Gå til innhold

Smoothies grunner til å ikke være kristen.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor positivt vil du si det er at store deler av sivilisasjonen har et fremtidsbilde på ~xx år der de ser frem til døden som det store klimaks, isteden for en bærekraftig ~xxxxx års fremtidsbilde der man ikke står og venter på den endelige dømmelse og syndeflod?

 

Hva med å ta verden for det den er isteden for å prakke på folk den forbanna indoktrineringa og vaset? Vokne opp og innse realitetene - forbanna tøvet der burde menneskene ha lagt fra seg for lenge sia.

 

Hvordan velger du å tolke sammenhengen der økende utdannelse > svinnende tro ?

 

Forresten, det er en kinesisk tekanne i bane rundt solen nå. Du kan ikke motbevise det, men hvor sansynlig vil du si det er?

 

*gjenta nå setningen og bytt ut tekanne med gud og bane rundt solen med hva du vil*

Lenke til kommentar
Det er færre selvmotsigelser i Harry Potter. Millioner av mennesker har sett Harry Potter på film. Det florerer stadig historier om magi (disse er upålitelige, men mer pålitelige enn Bibelen). Det finnes mange bøker ikke-fiksjonsbøker om Harry Potter-fenomenet. Og så videre. Skal vi så bruke disse dårlige og lave standardene du har for Bibelen, så må vi også konkludere med at Harry Potter-bøkene omhandler virkelige hendelser.

8014637[/snapback]

 

Nå må jeg anstrenge meg for ikke å bli ufin. Du har ikke satt deg inn i hva Bibelen er i det hele tatt, men gjentar nedsettende litani du har hørt hos andre. Korrekte bibelversettelser er selvsagt en betingelse for å kunne forstå betydningen i skriften.

8014778[/snapback]

Joda, jeg har satt meg inn i hva Bibelen er. Hva mener du er en god oversettelse?

Lenke til kommentar
Skapelsesberettelsen staterer at jorden er 6000~ år gammel da adam blir skapt i samme sleng som jorden. Det er et kjent argument fra ikke troende der vi liker å gjøre narr av troende.

8014938[/snapback]

 

Les 1 Mosebok. På første skapelsesdag skaper gud lys. Det er etter at jorden er skapt. Sjekk selv.

Lenke til kommentar
Hvor positivt vil du si det er at store deler av sivilisasjonen har et fremtidsbilde på ~xx år der de ser frem til døden som det store klimaks, isteden for en bærekraftig ~xxxxx års fremtidsbilde der man ikke står og venter på den endelige dømmelse og syndeflod?

 

Hva med å ta verden for det den er isteden for å prakke på folk den forbanna indoktrineringa og vaset? Vokne opp og innse realitetene - forbanna tøvet der burde menneskene ha lagt fra seg for lenge sia.

 

Hvordan velger du å tolke sammenhengen der økende utdannelse > svinnende tro ?

 

Forresten, det er en kinesisk tekanne i bane rundt solen nå. Du kan ikke motbevise det, men hvor sansynlig vil du si det er?

 

*gjenta nå setningen og bytt ut tekanne med gud og bane rundt solen med hva du vil*

8014989[/snapback]

 

Så du mener verden går fremover og at menneskene bare har lykke i vente?

Lenke til kommentar
Det er færre selvmotsigelser i Harry Potter. Millioner av mennesker har sett Harry Potter på film. Det florerer stadig historier om magi (disse er upålitelige, men mer pålitelige enn Bibelen). Det finnes mange bøker ikke-fiksjonsbøker om Harry Potter-fenomenet. Og så videre. Skal vi så bruke disse dårlige og lave standardene du har for Bibelen, så må vi også konkludere med at Harry Potter-bøkene omhandler virkelige hendelser.

8014637[/snapback]

 

Nå må jeg anstrenge meg for ikke å bli ufin. Du har ikke satt deg inn i hva Bibelen er i det hele tatt, men gjentar nedsettende litani du har hørt hos andre. Korrekte bibelversettelser er selvsagt en betingelse for å kunne forstå betydningen i skriften.

8014778[/snapback]

Joda, jeg har satt meg inn i hva Bibelen er. Hva mener du er en god oversettelse?

8015002[/snapback]

 

En oversettelse som ikke er ideomatisk, og som holder seg tett til grunnskriftene.

Lenke til kommentar

Jeg mener verden ikke går fremover med dogma, indoktrinering og eventyrfortelling. Mener du?

 

44%~ av innbyggerene i USA svarte på en poll i 2006 der de ventet jesus' tilbakekomst i deres livstid. Hvilken effekt tror du det har når disse 44% skal ta besluttninger som fremmer en bærekraftig utvilkling med fremtidsrettede vedtak som hva vi skal gjøre med global oppvarming når de forventer endelig dømmelse innen 50 år?

 

- Sam Harris

Endret av Fredrik-
Lenke til kommentar
Det er færre selvmotsigelser i Harry Potter. Millioner av mennesker har sett Harry Potter på film. Det florerer stadig historier om magi (disse er upålitelige, men mer pålitelige enn Bibelen). Det finnes mange bøker ikke-fiksjonsbøker om Harry Potter-fenomenet. Og så videre. Skal vi så bruke disse dårlige og lave standardene du har for Bibelen, så må vi også konkludere med at Harry Potter-bøkene omhandler virkelige hendelser.

8014637[/snapback]

 

Nå må jeg anstrenge meg for ikke å bli ufin. Du har ikke satt deg inn i hva Bibelen er i det hele tatt, men gjentar nedsettende litani du har hørt hos andre. Korrekte bibelversettelser er selvsagt en betingelse for å kunne forstå betydningen i skriften.

8014778[/snapback]

Joda, jeg har satt meg inn i hva Bibelen er. Hva mener du er en god oversettelse?

8015002[/snapback]

 

En oversettelse som ikke er ideomatisk, og som holder seg tett til grunnskriftene.

8015051[/snapback]

Har du en link til en slik en?

Lenke til kommentar
Jeg mener verden ikke får fremover med dogma, indoktrinering og eventyrfortelling. Mener du?

 

44%~ av innbyggerene i USA svarte på en poll i 2006 der de ventet jesus' tilbakekomst i deres livstid. Hvilken effekt tror du det har når disse 44% skal ta besluttninger som fremmer en bærekraftig utvilkling med fremtidsrettede vedtak som hva vi skal gjøre med global oppvarming når de forventer endelig dømmelse innen 50 år?

 

- Sam Harris

8015058[/snapback]

 

Verden går ikke fremover i det hele tatt slik tingene er nå. Og du kan slappe helt av angående klimakatastrofen. Det er alt for sent å gjøre noe som helst. USA er faktisk ledende inne klimaforskning og tiltak. Verre er det at det i Kina nå åpnes 500 gasskaraftverk, uten renseanlegg. Og her hjemme krangler vi om ett anlegg. Jo takk. Det går fremover. Kjære Fredrik. Vi kommer nok til å bli smertelig klar over alle sammen, at det kun er en ting som kan redde oss.

Lenke til kommentar
USA er faktisk ledende inne klimaforskning og tiltak.

USA har ennå ikke godtatt kyotoavtalen, har de vel?

 

Verre er det at det i Kina nå åpnes 500 gasskaraftverk, uten renseanlegg. Og her hjemme krangler vi om ett anlegg. Jo takk. Det går fremover.

Det er dumt, men forståelig at Kina driter i klimaet. De vil jo gjerne ta igjen vesten.

 

Vi kommer nok til å bli smertelig klar over alle sammen, at det kun er en ting som kan redde oss.

Det skulle ikke tilfeldigvis være Jesus du sikter til?

Lenke til kommentar
Det er færre selvmotsigelser i Harry Potter. Millioner av mennesker har sett Harry Potter på film. Det florerer stadig historier om magi (disse er upålitelige, men mer pålitelige enn Bibelen). Det finnes mange bøker ikke-fiksjonsbøker om Harry Potter-fenomenet. Og så videre. Skal vi så bruke disse dårlige og lave standardene du har for Bibelen, så må vi også konkludere med at Harry Potter-bøkene omhandler virkelige hendelser.

8014637[/snapback]

 

Nå må jeg anstrenge meg for ikke å bli ufin. Du har ikke satt deg inn i hva Bibelen er i det hele tatt, men gjentar nedsettende litani du har hørt hos andre. Korrekte bibelversettelser er selvsagt en betingelse for å kunne forstå betydningen i skriften.

8014778[/snapback]

Joda, jeg har satt meg inn i hva Bibelen er. Hva mener du er en god oversettelse?

8015002[/snapback]

 

En oversettelse som ikke er ideomatisk, og som holder seg tett til grunnskriftene.

8015051[/snapback]

Har du en link til en slik en?

8015090[/snapback]

 

Ja

Lenke til kommentar

Du er latterlig.

 

Du anntar du kan svare meg på hvorvidt det er for sent å gjøre noe med klimaet? Faen til vås.

 

Svar meg på det jeg spør det om.

 

1. Hva synes du om økende utdanning > synkende tro?

 

2. Inndoktrinering av barn og dogmatisering som fører til liten kritisk evne eller vilje?

 

3. En latterlig stor del, hvis ikke tilogmed majoriteten, av kriger og blodige uenigheter i dag er ved grunnlag av religiøse trosystemer.

 

4. Hva synes du om at paven fordømmer kondomer i en verden der det er helt klart en fordel å ha kondomer når man har sex med tanke på sykdommer?

 

5. Forstår du ikke hvor latterlig det er å drive å tolke en bok som skal være guds perfekte og allmektige ord? Hvordan våger du?

 

6. Hvor positivt vil du si det er at store deler av sivilisasjonen har et fremtidsbilde på ~xx år der de ser frem til døden som det store klimaks, isteden for en bærekraftig ~xxxxx års fremtidsbilde der man ikke står og venter på den endelige dømmelse og syndeflod?

 

Vi respekterer ikke dumhet. Men vi respekterer religiøs dumhet - det må slutte, nå. Jeg refererer til inlegg #29 der man ser en dogmatisert tankeløs person som stiller seg passiv til å hjelpe til med klima-krigen vi nå står ovenfor, la oss vente på jesus! Haleluja!

Lenke til kommentar
USA er faktisk ledende inne klimaforskning og tiltak.

USA har ennå ikke godtatt kyotoavtalen, har de vel?

 

Verre er det at det i Kina nå åpnes 500 gasskaraftverk, uten renseanlegg. Og her hjemme krangler vi om ett anlegg. Jo takk. Det går fremover.

Det er dumt, men forståelig at Kina driter i klimaet. De vil jo gjerne ta igjen vesten.

 

Vi kommer nok til å bli smertelig klar over alle sammen, at det kun er en ting som kan redde oss.

Det skulle ikke tilfeldigvis være Jesus du sikter til?

8015125[/snapback]

 

Jeg sikter til gud. I mellomtiden kan du lese denne.

 

http://www.bt.no/na24/article341611.ece

Lenke til kommentar
Du er latterlig.

 

Du anntar du kan svare meg på hvorvidt det er for sent å gjøre noe med klimaet? Faen til vås.

 

Svar meg på det jeg spør det om.

 

1. Hva synes du om økende utdanning > synkende tro?

 

2. Inndoktrinering av barn og dogmatisering som fører til liten kritisk evne eller vilje?

 

3. En latterlig stor del, hvis ikke tilogmed majoriteten, av kriger og blodige uenigheter i dag er ved grunnlag av religiøse trosystemer.

 

4. Hva synes du om at paven fordømmer kondomer i en verden der det er helt klart en fordel å ha kondomer når man har sex med tanke på sykdommer?

 

5. Forstår du ikke hvor latterlig det er å drive å tolke en bok som skal være guds perfekte og allmektige ord? Hvordan våger du?

 

6. Hvor positivt vil du si det er at store deler av sivilisasjonen har et fremtidsbilde på ~xx år der de ser frem til døden som det store klimaks, isteden for en bærekraftig ~xxxxx års fremtidsbilde der man ikke står og venter på den endelige dømmelse og syndeflod?

 

Vi respekterer ikke dumhet. Men vi respekterer religiøs dumhet - det må slutte, nå. Jeg refererer til inlegg #29 der man ser en dogmatisert tankeløs person som stiller seg passiv til å hjelpe til med klima-krigen vi nå står ovenfor, la oss vente på jesus! Haleluja!

8015166[/snapback]

 

Huffda, vart du redd nå? Har du sett hva fysiker og matematiker Stephen Hawkins har sagt om klimaet? Han sier vi er for sent ute. Når det er dette som er fremtidsbildet, så gjør en noe med det. Folkene ombord i Titanic begynte ikke å øse båten. De kom seg i livbåten.

 

http://www.bt.no/na24/article341611.ece Les denne linken og se om håpet øker.

 

PS. Det er ingen flere syndefloder i vente.

Lenke til kommentar

1. Hva synes du om økende utdanning > synkende tro?

 

Svar. Jeg ser ingen økende utdanning. Folk blir dummere og dummere. Spesiellt her i Norge. Skolesystemet vår er skakkjørt. Og troen er ikke synkende.

 

2. Inndoktrinering av barn og dogmatisering som fører til liten kritisk evne eller vilje?

 

Skjønner ikke helt spørsmålet her, men i fjor ble det fra UiB lagt frem forskning som sa at kristne hadde bedre mental helse enn ikke-kristne. I Bergen Tidende.

 

3. En latterlig stor del, hvis ikke tilogmed majoriteten, av kriger og blodige uenigheter i dag er ved grunnlag av religiøse trosystemer.

 

Er helt enig.

 

4. Hva synes du om at paven fordømmer kondomer i en verden der det er helt klart en fordel å ha kondomer når man har sex med tanke på sykdommer?

 

Klart kondomer er en fordel.

 

5. Forstår du ikke hvor latterlig det er å drive å tolke en bok som skal være guds perfekte og allmektige ord? Hvordan våger du?

 

Forstår du hvor dum den uttalelsen er?

 

6. Hvor positivt vil du si det er at store deler av sivilisasjonen har et fremtidsbilde på ~xx år der de ser frem til døden som det store klimaks, isteden for en bærekraftig ~xxxxx års fremtidsbilde der man ikke står og venter på den endelige dømmelse og syndeflod?

 

Gjenta spørsmålet med tall. Skjønner ikke helt.

 

Vi respekterer ikke dumhet. Men vi respekterer religiøs dumhet - det må slutte, nå. Jeg refererer til inlegg #29 der man ser en dogmatisert tankeløs person som stiller seg passiv til å hjelpe til med klima-krigen vi nå står ovenfor, la oss vente på jesus! Haleluja!

 

Vent på hva du vil. Noe blir det nok.

Lenke til kommentar
5. Forstår du ikke hvor latterlig det er å drive å tolke en bok som skal være guds perfekte og allmektige ord? Hvordan våger du?

 

Forstår du hvor dum den uttalelsen er?

8015243[/snapback]

Om den er så dum, så har du sikkert en god grunn å komme med, i stedet for bare å være spydig.

8015263[/snapback]

 

Var det jeg eller Fredrik som var spydig her?

Lenke til kommentar

Det er forbløffende at du ikke klarer å svare på enkle spørsmål. Det er vel heller snakk om ønske til å svare på en ordentlig måte?

 

Da jeg sier økende utdanning > synkende tro, er dette selvfølgelig basert på enkeltmennesker. Nå skal jeg si det med ord: Desto høyere utdanning en person innehar, desto mindre er sansyneligheten for at personen tyr til religion og dogma.

 

Du skjønner ikke den negative konsekvensen å indoktrinere barn og vifte med dogma slik at barnet vokser opp der det svelger det enhver med et kors rundt halsen sier som total sannhet? Slå opp dogma hvis du er usikker.

 

Du sier du er enig at store deler/majoriteten av blodige kriger og feider er på religions grunnlag, ser du ikke hvor tåpelig det er å sloss mot medmennesker pågrunn av ens oppfattning av verden mot en annens?

 

Du sier det er en fordel med kondomer, bruker du kondomer? Da trosser du guds representant på jorden. Hvorfor gjør du det? Våger du å trosse gud og hans representanter?

 

Jeg forstår ikke hvorfor du stempler denne uttalelsen som dum:

Forstår du ikke hvor latterlig det er å drive å tolke en bok som skal være guds perfekte og allmektige ord? Hvordan våger du?

 

Forklar det for meg.

 

Gjenta spørsmålet med tall. Skjønner ikke helt.
Skulle ikke din mentale helse være bedre enn min da?

 

Hvor positivt vil du si det er at store deler av sivilisasjonen har et fremtidsbilde på ~50 år der de ser frem til døden som det store klimaks, isteden for et bærekraftig fremtidsbilde på tusenvis av år der man ikke står og venter på den endelige dømmelse.

 

--

 

Samfunnet må slutte å akseptere religiøs dumhet, på lik linje som annen dumhet.

Endret av Fredrik-
Lenke til kommentar
5. Forstår du ikke hvor latterlig det er å drive å tolke en bok som skal være guds perfekte og allmektige ord? Hvordan våger du?

 

Forstår du hvor dum den uttalelsen er?

8015243[/snapback]

Om den er så dum, så har du sikkert en god grunn å komme med, i stedet for bare å være spydig.

8015263[/snapback]

 

Var det jeg eller Fredrik som var spydig her?

8015287[/snapback]

Det var deg jeg siktet til.

 

Det er et godt spørsmål: hvis Bibelen er skrevet av Gud, hvordan kan imperfekte mennesker håpe å forstå den om den ikke tolkes bokstavelig?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...