Gå til innhold

Kan du stole på Bibelen?


Anbefalte innlegg

Jepp. Ville du synes det var rettferdig hvis Gud drepte deg om Kong Harald nektet å føye Ham?

8010052[/snapback]

 

Nei, jeg ville blitt rasende på Kong Harald.

8010078[/snapback]

I begge tilfeller er Gud urettferdig og grusom per enhver definisjon av urettferdig og grusom.

8010103[/snapback]

 

Nei, det er kongen som er uansvarlig. Kongen har ansvar for sitt folk. Når gud har gitt sin advarsel er det bare å lystre. Dette visste farao.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det hadde væt et menneske og ikke Gud som gjorde, da? Ville det da ha vært greit? Hvis ikke, så bruker du dobbeltstandarder når du bedømmer Gud. Du bruker en definisjon av grusom på mennesker og en på Gud. Det er feil. Det gir ikke mening å kalle Gud god hvis godhet ikke blir bedømt etter samme kriterier som for mennesker.

Lenke til kommentar
Om det hadde væt et menneske og ikke Gud som gjorde, da? Ville det da ha vært greit? Hvis ikke, så bruker du dobbeltstandarder når du bedømmer Gud. Du bruker en definisjon av grusom på mennesker og en på Gud. Det er feil. Det gir ikke mening å kalle Gud god hvis godhet ikke blir bedømt etter samme kriterier som for mennesker.

8010411[/snapback]

 

Jeg skjønner at min oppfatning er forvirrende, men jeg anser faktisk gud som universets høyeste autoritet. Jeg tror også at han er rettferdig. Det er nok ikke alle detaljer som fremkommer i historien om de førstefødte. men om du får beskjed om å redde familien din, og ikke gjør det, hvem er da skyldig? Skulle gud gå tilbake på sin advarsel? Hvilken autoritet ville han da ha?

Lenke til kommentar
Jeg skjønner at min oppfatning er forvirrende, men jeg anser faktisk gud som universets høyeste autoritet. Jeg tror også at han er rettferdig. Det er nok ikke alle detaljer som fremkommer i historien om de førstefødte. men om du får beskjed om å redde familien din, og ikke gjør det, hvem er da skyldig? Skulle gud gå tilbake på sin advarsel? Hvilken autoritet ville han da ha?

8010455[/snapback]

Hvis du kommer til meg og sier at du kommer til å slå i hjel familien min hvis jeg ikke redder dem, er det da vitterlig du som er skyldig i at de dør, enten jeg prøver å redde dem eller ikke.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner at min oppfatning er forvirrende, men jeg anser faktisk gud som universets høyeste autoritet. Jeg tror også at han er rettferdig. Det er nok ikke alle detaljer som fremkommer i historien om de førstefødte. men om du får beskjed om å redde familien din, og ikke gjør det, hvem er da skyldig? Skulle gud gå tilbake på sin advarsel? Hvilken autoritet ville han da ha?

8010455[/snapback]

Hvis du kommer til meg og sier at du kommer til å slå i hjel familien min hvis jeg ikke redder dem, er det da vitterlig du som er skyldig i at de dør, enten jeg prøver å redde dem eller ikke.

8010663[/snapback]

 

Om du holder min familie som slaver er det vel kanskje best at du lar dem gå før jeg truer din familie.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner at min oppfatning er forvirrende, men jeg anser faktisk gud som universets høyeste autoritet. Jeg tror også at han er rettferdig. Det er nok ikke alle detaljer som fremkommer i historien om de førstefødte. men om du får beskjed om å redde familien din, og ikke gjør det, hvem er da skyldig? Skulle gud gå tilbake på sin advarsel? Hvilken autoritet ville han da ha?

8010455[/snapback]

Hvis du kommer til meg og sier at du kommer til å slå i hjel familien min hvis jeg ikke redder dem, er det da vitterlig du som er skyldig i at de dør, enten jeg prøver å redde dem eller ikke.

8010663[/snapback]

 

Om du holder min familie som slaver er det vel kanskje best at du lar dem gå før jeg truer din familie.

8010730[/snapback]

Og dette kan overføres til tilfellet med Gud? Hvis Gud truer med å drepe familien din, så er det kanskje best at Han lar dem gå, før du truer Guds familie?

Lenke til kommentar
Om du holder min familie som slaver er det vel kanskje best at du lar dem gå før jeg truer din familie.

8010730[/snapback]

Hvorfor skal du true familien min, og ikke meg? Det er jo jeg som faktisk gjør noe galt.

8010738[/snapback]

 

Du holder min familie. jeg truer din etter å ha prøvd alt. I denne situasjonen hadde gud gitt mange advarsler, han hadde vist Farao hvem han hadde som motstander. Farao visste godt hva han kunne vente seg.

Lenke til kommentar
I begynnelsen skapte Gud himmelen og jorden.  2 Jorden var øde og tom, og mørke lå over havdypet. Men Guds Ånd svevet over vannet.  3 Da sa Gud: «Det bli lys!» Og det ble lys.  4 Gud så at lyset var godt, og han skilte lyset fra mørket.  5 Gud kalte lyset dag, og mørket kalte han natt. Og det ble kveld, og det ble morgen, første dag.

    6 Gud sa: «Det skal bli en hvelving midt i vannet, og den skal skille vann fra vann!» Og det ble slik.  7 Gud gjorde himmelhvelvingen og skilte vannet som er under hvelvingen, fra vannet som er over den.  8 Gud kalte hvelvingen himmel. Og det ble kveld, og det ble morgen, andre dag.

    9 Gud sa: «Vannet under himmelen skal samle seg på ett sted, så det faste land kommer til syne!» Og det ble slik. 10 Gud kalte det faste land for jord, og vannmassen kalte han hav. Og Gud så at det var godt.

    11 Da sa Gud: «Jorden skal la grønne vekster gro fram, planter som setter frø, og trær som bærer alle slags frukt med frø i, på jorden!» Og det ble slik. 12 Jorden bar fram grønne vekster, planter som setter frø, og trær som bærer frukt med frø i, hvert etter sitt slag. Og Gud så at det var godt. 13 Og det ble kveld, og det ble morgen, tredje dag.

    14 Gud sa: «Det skal bli lys på himmelhvelvingen. De skal skille mellom dag og natt og være merker som fastsetter høytider, dager og år. 15 De skal skinne på hvelvingen og lyse ut over jorden.» Og det ble slik. 16 Gud skapte de to store lysene, det største til å råde om dagen og det minste til å råde om natten, og stjernene. 17 Gud satte dem på himmelhvelvingen til å lyse ut over jorden, 18 til å råde om dagen og natten og til å skille lyset fra mørket. Og Gud så at det var godt. 19 Og det ble kveld, og det ble morgen, fjerde dag.

    20 Gud sa: «I vannet skal det myldre av liv, og fugler skal fly over jorden, under himmelhvelvingen.» 21 Og Gud skapte de store sjødyrene og alt liv som det yrer og kryr av i vannet, hvert etter sitt slag, og alle dyr som har vinger til å fly med, hvert etter sitt slag. Og Gud så at det var godt. 22 Han velsignet dem og sa: «Dere skal være fruktbare og formere dere og fylle vannet i havet, og fuglene skal formere seg på jorden!» 23 Og det ble kveld, og det ble morgen, femte dag.

    24 Gud sa: «Jorden skal la alle slags levende skapninger gå fram, fe, kryp og ville dyr, hvert etter sitt slag.» Og det ble slik. 25 Gud skapte alle slags ville dyr og alle slags fe og krypet på marken av alle slag. Og Gud så at det var godt.

    26 Da sa Gud: «La oss skape mennesker i vårt bilde, som et avbilde av oss! De skal råde over fiskene i havet og fuglene under himmelen, over feet og alle ville dyr og alt krypet som det kryr av på jorden.» 27 Og Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds bilde skapte han det, til mann og kvinne skapte han dem. 28 Gud velsignet dem og sa til dem: «Vær fruktbare og bli mange, fyll jorden og legg den under dere! Dere skal råde over fiskene i havet og fuglene under himmelen og alle dyr som det kryr av på jorden!» 29 Og Gud sa: «Se, jeg gir dere alle planter som setter frø, så mange som det finnes på hele jorden, og alle trær som bærer frukt med frø i. De skal være til føde for dere. 30 Og til alle dyr på jorden og alle fugler under himmelen og alt som kryper på jorden, alt som har livsånde i seg, gir jeg alle grønne planter til føde.» Og det ble slik. 31 Gud så på alt det han hadde gjort, og se, det var overmåte godt. Og det ble kveld, og det ble morgen, sjette dag.

Legg merke til at for hver dag sa gud at det var overmåte godt.

 

Nå har geologer gravd fram adskillige fosiler av dinosaurer med de utroligste våpen fra sylkvasse tenner til hale med piggete utvekster og pansrede og behornede dyr.

Det kan vel heller aldri betviles at disse våpnene har vært brukt til noe da mange av beinrestene har kuttskader og tannmerker.

 

Hvor i skapelsesprosessen skjedde dette og var disse dyrene på noen måte såre god?

Hvorfor vil skaperen skape slike dyr viss hensikt er å spise andre dyr.

 

Skjedde derimot skapelsen av de etter at Eva spiste av eplet i hagen så kan jo forklaringen ligge i at de da var ufulkomne, men hvorfor vil skaperen skape noe ufullkomment i det hele tatt?

 

Dette har så absolutt med jordens historie og gjøre, og da sitter jeg igjen med en del spørsmål som bibelen lar gli forbi i det stille.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Kan du stole på Bibelen?

 

Umiddelbart: Nei. Men la oss se hva du skriver.

 

Hvis vi skal kunne stole på Bibelen, må den også være nøyaktig i vitenskapelige spørsmål. (...) Detaljene varierer, men de vesentlige elementene i den astronomiske fremstilling og den bibelske beretning i 1. Mosebok er de samme.» – 1. Mosebok 1: 1.

8009427[/snapback]

 

Fra Answer in Genesis, amerikansk young earth-menighet: "you cannot harmonize the Bible with millions of years, no matter where you try to wedge in the time into Genesis—unless you rearrange the text by moving verses and phrases around to radically change the order of events in Genesis 1.

 

(...)

 

The Bible clearly teaches a literal six-day creation a few thousand years ago and a global catastrophic Flood at the time of Noah. The Bible firmly resists any attempts to marry it with evolution and millions of years."

 

Under er en skjematisk fremstilling av motsetninger mellom vitenskapen og bibelen, fra samme side.post-116093-1172282442_thumb.jpg

Endret av kjetil02
Lenke til kommentar

Både om en kan og vil stole på en bok med historier uten beviser, i den forstand at bevisene beviser at handlingen har skjedd slik fortalt, bunner vel ut i ens evne til å tro på noe, til å kunne bli overbevist av noe som ikke kan bevises. Hvis en stoler på bibelen, stoler man på boken og ikke noe annet; hverken forfatterne, kildene eller bevis kan trekkes inn, da de ofte bare omtales i denne boka og er ikke bevist i seg selv. Derfor er spørsmålet om man kan stole på en bok og det som står skrevet i den, uten noe grunnlag for det utenom selve handlingen(stole på boka).

Nå er jo også hva en tolker utifra denne boka forskjellig fra person til person, så når en "stoler på Bibelen", er jo dette noe relativt, siden det en stoler på da er forskjellig pga tolkning. Et spørsmål er jo også da; stoler du på at din tolkning er rett?

Endret av Entmaster
Lenke til kommentar

På grunn av de samme prinsippene må tusenvis av mennesker som ikke har gjort noe annet galt en å bli født under Faraos styre lide døden grunnet en manns handlinger.

 

Minner meg litt om en gisselsituasjon, der gisseltakeren holder det han lover overfor gislene.

 

Men det er jo samme prinsippet som prinsippet bak stridsspørsmålet som er roten til all lidelse i verden siden Adam og Eva.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...