bakkenettet i pressen. Tror migrasjonen kommer til å komme overraskende på veldig mange, spesielt eldre og folk som ikke interesserer seg for teknologi.

Endret av Paragrafrytteren
Lenke til kommentar

Vel, det betyr vel bare at vi er tilbake der jeg startet.

 

At det ikke er noen utenfor NTV som kan svare på spørsmålet ditt om en kan bruke en PC som dekoder eller ikke.

Inntil NTV eventuelt kommer med noe mer informasjon så kan vi bare spekulere.

 

For å fortsette spekulasjonene så stusser jeg over følgende fra NTV pluss sine sider:

"NTV Pluss tror også at det vil komme flatskjermer med innebygd digital tv-tuner"

 

Hvorfor er NTV Pluss så forsiktige med å si noe om TV'er med integrert tuner?

Det finnes i dag TV'er med MPEG-2 og CI modul for CAM.

Hvorfor sier de ikke bare at det vil komme TV'er med integrert dekoder?

Hvorfor forbeholdet, NTV Pluss tror.....

 

Kan det være fordi de ikke vil støtte vanlig CI og CAM?

Eller er det bare en litt utydelig formulering fra NTV sin side.

Lenke til kommentar
Men finnes det TV-er med innebygd Mpeg4-tuner da? Selvfølgelig kommer det, men det kan jo hende NTV bare vil være på den sikre siden.

8049617[/snapback]

 

Ja, det finnes allerede. F.eks. har Humax (som Canal Digital bruker som leverandør av dekodere) en, riktignok spesielt laget for DirectTV i USA.

Samme har LG.

 

TV apparater med MPEG-4 og DVB-T tuner finnes/eller vil komme. Det er lite å lure på mener nå jeg. Sannsynligvis også med CI, men om de vil kunne brukes i det norske bakkenettet, vel, det vil ikke engang NTV Pluss love noe om.

 

Jeg synes det burde være en "no-brainer" som en ikke behøvde å være så vag om, om det da ikke er noen skjær i sjøen som vi ikke vet noe om. F.eks. sær kryptering der mottager og smartkort må parres (pairing).

 

Men som sagt, bare spekulasjon fra min side, kan like gjerne være litt uklare formuleringer, eller som du sier at de ønsker å være på den sikre siden.

 

Når det gjelder åpent marked for dekodere. Hvordan kan de si at dekoderene vil være klargjort for HDTV?

Fra NTV pluss sine sider:

"Dekoderne blir de mest moderne på markedet, klargjort for HDTV"

 

Om det blir et åpent marked, hvordan vet de at alle dekodere som kommer på markedet vil være klargjort for HDTV?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

RiksTV (det nye navnet på NTV Pluss) har nå oppdatert nettsidene sine med følgende informasjon:

 

RiksTV ser på muligheten til å støtte mediesenter-pc.

Støtte for utstyr som Media Center PC krever innsats fra oss og flere av våre teknologipartnere. Vi jobber med å få til en løsning, men kan ikke si noe om timeplanen enda.

 

Straks vi har mer informasjon om dette vil vi publisere det på vår hjemmeside. Vi ser på dette som en spennende mulighet både for oss og for våre kunder.

 

Videre står dette å lese om mottakerutstyr:

 

Godkjenningsordning

Det blir en godkjenningsordning for mottakere for bakkenettet, som skal sikre at forbrukerne får utstyr som virker i Norge. RiksTV anbefaler bare mottakere som er testet og godkjent. Disse vil være tydelig merket.

RiksTV kommer til å subsidiere mottakere for kunder som tegner abonnement med bindingstid.

 

Synes dette høres lovende ut, det virker ikke som om de planlegger pairing ihvertfall.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke overbevist om at de ikke planlegger pairing.

 

Å tillate bruk av standard CI og CAM som vil gjøre det mulig å lagre ukryptert innhold på en Media Center PC er noe de sannsynligvis ikke vil ønske av hensyn til rettigheter og problemer med at folk legger opptakene ut på diverse P2P nettverk.

 

Hvis det skulle være snakk om en løsning som ikke støtter standard CAM (f.eks. pairing) så kan det være de planlegger noe av det samme som Microsoft har gjort med det amerikanske CableCard.

En kan jo tenke seg at Microsoft kan være en av disse teknologipartnerene. Var visstnok et slags seminar i går med bl.a. RiksTV og Microsoft som jo kan indikere at det kan være et samarbeid.

Er vel ikke utenkelig at Microsoft synes det ville være greitt å lage en nogenlunde lik løsning for europa som de alt har i USA.

 

Det de har kalt OCUR er en sak for CableCard som gjør at en kan få spilt av kryptert innhold på en PC, men det er jo masse ekle begrensninger som gjør det hele ganske uinteressant synes jeg.

Filene lagres kryptert på disken.

Ingen mulighet for redigering av filene.

Det du har tatt opp kan bare spilles av på PC'en det ble tatt opp på.

Du kan ikke en gang bruke en Windows MCE extender som f.eks. XBox 360 for å se opptakene dine.

Du kan ikke bygge din egen Media Center pc.

Virker bare med Windows MCE.

Du kan ikke oppgradere eksisterende MCE PC med OCUR.

Kan bare kjøpe en ferdig MCE PC fra en sertifisert leverandør.

Det hele er så låst inn at jeg vet ikke helt om det ikke er like greitt å bare kjøpe en vanlig STB.

Høres dyrt ut og lite fleksibelt, det siste er noe av det som for meg er hele poenget med en Media center PC, nettopp fleksibiliteten og mulighetene.

 

Men selv om OCUR for CableCard er fryktelig begrensende så er det jo ikke sikkert at en tilsvarende løsning for RiksTV vil være det,

 

Kan jo også være noe helt annet de må løse sammen med sine teknologipartnere. Jeg er f.eks. heller ikke sikker på at MPEG-4 passer rett inn i f.eks. Windows MCE sånn helt uten videre. Jeg tipper at MS må gjøre noen tilpassninger der også for at det skal fungere.

 

 

 

RiksTV (det nye navnet på NTV Pluss) har nå oppdatert nettsidene sine med følgende informasjon:

 

RiksTV ser på muligheten til å støtte mediesenter-pc.

Støtte for utstyr som Media Center PC krever innsats fra oss og flere av våre teknologipartnere. Vi jobber med å få til en løsning, men kan ikke si noe om timeplanen enda.

 

Straks vi har mer informasjon om dette vil vi publisere det på vår hjemmeside. Vi ser på dette som en spennende mulighet både for oss og for våre kunder.

 

Videre står dette å lese om mottakerutstyr:

 

Godkjenningsordning

Det blir en godkjenningsordning for mottakere for bakkenettet, som skal sikre at forbrukerne får utstyr som virker i Norge. RiksTV anbefaler bare mottakere som er testet og godkjent. Disse vil være tydelig merket.

RiksTV kommer til å subsidiere mottakere for kunder som tegner abonnement med bindingstid.

 

Synes dette høres lovende ut, det virker ikke som om de planlegger pairing ihvertfall.

8162880[/snapback]

Lenke til kommentar

Ser ut til at det blir pairing i bakkenettet. :(

 

Sakset fra RiksTV sine sider:

Det er en egen test- og godkjenningsordning for mottakere. Dette er for å sikre forbrukerne at utstyret de kjøper fungerer. Vi anbefaler bare mottakere som er merket med vårt røde godkjenningsmerke. Det er bare disse mottakerne som vil fungere med våre programkort.

 

 

Eneste måten jeg kan tenke meg at de kan sikre at det bare er godkjente mottakere som vil fungere med deres programkort er pairing.

Lenke til kommentar

Tror ikke det blir pairing. I Sverige har de ikke det, men de har en liste med godkjente tunere og tv'er med innebygde tunere allikevel. Dvs. at de som står på listen er garantert å fungere med de abonnementene man kan få i Sverige.

 

Regner med at det blir tilsvarende her i landet.

Lenke til kommentar
Ser ut til at det blir pairing i bakkenettet.  :(

 

Sakset fra RiksTV sine sider:

Det er en egen test- og godkjenningsordning for mottakere. Dette er for å sikre forbrukerne at utstyret de kjøper fungerer. Vi anbefaler bare mottakere som er merket med vårt røde godkjenningsmerke. Det er bare disse mottakerne som vil fungere med våre programkort.

 

 

Eneste måten jeg kan tenke meg at de kan sikre at det bare er godkjente mottakere som vil fungere med deres programkort er pairing.

8177065[/snapback]

 

Hvor fant du den informasjonen du gjenga der? Kan ikke finne den igjen på rikstv.no

 

Godkjenning betyr ikke nødvendigvis det samme som autorisering eller pairing i dette tilfellet. Godkjenning kan innebære at RiksTV kompatibilitetstester og sertifiserer mottakerutstyret, slik at forbrukere ikke går i fella og kjøper en MPEG2 dekoder e.l.

 

Tror du ser spøkelser ved høylys dag, jeg! :)

Lenke til kommentar
Hvor fant du den informasjonen du gjenga der? Kan ikke finne den igjen på rikstv.no

 

Hva vil det si at en mottaker er godkjent for det digitale bakkenettet

 

Tror du ser spøkelser ved høylys dag, jeg! :)

Det må du jo selvfølgelig ha lov til å tro :)

 

Jeg sliter med å finne gode grunner for at det kommersielle selskapet RiksTV ikke skulle benytte seg av pairing.

 

De har teknologien, de har ingen bakoverkompabilitetsproblemer å tenke på.

Det gjør systemet sikrere.........

Vanskeligere å piratkopiere. De vil sannsynligvis lansere HD kanaler som det blir enda viktigere å beskytte.

 

:hmm: nei, sett fra deres ståsted så ser jeg ikke helt hvorfor de ikke skulle bruke pairing.

Lenke til kommentar
De har teknologien, de har ingen bakoverkompabilitetsproblemer å tenke på.

Det gjør systemet sikrere.........

Vanskeligere å piratkopiere. De vil sannsynligvis lansere HD kanaler som det blir enda viktigere å beskytte.

 

:hmm:  nei, sett fra deres ståsted så ser jeg ikke helt hvorfor de ikke skulle bruke pairing.

8198368[/snapback]

 

Jo, jeg skjønner forsåvidt skepsisen. Det at Telenor er inne i bilde gjør det jo ikke noe mindre sannsynlig. :no:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...