Gå til innhold

"Dørklokke" med rettningsbevisthet


Anbefalte innlegg

Rar tittel :)

 

En del butikker har disse optiske sensorene som står i døråpningen og lager en ringelyd når folk går forbi siden lyset blir brutt.

 

Eg er på jakt etter å lage en sensor som kan plasseres i inngangen som oppdager hvilken rettning vedkommende går i(ut eller inn).

 

Tanken var da å bruke to slike sensorer, plassere dem 5-10cm fra hverandre og koble de til en pc/kontroller. Tanken er da at hvilken av disse sensorene som blir trigget først og sist angir hvilken rettning vedkommende er på vei. Det høres jo enkelt ut.

 

Men finnes det alternativer? Finnes det noe slikt fra før?

 

Planen er å ha dett hjemme og telle antall personer som går inn og antall personer som går ut. Til enhver tid vil en da vite hvor mange som befinner seg i huset og når huset er tomt skal huset gå i "hvilemodus"(temperatur skal senkes, lys skal slås av, tv slås av og telefon viderekobles). Og eg ser jo naturlig nok en mulig feilkilde mtp dersom to stk bryter strålene samtidig. Derfor ser eg etter tips :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi mennesker har som regel to bein og i enkelte tilfeller vil denne ideen din se disse to beinene som to personer som går inn/ut. Alternativet er da en liten tidsforsinkelse før neste registrering, men det vil kunne gi motsatt problem: At to personer detekteres som en.

 

Det enkleste er nok å kjøpe og installere bevegelsessensorer i "alle" rom og når disse ikke har vært aktive på en liten stund så kan huset gå i "dvale"-modus.

Lenke til kommentar

Hei :)

 

Dette med 2 bein og slikt er lett å unngå ved å enten monterer sensoren så høyt over bakken at man måler på overkroppen på personen.

 

Dette er nok det beste med tanke på poser, staver, krykker og alt man måtte bære som kan bryte strålen også.

 

En annen ting som kan forbedre dette er å ha 2 eller 3 målepunkt.

Det jeg mener er at du måler f.eks i inngangsdøren, og så i andre enden

av gangen, trappen o.l.

 

Det skulle statisktisk sett redusere sjansen for at 2 personer blir oppfattet som 1 person.

 

Systemet må da ta hensyn til worst case scenario og ikke slå av alt dersom det er i tvil.

 

Hadde det egentlig ikke vært lettere å lage til en slik irriterende lyd som kunne minne personen på å trykke på en knapp på ved utgangsdøren for å slå av alt dersom denne personen var siste mann ut ?

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Det enkleste er nok å bruke en form for lys og varmestyring. Typer som er beregnet for ettermontering er X-Comfort fra Moeller, Funk Bus fra Micro Matic, Wireless fra Elko eller noen andre typer som er på markedet. Disse systemene kan styres sentralt i huset, via sms eller internett.

Endret av Sandedk
Lenke til kommentar

Hva om to personer oppfattes som én person i det dem går inn eller ut. Om noen blir bært inn i huset, og går ut igjen selv, et sovende barn f.eks, så vil det bli litt kaos i tellingen din.

 

Hva med å med å montere magnetbånd på alle mennesker? Så teller vi antall magneter som passerer inn og ut av slusen? :p

Lenke til kommentar
Hva om to personer oppfattes som én person i det dem går inn eller ut. Om noen blir bært inn i huset, og går ut igjen selv, et sovende barn f.eks, så vil det bli litt kaos i tellingen din.

 

Hva med å med å montere magnetbånd på alle mennesker? Så teller vi antall magneter som passerer inn og ut av slusen? :p

8018064[/snapback]

 

Hva da om en av personene i husstanden har gått til innkjøp av butikkens største magnet og ødelegger føleren? :p

 

Som nevnt er eg klar over problemstillingen. Eg er bare på jakt etter en løsning :p

 

RFID er ikke et alternativ før aktive rfid brikker og lesere blir billige eller billige brikker og lesere får lengre rekkevidde.

Lenke til kommentar

Hvis tanken er å registrere "normale" brukere av huset, dvs at man tar et forbehold at det alltid vil være en fast bruker av huset inne hvis det er venner/bekjente på besøk så burde man kunne feks bruke bluetooth på mobilen til å detektere mennesker. Ulempen er selvfølgelig at det er ikke alltid er hensiktsmessig å gå med bluetooth påslått til enhver tid.

 

Hvis jeg ikke tar helt feil så bruke vel Pluto bluetooth. Noen som forresten har prøvd Pluto?

Lenke til kommentar

Har prøvd pluto ja, strålende system til sitt bruk :)

(ulempen er tett integrering mot amerikanske produkter)

 

Og bluetooth er et alternativ ja, men da snakker vi om å måtte ha en sensor/mottaker i hvert rom. Noe som såklart gir en bonus effekt mtp at man vet hvor vedkommende befinner seg. Blåtann har eg på uansett.

 

Men tanken var jo litt mer fleksibelt. Blåtann-løsningen forutsetter at eg har blåtann på mobilen, at systemet får lov til å kommunisere med enheten/mobilen og at eg har en pc m/mottaker i hvert rom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...