Gå til innhold

Vista - hvorfor folk blir pirater

Spartan

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Et eksempel er den nye "fancy" dreamscene som kun er ment å være tilgjengelig for de som har mye penger og kjøper ultimateversjonen. Vi som nøyer oss med basic eller premium (regner med at dette er de fleste) får altså ikke tilgang til denne programvaren.

Greit, neste gang laster jeg ned en piratversjon når alternativet er å bruke flere tusen på en dyr OS versjon som jeg egentlig ikke trenger.

Edit: til mod, flytt gjerne dette innlegget dersom jeg skrev det i feil kategori.

Endret av Spartan
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Skrevet

Windows Vista og dens funksjoner er ingen rettighet noen har.

Og prisen Windows setter er heller ingen grunn til å ty til piratkopiering.

Jeg mener personlig at Windows sine priser er helt på sitt rene.

Andre mindre programmer koster mer.

Skrevet

Adobe Photshop for eksempel koster mye mer en den dyreste versjonen av Windows Vista, selvom Vista er mange ganger større, og mer komplisert.

Eneste grunnen til at folk syter over prisene på Vista, er at det finnes gratis alternativer (Linux, BeOS, Sun Solaris etc.) akkurat som med all annen programvare.

Spørsmålet er om de gratis alternativene oppfyller dine ønsker og behov.

Skrevet (endret)
DRM infisert? ikke bruk Windows Media Player, det er søppel.

Bruk CDex og bruk Mp3 eller Ogg Vorbis, framfor Windows Media Player og Wma.

8021001[/snapback]

hva er grunnene til at du vil bruke vista?

uansett, du misforstår meg

http://www.cs.auckland.ac.nz/~pgut001/pubs/vista_cost.html

http://polishlinux.org/gnu/drm-vista-and-your-rights/

http://en.wikipedia.org/wiki/Next-Generati..._Computing_Base

Endret av mandela
Skrevet

Jeg bruker ikke Vista, og kommer ikke til å gjøre det med det første, synes det er noe tull å bruke 3D hardware til å tegne desktoppen, et operativsystem skal være så lite og usynlig som mulig, det skal kjøre programmer ikke noe mer!

Når minste kravet for å kjøre et OS er 1024 MB RAM, så har verden tatt en feil sving et sted.

Jeg er helt enig i at DRM er noe tull, men forfatteren av dokumentet mener det samme som meg:

unngå DRM til enhver pris

Dette er ikke innebygget i Operativsystemet, men hvis ingen bryr seg, vil dette være fremtiden.

Det kan være køddent hvis dette blir hardware basert, men man må sette fokus på dette, så folk ikke kjøper hardware med DRM.

Alle disse folka må bøye seg for kundene, men når kundene så lett bøyer seg for selskapene, har vi et problem.

Skrevet (endret)
Dette er ikke innebygget i Operativsystemet, men hvis ingen bryr seg, vil dette være fremtiden.

8021725[/snapback]

Vista er et operativsystem som er "skreddersydd" for drm. Problemene forbundet med det er hva Peter Gutmann tar opp i sin tekst. Endret av mandela

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...