Gå til innhold

Dell Inspiron 9400?


-Fish-

Anbefalte innlegg

Hei.

Som kanskje noen luringer allerede har merket seg, er dette mitt første innlegg her inn på forumet :w00t: ,men jeg har lest litt her og der i et par uker, og jeg må si, det finnes mange kloke og hjelpsomme personer her inne virker det som, så fant ut at en prat med dere før eventuelle kjøp kunne komme til nytte :thumbup:

 

Det har seg slik at jeg skal ha ny bærbar pc :cool:

Den skal erstatte den stasjonære, og skal brukes til surfing, redigering, litt tyngre programmer og en del spilling.

Jeg har også veldig lyst på litt større skjermer, helst 17". Det er mange som sier at dette bare fører til tung PC og kort batterilevetid, og sant nok, men for min del betyr ikke noen av disse to punktene noe. Den skal brukes på skolen og hjemme, og tilgang til strøm er det ved begge tilfellene. Vekta har som sagt ingenting å si.

 

Har tenkt over, at siden den skal erstatte en stasjonær, og brukes til en del spilling, må den ha litt kraft i seg. Dobbel-prosessor, 2 Gig RAM og god skjermkort må en vel da ha? eller? :hmm:

 

Har sett etter en del PC'er på nettet som tilfredsstiller disse krava, og synes Dell sine Inspiron 9400 ser spennende ut. (kom gjerne med forslag til andre typer og merker som dere kanskje mener er bedre/billigere osv.)

 

Har konfiguert en på Dell sine sider, og kom fram til følgende specs:

- Core2 Duo-prosessor 2,0 GHz, 4 MB L2-buffer, 667 MHz systembuss

- 17" Wide Screen WXGA+(1440x900)

- 2048 MB 533 MHz tokanals DDR2 SDRAM

- 200 GB (4200 rpm) harddisk

- 256MB DDR ATI® MOBILITY™ RADEON® X1400 graphics card, PCI-Express x16

- Ekte Windows® XP Media Center Edition 2005

- Primært 9-celle 80 WHr batteri

- Dell Wireless 350 Bluetooth 2.0 Module

 

Pris: 13 483 kr (inkludert frakt og hele rekka)

 

Er dette en verdig og smertefritt estatter for stasjonær? Er den god nok for spilling? :hmm:

 

Takknemlig for alle svar, tips og råd! :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vil annbefale deg å velge en raskere harddisk. 4200RPM er for sakte hvis pc'en skal blir brukt til tyngre oppgaver. velg en 5400 eller 7200

 

velkommen til forumet forresten :)

8019138[/snapback]

 

Takk skal du ha!

Men tror denne prosessoren er på 7200, er ikke sikker da. Det står: Intel® Core™ 2 Duo-prosessor T7200 (2,0 GHz, 4 MB L2-buffer, 667 MHz

Lenke til kommentar

jeg skrev harddisk( 200GB der du lagrer filene dine). harddisker har forskjellige hastigheter platen inni pc'en snurrer og jo fortere den snurrer jo raskere går det å finner datafilene

 

 

annen ting: sjermkortet er det samme som jeg har og det er litt svakt hvis du skal spille nyere spill

Endret av AndyF
Lenke til kommentar
jeg skrev harddisk( 200GB der du lagrer filene dine). harddisker har forskjellige hastigheter platen inni pc'en snurrer og jo fortere den snurrer jo raskere går det å finner datafilene

8019202[/snapback]

 

Ok... :blush:

Leste feil :(

 

Takk for svar.

Jeg har fått hørt det samme fra andre også, at skjermkortet holder ikke mål.

Det går ann å oppgradere til 256MB NVIDIA® GeForce™Go 7900 GS, men dette vil koste ca. 1 500 kr. mer. Er den verdt prisen?

Endret av -Fish-
Lenke til kommentar

4200: egner seg ikke for tyngre arbeid, men bråker mindre og bruker mindre strøm

5400:moderat lesehastighet

7200:bra for krevende oppgaver, men kan bråke og dra mer strøm

 

forskjellen mellom 4200 og 5400 er mer merkbar en forskjellen mellom 5400 og 7200

 

 

HINT: skal du bestille fra dell burde du ringe for å bestille. kan (mest sansynlig) spare flere tusen eller få gratise oppgraderinger.

Endret av AndyF
Lenke til kommentar
4200: egner seg ikke for tyngre arbeid, men bråker mindre og bruker mindre strøm

5400:moderat lesehastighet

7200:bra for krevende oppgaver, men kan bråke og dra mer strøm

 

forskjellen mellom 4200 og 5400 er mer merkbar en forskjellen mellom 5400 og 7200

 

 

HINT: skal du bestille fra dell burde du ringe for å bestille. kan (mest sansynlig) spare flere tusen eller få gratise oppgraderinger.

8019246[/snapback]

 

Ok, kan en snakke norsk, eller må de engelske ferdighetene komme til rette? :D

Lenke til kommentar
jeg skrev harddisk( 200GB der du lagrer filene dine). harddisker har forskjellige hastigheter platen inni pc'en snurrer og jo fortere den snurrer jo raskere går det å finner datafilene

8019202[/snapback]

 

Ok... :blush:

Leste feil :(

 

Takk for svar.

Jeg har fått hørt det samme fra andre også, at skjermkortet holder ikke mål.

Det går ann å oppgradere til 256MB NVIDIA® GeForce™Go 7900 GS, men dette vil koste ca. 1 500 kr. mer. Er den verdt prisen?

8019220[/snapback]

 

Hvis du skal spille nyere spill , er forsjellen enorm . Spill som Fear , Oblivion og siste Need for Speed vil hadde med X1400 , men gli uten problemer på 7900 go .

Lenke til kommentar
jeg skrev harddisk( 200GB der du lagrer filene dine). harddisker har forskjellige hastigheter platen inni pc'en snurrer og jo fortere den snurrer jo raskere går det å finner datafilene

8019202[/snapback]

 

Ok... :blush:

Leste feil :(

 

Takk for svar.

Jeg har fått hørt det samme fra andre også, at skjermkortet holder ikke mål.

Det går ann å oppgradere til 256MB NVIDIA® GeForce™Go 7900 GS, men dette vil koste ca. 1 500 kr. mer. Er den verdt prisen?

8019220[/snapback]

 

Hvis du skal spille nyere spill , er forsjellen enorm . Spill som Fear , Oblivion og siste Need for Speed vil hadde med X1400 , men gli uten problemer på 7900 go .

8019472[/snapback]

 

Ok, sjekket nettoppp en sammenligningstabbel over de to forskjellige skjermkortene, og ser at forskellen er ganske stor ja, så tror jeg går for Go 7900 GS

Skal også prøve å mase meg til bedre hastighet på hardisken :D

 

Men ellers er det en god PC?

Bør jeg gå for den?

 

PS! en ting til. Jeg har det ikke alt for travelt med kjøp, kan vente et par måneder til. Men bør jeg vente? ventuellt på oppgraderinger eller vista?

Endret av -Fish-
Lenke til kommentar
HINT: skal du bestille fra dell burde du ringe for å bestille. kan (mest sansynlig) spare flere tusen eller få gratise oppgraderinger.

8019246[/snapback]

 

Mer feil kan du ikke ta. De gir deg ingenting i rabatt ved å ringe, og man får ikke en gang med en veske uten tillegg i prisen. Jeg vet, for jeg tenker å kjøpe 9400 selv, og har pratet med de. Hadde ingenting å gå på.

Lenke til kommentar
HINT: skal du bestille fra dell burde du ringe for å bestille. kan (mest sansynlig) spare flere tusen eller få gratise oppgraderinger.

8019246[/snapback]

 

Mer feil kan du ikke ta. De gir deg ingenting i rabatt ved å ringe, og man får ikke en gang med en veske uten tillegg i prisen. Jeg vet, for jeg tenker å kjøpe 9400 selv, og har pratet med de. Hadde ingenting å gå på.

8020220[/snapback]

Hmm, hvordan kan det ha seg at jeg fikk gratis veske da på tlf? Eller tilbud om 1300 i avslag på en oppgradering en annen gang jeg ringte? :whistle:

 

For å si det sånn, du begynner aldri med å si du vil ha rabatt, si modell og specs du ønsker, jo dyrere, jo større sjanse for rabatt, og når du nærmer deg slutten av kjøpet kan du begynne å prøve deg. Om du plutselig spiller litt uinteressert så kan selgeren i frykt for å ikke få sin provisjon gi deg flere gode tilbud, finnes dog selgere som ikke gjør det. Har ringt dell 3 ganger og fått gode tilbud 2 av gangene (mye bedre enn på nett). Jeg ville ihvertfall prøvd igjen om en er uheldig gang nr 1 eller 2.

 

Jeg ville virkelig valgt 7900gs-kortet da det yter svært mye bedre enn X1400.

Lenke til kommentar

Jeg ringte å ba om specs på den 9400 utgaven til ca 12500,- sa jeg hadde tenkt til å kjøpe denne. Spurte litt om hvor mye det kostet og oppgradere til Vista, raskere harddisk osv osv.

 

Etter litt prat sa jeg at "Det følger vel med bærevekse på disse maskinene"

 

Fikk til svar: "Beklager, men vi harikke mulighet til å levere dette med."

 

Prøvde å få med Vista på kjøpet, men måtte betale litt ekstra for den også.

Lenke til kommentar
Jeg ringte å ba om specs på den 9400 utgaven til ca 12500,- sa jeg hadde tenkt til å kjøpe denne. Spurte litt om hvor mye det kostet og oppgradere til Vista, raskere harddisk osv osv.

 

Etter litt prat sa jeg at "Det følger vel med bærevekse på disse maskinene"

 

Fikk til svar: "Beklager, men vi harikke mulighet til å levere dette med."

 

Prøvde å få med Vista på kjøpet, men måtte betale litt ekstra for den også.

8020529[/snapback]

Da burde du prøvd å ringe igjen senere, noen selgere hos dell er svært prutevillige, andre kan du ikke prute med. Jeg ringer gladelig 3 ganger for å få en bæreveske til 600 gratis. Lurt å ha en litt utprøvende tone til selger, f.eks: "Vurderer å kjøpe meg bærbar, har sett litt på inspiron 9400." La oss si at konfiggen du kommer opp med koster 14.500,- mot slutten så sier du at du har kun 14.000,- til rådighet og spør høflig om det er mulig å få det til den prisen. Evt spør om å få byttet sikkerhetspakken (som suger) mot ei bæreveske.

Lenke til kommentar
Jeg ringte å ba om specs på den 9400 utgaven til ca 12500,- sa jeg hadde tenkt til å kjøpe denne. Spurte litt om hvor mye det kostet og oppgradere til Vista, raskere harddisk osv osv.

 

Etter litt prat sa jeg at "Det følger vel med bærevekse på disse maskinene"

 

Fikk til svar: "Beklager, men vi harikke mulighet til å levere dette med."

 

Prøvde å få med Vista på kjøpet, men måtte betale litt ekstra for den også.

8020529[/snapback]

Da burde du prøvd å ringe igjen senere, noen selgere hos dell er svært prutevillige, andre kan du ikke prute med. Jeg ringer gladelig 3 ganger for å få en bæreveske til 600 gratis. Lurt å ha en litt utprøvende tone til selger, f.eks: "Vurderer å kjøpe meg bærbar, har sett litt på inspiron 9400." La oss si at konfiggen du kommer opp med koster 14.500,- mot slutten så sier du at du har kun 14.000,- til rådighet og spør høflig om det er mulig å få det til den prisen. Evt spør om å få byttet sikkerhetspakken (som suger) mot ei bæreveske.

8020744[/snapback]

 

Ok, takk for gode råd :thumbup:

 

Så du sier at du ringer til Dell og går gjennom "hele pakka" med f. eks. "Hei jeg skal kjøpe meg ny PC, har sett litt på denne i9400 og den ser spennende ut" flere ganger?

Kjenner ikke de deg igjen på stemme eller telefonnummer?

Lenke til kommentar
Ok, takk for gode råd :thumbup:

 

Så du sier at du ringer til Dell og går gjennom "hele pakka" med f. eks. "Hei jeg skal kjøpe meg ny PC, har sett litt på denne i9400 og den ser spennende ut" flere ganger?

Kjenner ikke de deg igjen på stemme eller telefonnummer?

8022038[/snapback]

Det er mange forskjellige selgere og da jeg ringte brukte jeg forskjellige tlfnummer og presenterte meg ikke med navn før det ble snakk om ordrebekreftelse. Kanskje ikke si det akkurat sånn. Men om du blir litt tvilende og sier at du har et maks beløp til rådighet så kan du få gode tilbud. Og ikke virk superinteressert med en gang, si gjerne at du ser på modeller fra konkurrenter etc og må veie de opp i mot dell, det blir da opp til selgeren å overbevise deg og det må de ofte bruke lokkemidler som gratis oppgraderinger\endre tilbud osv for å gjøre ;)

Lenke til kommentar

Var AKKURAT det jeg gjorde...men som sagt funket det dårlig. :(

 

Får prøve igjen til uka. Men syntes det er rart at noen gir rabatt og noen ikke. De "driter" vel i om de gir rabatt eller ikke. Ved å gi rabatt får de provisjon av kjøpet, og dersom de ikke gjør det, så mister de i en del tilfeller kunder. Er jo ikke deres penger det går ut over, så det er jo ingen grunn til å ikke gi bittelitt i rabatt så lenge de kan det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...