Gå til innhold

Kan noen bekrefte kortslutningsberegningene mine?


Anbefalte innlegg

Hei!

Har fagprøve på gang. Er snakk om et 400V TN-anlegg som jeg skal kortslutningsberegne.

 

Er litt usikker på hvordan man regner ut Ik3pmaks/Ik2pmaks på "enfas"-kursene da det virker som utregningene i lærebøker o.l. kun går utifra at man beregner 230V nett.

Jeg har brukt 400V i utregningen av Ik3pmaks fra KV til OV.

Deretter har jeg brukt 230V for å beregne Ik3pmaks ut til kursene, deretter beregnet Ik2pmaks av denne.

 

Anyone? :)

Kortslotning.doc

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at de har brukt 400V anlegget for å komplisere det hele.

På et IT anlegg er kortslutningsstrømmen på både 3 fase og 1 fase lik da både en og trefase hentes ut blandt faselederne.

På et 400V TN anlegg stiller dette seg litt annerledes.

3fase kortslutningsstrømmen beregnes mellom fasene mens 1fase må beregnes mellom fase og null i trafoen.

Lenke til kommentar

Har beregnet OVen, men synes den ble forferdelig liten..

Anlegget bruker omtrent 15kW.. Skulle tro formelen for å finne ut av OV er:

 

I = P / (U * 1,732) = 15445 / (400*1,732) = 22,2A

 

I = P / U = 15445 / 400 = 38A.

 

Hvilken utregning er den riktige for å finne størrelsen på OV i et 400V TN-anlegg?

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

Effektformelen for trefasesystem:

P= √3 * U * I * cosφ

Snur vi litt på den vil vi få at:

I= P / √3 * U * cosφ

I= 15000 / 1,73 * 400 * 1

I= 15000 / 692

I= 21,67A

 

Ellers mener jeg at en grei måte å finne OV størrelsen på er å legge sammen alle kurssikringene, deretter gange med samtidighetsfaktoren og tilslutt dele på 3 for å finne fasestrømmen, som igjen bestemmer størrelsen på OV.

 

En annen måte å gjøre det på er å regne på hver enkelt kurs og fase. Hvor mye effekt trekkes det fra kurs 1, kurs 2 osv. Da finner man ut hvor mye effekt det blir mellom L1-N , L2-N , L3-N og L1-L2-L3. Man får da muligheten til å regne ut strømmen i hver enkelt fase og kan bestemme OV ut ifra det.

Lenke til kommentar

Tror ikkje du skal ta så mangen kortslutningsberegniger på fagprøven, blei frarådet det fra prøvenemda her. pga. de mente det var u-relevant, noe det egentlig er da alle slike bergninger stort sett blir gjort i feb.dok , vist ikkje så har en tabeller for slikt en kan følge.

 

Tror du bør la være å komplisere forberedelsen eller dokumentasjonen mer enn nødvendig, eneste det fører til er at de får mer å sette deg fast på.

 

ville holdt meg unna kortslutningsberegninger å fått en saksbehandler til å lage til feb.dok dokumentasjon.

Lenke til kommentar
Effektformelen for trefasesystem:

P=  √3 * U * I * cosφ

Snur vi litt på den vil vi få at:

I= P / √3 * U * cosφ

I= 15000 / 1,73 * 400 * 1

I= 15000 / 692

I= 21,67A

 

Ellers mener jeg at en grei måte å finne OV størrelsen på er å legge sammen alle kurssikringene, deretter gange med samtidighetsfaktoren og tilslutt dele på 3 for å finne fasestrømmen, som igjen bestemmer størrelsen på OV.

 

En annen måte å gjøre det på er å regne på hver enkelt kurs og fase. Hvor mye effekt trekkes det fra kurs 1, kurs 2 osv. Da finner man ut hvor mye effekt det blir mellom L1-N , L2-N , L3-N og L1-L2-L3. Man får da muligheten til å regne ut strømmen i hver enkelt fase og kan bestemme OV ut ifra det.

8024917[/snapback]

 

 

Jepp. Denne var jeg veldig usikker på. Spurte saksbehandleren på jobben om hvordan man regnet ut dette.. Standard er jo å legge sammen kurssikringer, gange med samtidighetsfaktor, deretter dele på roten av 3. Men i og med at TN-anlegg har noen ymse spenninger etc, blir jeg litt usikker..

 

 

Edit: har forresten kutta ned til å kun ta med OV og kurs 4

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...