Gå til innhold

Lyd på HD filmer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hei

har noen hd filmer jeg skulle ha sett men når jeg åpner dem med windows media får jeg bilde men ikke lyd og i Vlc får jeg lyd og ikke bilde?. kjører vista på pcen og vlc ser ikke ut til å funke i det hele tatt

 

takker for svar

8029540[/snapback]

 

VLC har dålig compabilitet med vista, virker som at det er noe med Directx output eller noe slikt.

 

Lyd fungerer greit i vlc, iallefall for meg.

 

ellers kan du prøve, Klite codec pack.

Lenke til kommentar
hei

har noen hd filmer jeg skulle ha sett men når jeg åpner dem med windows media får jeg bilde men ikke lyd og i Vlc får jeg lyd og ikke bilde?. kjører vista på pcen og vlc ser ikke ut til å funke i det hele tatt

 

takker for svar

8029540[/snapback]

 

Det er som oftest Dolby Digital-lyd på HD-filmer, akkurat som på DVD. Det finnes også opptak med MPEG-audio (mp2) og AAC, og Blu-Ray og HD-DVD-plater kan også ha lossless LPCM, Dolby TrueHD m.m.

 

Du har med andre ord et problem med oppsettet. WMP er ikke akkurat noe ideelt avspillerprogram, prøv TheaterTek, MPC eller ZoomPlayer. Du trenger filtre installert for lyd og bilde (TheaterTek kommer med NVidia-filtre). VLC har intern dekoding i software. Det er derfor nærliggende å tro at du mangler dekoder-filter for lydformatet.

Lenke til kommentar
det er ikke snakk om HD-dvd eller BD filmer her.

slike filmer går uansett ikke bra å spille av i noe særlig annet enn power dvd.

8030239[/snapback]

Det er TS filer, flere av dem har virkelig problemer med å få åpnet dette i noe :(

8029908[/snapback]

 

Tar jeg ikke helt feil er TS transport stream for mpeg-2 som inneholder det digitale innholdet (både lyd og bilde) fra en DVD/HD-DVD.

 

Edit: Fant dette om TS: "Transport Stream MPEG-2 Video Stream

 

VOB files you find on a DVD are MPEG2-PS files. The PS format, however, is not adapted for streaming video through a network or by satellite. Another format called Transport Stream (TS) was designed for streaming MPEG videos through such channels. VideoLAN software can handle these streams."

Kilde

Endret av skag1
Lenke til kommentar
jeg vil annbefale deg å gå vekk ifra vista, da det er flere negative sider ved vista med tanke på medie avspilling. bla.a. redusert ytelse.

 

for ikke å snakke om alle de andre negative sidene med vista.

8030058[/snapback]

 

What?

 

Kva andre negative sider med Vista?

Har du prøvd det, men desverre feilet? nå vil du at alle i verden ikkje skal bruke vista bare fordi du ikkje var kompetent nok til å få det til? Eller bur det ein liten linux fanatiker inni deg også (i såfall er du i godt selskap på dette forumet).

 

Eg vil anbefalle deg å gå vekk ifrå det tastaturet du har no, da det er fleire negative sider ved det tastaturet ditt.

 

Til trådstarter...

Mulig du trenger noken kodeker. Ser TS filmer heilt fint uten problemer i Vista her.

Eineste kodek pakka eg har lagt inn er Klite Mega... http://www.free-codecs.com/download_soft.php?d=2879&s=42

Lite eller ingen snusk og fanteri inni den. Da speler du av quicktime og realmedia også.

Lenke til kommentar

var vel ikke akkurat det som var poenget da smarten!. sier ikke at vista er dårlig bare jeg fikk det ikke til å virke så da lurte jeg på hjelp skjønner du ikke det!, så gi faen å svar engang! har prøvd codecer og det funker ikke. har hørt litt rundt på nettet og vlc er visst lite kompitabelt med vista enda. jeg har jo vista for at det er nytt og fohåpentlighvis bedere en xp

Lenke til kommentar
hei

har noen hd filmer jeg skulle ha sett men når jeg åpner dem med windows media får jeg bilde men ikke lyd og i Vlc får jeg lyd og ikke bilde?. kjører vista på pcen og vlc ser ikke ut til å funke i det hele tatt

 

takker for svar

8029540[/snapback]

VLC skal klare å spille av .ts filer ganske enkelt, men utviklerne har ikke ferdigstilt en kompatible versjon med Vista helt ennå.

 

Gjør følgende:

 

Finne vlc.exe -> File Properties -> Compatibility -> Disable desktop composition

 

Da vil Aero bli slått av når VLC kjører og da skulle den klare å spille av HD filmen.

Lenke til kommentar

.ts kan være både mpeg2 og h.264. Bruke Media Player Classic og sett "Output" til "Overlay Mixer" i instillingene i spilleren.

 

Installer nvidia purevideo for mpeg2 og CoreAVC for h.264. Sett dem begge som "preferred" i "external filters" i Media Player Classic.

 

I tillegg trenger du AC3Filter til lyd.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Du trenger ikke AC3 filter eller noe annet i vista om du bruker digitalutgang. Bare sørg for å sette sp/dif (eller annen digitalutgang) som default device under sound, så skal det gå av seg selv. Mulig du må huke av under advanced eller noe slikt (har ikke hjemme pc'en foran meg) for ac3/dts/wma (om du har det). Da skal alt funke fint. Det er definitivt ikke bare positive ting man kan si om Vista og lyd, men på dette området er det enklere enn før.

 

Dette gjelder da bare for lyden. For bildedelen, er det mulig og sannsynlig at du må innstallere noen codec'er.

Endret av wowbagger
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...