Gå til innhold

Befalsskolen. Hæren, Sjø eller Luft?


Cooj

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg veit at det har vært mye snakk om befalsskoler på forumet her før, men klarer ikke å finne noe om det jeg lurer på. Svar gjerne med link til et emne som passer.

 

Jeg er nokså sikker på at jeg skal gå befalsskole i år, eller i alle fall prøve. Men jeg er veldig usikker på hvilken av disse 3 befalsskolene jeg skal velge. Jeg har lest masse på mil.no og andre steder, men savner en personlig skildring av hva som skiller disse 3 stedene i praksis. Jeg er også veldig interessert i idrettslinjen som er innenfor befalsskolen i sjøforsvaret hvis jeg har forstått dette riktig, er det noen her som har erfaring med denne og kan fortelle litt om dette?

 

En annen ting som ikke har så mye å si, men som er greit å vite er lønn. Jeg har hørt at man kan tjene langt mer innenfor sjøforsvaret sin befalsskole, enn hærens. Stemmer dette?

 

Takker for allrighte svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og som så mange andre ganger, det kommer heeelt an på. Basic er vel at du får 2500 spenn i døgnet i felttillegg uansett hvor du tjenestegjør (lurer på om grunnlønn er på rundt 1500 kr/dag, noen som kan bekrefte?). Som naturlig er, alle jobber ikke på båter i marinen, det er noe man må søke seg til. Alle jobber ikke på vogner eller i patruljer/lag i hæren, og få i flyvåpenet flyr hele tiden. Jeg hører til i hæren, og kjenner ikke til de andre grenene så godt, men jeg tror flyvåpenet er den grenen der du får færrest feltdøgn. Og når det gjelder marinen vs. hæren kommer det veldig an på hva slags stilling du får.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Jeg er også veldig interessert i idrettslinjen som er innenfor befalsskolen i sjøforsvaret hvis jeg har forstått dette riktig, er det noen her som har erfaring med denne og kan fortelle litt om dette?

8007088[/snapback]

 

Ja, jeg har erfaring med den linjen. Siste kull på idrettslinjen på BSS (Befalsskolen Sjøforsvaret) gikk ut i 2005. Deretter ble den linjen, sammen med en del andre linjer, lagt ned. Det har i skolens nesten 2 år lange opphold blitt jobbet med å reetablere linjen igjen, med suksess. Det vil si at man kan søke idrettslinjen på BSS til høsten. Jeg har vært på avdelingen som tidligere utdannet idrettsbefal i over 1.5 år og jobber sammen med personer som har gått linjen selv. Dette er vanvittig ressurssterke personer som var blant de få som kom gjennom skolen. Idrettslinjen har veldig høy annerkjennelse og hvis jeg ikke husker feil er det kun 8 skoleplasser som blir tilbudt fremover.

 

Hva lønn angår så er den det samme for alle tre befalsskolene. Husker ikke nøyaktige tall, men det er rundt 135,- dagen + en skolebonus på nesten 10 000,- når man er ferdig utdannet. Deretter følger pliktåret hvor man har en grunnlønn på rundt 230 000,-. Etter pliktåret kan du søke nye stillinger i alle forsvarsgrener.

 

Vi er nesten ferdige med utarbeidingen av en brosjyre som informerer ytterligere om idrettslinjen i Sjøforsvaret. Jeg kan alltids få prøvd å sende deg en brosjyre om du er interessert.

Lenke til kommentar
Jeg er også veldig interessert i idrettslinjen som er innenfor befalsskolen i sjøforsvaret hvis jeg har forstått dette riktig, er det noen her som har erfaring med denne og kan fortelle litt om dette?

8007088[/snapback]

 

Ja, jeg har erfaring med den linjen. Siste kull på idrettslinjen på BSS (Befalsskolen Sjøforsvaret) gikk ut i 2005. Deretter ble den linjen, sammen med en del andre linjer, lagt ned. Det har i skolens nesten 2 år lange opphold blitt jobbet med å reetablere linjen igjen, med suksess. Det vil si at man kan søke idrettslinjen på BSS til høsten. Jeg har vært på avdelingen som tidligere utdannet idrettsbefal i over 1.5 år og jobber sammen med personer som har gått linjen selv. Dette er vanvittig ressurssterke personer som var blant de få som kom gjennom skolen. Idrettslinjen har veldig høy annerkjennelse og hvis jeg ikke husker feil er det kun 8 skoleplasser som blir tilbudt fremover.

 

Hva lønn angår så er den det samme for alle tre befalsskolene. Husker ikke nøyaktige tall, men det er rundt 135,- dagen + en skolebonus på nesten 10 000,- når man er ferdig utdannet. Deretter følger pliktåret hvor man har en grunnlønn på rundt 230 000,-. Etter pliktåret kan du søke nye stillinger i alle forsvarsgrener.

 

Vi er nesten ferdige med utarbeidingen av en brosjyre som informerer ytterligere om idrettslinjen i Sjøforsvaret. Jeg kan alltids få prøvd å sende deg en brosjyre om du er interessert.

8013527[/snapback]

 

Tusen takk for svar.

Jeg er meget interessert i en slik brosjyre. Dog ser jeg at det kan bli vanskelig å komme inn på den linjen da det bare er 8 skoleplasser. Men hva legger du egentlig i ressurssterke personer... Både faglig, fysisk, psykisk? Og hvordan foregår opptaket til en slik linje? Søker man bare, også blir det vurdert om man er egnet utifra hva man har gjort tidligere på befalskurset, eller er det et eget opptak?

Det fysiske burde i alle fall ikke være noe problem, men dette teller vel heller ikke mest?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Tusen takk for svar.

Jeg er meget interessert i en slik brosjyre. Dog ser jeg at det kan bli vanskelig å komme inn på den linjen da det bare er 8 skoleplasser. Men hva legger du egentlig i ressurssterke personer... Både faglig, fysisk, psykisk? Og hvordan foregår opptaket til en slik linje? Søker man bare, også blir det vurdert om man er egnet utifra hva man har gjort tidligere på befalskurset, eller er det et eget opptak?

Det fysiske burde i alle fall ikke være noe problem, men dette teller vel heller ikke mest?

8014976[/snapback]

 

De jeg jobber med er veldig dyktige og regner med at det stort sett er gjennomgående for elevene. Fysisk er de overlegne, faglig også. Psyken kan jeg ikke si noe særlig om. Normal regner jeg med :p Det er bare å søke og håpe på at du blir tatt ut til opptak. Det er vel 10 fysisk opptaksprøver om jeg ikke husker feil. Det fysiske teller så klart veldig mye ettersom det er fagfeltet.

Lenke til kommentar

Forstår.

Jaja, er jo bare å prøve, første skritt blir jo uansett befalskolen, men hvis jeg prøver meg på idrettsbefal og ikke klarer det, blir man da plassert et annet sted da?

Hum, 10 fysiske opptaksprøver. Dette er standar øvelser slik som push-ups, hang-ups osv? Er det mulig å få en kort beskrivelse av disse? for å være best mulig forberedt...

Blir mye spørsmål nå, men har så fryktelig lyst til å komme inn på den linjen, så prøver å grave frem alt mulig for å være så godt rustet som mulig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jada, kan alltids lete prøvene frem når jeg kommer tilbake til basen. De jeg husker i farten er 3000 m, armhevninger, kroppshev, sit-ups, svømming, ballteknikk.

Lenke til kommentar

November 2006 var jeg nede på Luftforsvarets avdeling i Kristiansand (Kjevik).

Var der anledning teknisk camp for automasjonsmekanikere, avionikk osv.

Der var det forskjellige foredrag om hvilken utdanning de hadde der. Der hadde de forskjellige utdannings muligheter for nesten alle studieretninger.

 

Kunne ha skrevet litt inn her fra de heftene vi fikk der, men jeg har hatt lekasje hvor jeg oppbevarer papirmølla mi, så mistet mye god informasjon der.

Men jeg anbefaler deg ihvertfall å ta en titt på www.mil.no om hva Kjevik tilbyr!

 

Edit: Hvis du sender mail eller ringer til informasjonen for militæret kan de sende deg et responskort du krysser av på og sender inn. Da sender de deg all informasjon du måtte trenge for det du interesserer deg for.

Endret av voüshvaggi fyrsten
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det handler vel så mye om å være psykisk sterk, som fysisk. Husk og at det er noe du kanskje skal drive med en god stund, dvs et år eller mer hvis det er befalsskole.

Lenke til kommentar
Det handler vel så mye om å være psykisk sterk, som fysisk. Husk og at det er noe du kanskje skal drive med en god stund, dvs et år eller mer hvis det er befalsskole.

8024063[/snapback]

Befalskolen er 2 årig utdanning og 2 år som lærling. Så du må nok være fysisk og psykisk sterk i mer enn 1 år!

8030832[/snapback]

Stemmer dette?

Jeg var nokså sikker på at det var 1 årig utdanning og 1år som lærling...?

Eller er jeg helt på jorde nå?

Lenke til kommentar
Befalsskolen er 1 år utdanning og 1 år med plikttjeneste etterpå. UB (utskrevet befalskurs) er 6 md utdanning og 6 måneder tjeneste etterpå.

8035561[/snapback]

 

Når (i løpet av militærtjenesten) kan man ta de respektive befalsutdanningene?

 

Er intressert i befalsskolen, men er det hardt å komme inn/gjennomføre eller?

Lenke til kommentar
Stemmer dette?

Jeg var nokså sikker på at det var 1 årig utdanning og 1år som lærling...?

Eller er jeg helt på jorde nå?

 

I Luft som Lærling befal er det:

1 år befalskole med allmennfag påbygg

Ca 1/2 år med fag spesialisering

Ca 1,5 år ute på avdeling som lærling.

 

Fagprøven avlegges mot slutten av plikttjenesten.

 

(Uvisst om det er helt lik praksis for alle forsvarsgrener)

 

 

Anbefaler alle som lurer på om de skal søke, om å sende inn en søknad asap zulu

Søknadsfrister: Forsvarets lærlingordning: 1. Mars (dvs: om kun kort tid)

Lederutdanning: 15 april

Endret av moav
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Befalsskolen er 1 år utdanning og 1 år med plikttjeneste etterpå. UB (utskrevet befalskurs) er 6 md utdanning og 6 måneder tjeneste etterpå.

8035561[/snapback]

 

Når (i løpet av militærtjenesten) kan man ta de respektive befalsutdanningene?

 

Er intressert i befalsskolen, men er det hardt å komme inn/gjennomføre eller?

8037883[/snapback]

 

Hvis du vil ta befalsutdanning på ett år (UB) så starter kurset henholdsvis i juli og januar. UB kan du søke på mens du er i førstegangstjeneste og bli tatt inn med en gang (hvis du er juli eller januarkull). 2-åring befalsutdanning har søknadsfrist 15. april.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet+9817234daf
Takker for svar, men hvordan er det med å komme inn på UB eller befalsskolen når man er nærsynt?

 

Noen som vet noe?

8184231[/snapback]

 

Hvor nærsynt er du? Sist jeg sjekket var kravet karakter 7/9, men de er fleksible. Jeg har -2 og fikk 6/9 på testen.

Lenke til kommentar

Var på sesjon idag, skrev at jeg var intressert i å være i hæren. Valgte infanteri, vakt og en greie til som jeg ikke husker navnet på nå i forbifarten, hehe. Jeg kommer kanskje til å ta lærlingtid i millitæret også men slikt orker jeg ikke å tenke for mye på i dag.

 

Jeg har svakt syn men fikk likevel 7 på synstesten (1-9) og 7.5 på noe greier pga allergi. Resten var 9. Teori prøven har jeg ikke fått svar på men jeg håper jeg klarte meg ok da den egentlig var ganske enkel.

Jeg ble uansett ærklert tjenestedyktig og bli trolig tatt ut i millitæret i 2008 ifølge Offiseren som var tilstede under sesjonen.

 

Vet ikke helt hvordan dette hjelper trådstarter da men jeg får da dele mine historier her jeg også, hehe!

Lenke til kommentar
Takker for svar, men hvordan er det med å komme inn på UB eller befalsskolen når man er nærsynt?

 

Noen som vet noe?

8184231[/snapback]

 

Hvor nærsynt er du? Sist jeg sjekket var kravet karakter 7/9, men de er fleksible. Jeg har -2 og fikk 6/9 på testen.

8186097[/snapback]

 

Har nok desverre - 5.25 på begge øyne (nærsynthet).

 

Fortsatt en sjangse hvis jeg gjør det bra på de andre fysiske kravene?

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...