Gå til innhold

Hva skal til for å betale på Steam?


Anbefalte innlegg

Hei!

Hvordan fungerer betalingen på Steam Games?

Grunnen til at jeg spør er at min mormor sjekket nettbanken sin i dag og fant ut at Steam games hadde trekt 10USD(62NOK) fra bankkontoen hennes. Nå kan jeg si med stor sikkerhet at min mormor ikke bruker noen tjenester fra steam, men jeg har en mistanke mot mitt søskenbarn som var på besøk for en liten stund siden. Han satt opp hele natten og spilte online-spill, så det er vel mest sannsynlig han.

Jeg vet at han ikke hadde mulighet til å logge inn på nettbanken fordi postbanken ikke hadde sendt ut nytt kodekort til det nye systemet, så hvordan kunne Steam trekke kontoen? Det er en bankkonto med vanlig bankkort, ikke kredittkort det dreier seg om.

Kan han ha greid å betalt bare ved hjelp av kontonr og navn på personen? Om det er tilfellet er ikke sikkerheten mye å skryte av..

 

Håper på svar

 

Mvh.

Stephen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

'Vanlig bankkort'? Altså kun et bankaksept kort? Det er vel ikke mange som fremdeles har et slikt kort uten visa? Man trenger jo ikke ha kredittkort selv om man har visa, veldig mange bankakseptkort kommer jo nå med visa debetkort. Er du sikker på at dette ikke er tilfelle her? I så fall kan det jo brukes til å betale med på blant annet Steam. Hvis kortet kommer med visanummer, trenger man kun tilgang til kortet for å betale.

 

Et kort med bankaksept kan så vidt jeg vet ikke brukes til å betale på steam, det kreves visa, mastercard eller lignende.

Lenke til kommentar
Det er et bankaksept kort med visa.  Da har han vel funnet kortet og prøvd å lure min mormor da.. Jeg synes dette er alt for lettvint, men det er vel ikke noe å gjøre med det.

 

Uansett så vil jeg takke for raskt svar:)

7999432[/snapback]

Filleriste søskenbarnet og få han til å betale mormoren tilbake pengene. Ikke mye penger, men det er jo en prinsippsak dersom han har gått bak ryggen hennes.

Lenke til kommentar

Vel, det er nå slik handel med visakort engang fungerer, og ikke bare på Steam. En riktig god grunn til å passe godt på kortene sine. Ville gitt søskenbarnet ditt en skikkelig filleristing, og forklart ham at det han har gjort faktisk er straffbart og både kan og bør politianmeldes.

 

Selv om det i dette tilfellet kanskje er barnestreker (?), så er kortvsindel av denne typen en ganske alvorlig sak.

Lenke til kommentar

Nå er han 17, snart 18, så barnestreker kan det vel ikke kalles nei. Men nå har jeg gjort min mormor oppmerksom på hvordan slik svindel kan gjøres, så får hun avgjøre hvordan hun skal gå videre med saken. Nå håper jeg han innrømmer det, for jeg ser ikke noen mulighet til at det kan være noen andre. Med mindre noen på den andre siden på kloden har truffet på navn, kortnr og utløpsdato.. hehe

Lenke til kommentar
Ville gitt søskenbarnet ditt en skikkelig filleristing, og forklart ham at det han har gjort faktisk er straffbart og både kan og bør politianmeldes.

7999549[/snapback]

 

 

Politianmelde sitt eget barnebarn for en slik fillesak? Hehe, hadde du en strengt disiplinert oppvekst?

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at mormoren faktisk bør *anmelde*, men at hun/trådstarter bør fortelle vedkommende at denne type forhold kan og bør politianmeldes.

 

En vesentlig forskjell, som handler om å sende noen signaler. Nå kjenner riktignok ikke jeg noe som helst til verken mormor eller resten av familien, og aner fint lite om hvordan forholdene ellers er. Så jeg uttaler meg på generelt grunnlag her :)

 

Men er det egentlig en 'fillesak' når man faktisk går bak ryggen på sine nærmeste, misbruker tilliten og gjør seg til svindler og lovbryter?

Endret av cetram
Lenke til kommentar

Trodde man måtte ha den kortleseren og det uberhemmelige passordet som ingen kan gjette også...?

Mener jeg ble videresent til en side med Bank-ID for å få komplettert handelen.. kanksje det bare var den aller første gangen...

 

Men holder som oftest med kortnr, navn og det tresiffrede kontrollnr, som alt står på kortet...

 

Play.com er skummelt, trenger ikke fylle inn noesomhelst, bare å trykke *kjøp* for alle som bruker denne pcn...

 

Skulle gjerne sett mere trygghet i online handel...

Lenke til kommentar

"svindler og lovbryter"

 

hehe, vi snakker fremdeles om å ta 60 kr fra mormors kort ja?

 

si hva som har skjedd til mormora di så hun kan konfrontere han med det. å begynne å bable om politi osv i denne saken er bare latterlig, på tide å komme tilbake ned på jorda igjen kanskje?

Endret av -sparks-
Lenke til kommentar

I all verden da :) Jeg har da aldri foreslått at det skal politanmeldes, bare at vedkommende bør forstå alvoret i det som faktisk er gjort! For all del - hvis noen faktisk gikk hen og politianmeldte et slikt forhold, er det andre seriøse problemer som man kanskje heller fokusere på å ordne opp i :)

 

Rent formelt sett er det nå faktisk en forskjell på å ta 60 kroner fra en lommebok, og å utgi seg for å være en annen under en transaksjon. Det er srengt tatt noe som går ut over både mormoren, kortselskapet og ikke minst Valve. Jeg tenkte bare det kunne være en fordel for vedkommende å få litt perspektiv på hva som faktisk er gjort; det handler like mye om å forstå konsekvensene av sine handlinger som å få en straff.

Lenke til kommentar

Dersom søskenbarnet ditt virkelig har stjålet 60kr syntes jeg at han trenger en omgang god gammaldags juling. Beløpet er relativt lite, men det er prinsippet det kommer an på. :ph34r:

 

Forøvrig, som det ble nevnt ovenfor, dersom han har tilgang på kortet til din mormor, så er det bare til å notere ned kortnummer, den der lille koden og utløpsdato, så har han frie tøyler på nettet.

Lenke til kommentar

Dem burde begynne å bruke mere enn bare den sikkerhetskoden bakpå Visa kortet synes jeg. Med de fleste norske nettbetalingstjenester så må jeg bestandig finne frem kodegeneratordingsen jeg fikk fra banken, stikke visakortet inn i den og få engangskode, også må jeg skrive inn personlig bankkode. Men denne betalingsmetoden er vel lite utbredt i utlandet ellers.

Lenke til kommentar
Dem burde begynne å bruke mere enn bare den sikkerhetskoden bakpå Visa kortet synes jeg. Med de fleste norske nettbetalingstjenester så må jeg bestandig finne frem kodegeneratordingsen jeg fikk fra banken, stikke visakortet inn i den og få engangskode, også må jeg skrive inn personlig bankkode. Men denne betalingsmetoden er vel lite utbredt i utlandet ellers.

8005681[/snapback]

 

Så jeg skal tvinges til å bruke lengre tid på netthandel pga noen folk ikke klarer å holde styr på kortene sine? Og er ikke de fleste norske enda heller, men ja det blir mer og mer av det, pga brukerfeil. Om du er redd for missbruk, få deg et rent bank accept kort, og kjøp "engangsvisa" direkte fra banken, mulig du må skifte bank for å få dette, da det er bare noen få som tilbyr det.

 

Uansett, til OP, sier ikke at det var riktig det han gjorde, men din mormor har et eget ansvar i å ikke la andre få henda på visa kortet sitt. Står faktisk i avtalen hun har med banken.

 

Og Scorpioen84, det at "alle" kan handle fra play.com fra din pc, er jo bare at du lar alle autologge inn på din konto. Noe som igjen bare kan regnes som brukerfeil.

Lenke til kommentar
[så jeg skal tvinges til å bruke lengre tid på netthandel pga noen folk ikke klarer å holde styr på kortene sine? Og er ikke de fleste norske enda heller, men ja det blir mer og mer av det, pga brukerfeil. Om du er redd for missbruk, få deg et rent bank accept kort, og kjøp "engangsvisa" direkte fra banken, mulig du må skifte bank for å få dette, da det er bare noen få som tilbyr det.

 

Uansett, til OP, sier ikke at det var riktig det han gjorde, men din mormor har et eget ansvar i å ikke la andre få henda på visa kortet sitt. Står faktisk i avtalen hun har med banken.

8005828[/snapback]

 

Det der er en sikkerhet de fleste folk tar gledelig i mot... så om du ikke takler å bruke 10 sekunder mere på nettbetaling er det jo opp til deg ;) Men, hey, om mormoren altså skulle avverget dette da, så mener du at hun måtte låst inn lommeboka si og svelget nøkkelen eller? Du vet kanskje ikke hvor lett det er for noen å "låne" visakortet ditt uten at du vet det ...

 

Jeg lurer forresten på hva du gjør med lommeboka di når du ikke bruker den? Jeg tipper en bombesikker safe og lasersystem? :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg har den på meg?

 

Og det er prinsippet om at forbrukerne må beskyttes mot seg selv jeg missliker. Omtrent som at man bør ikke ha et påbud for sykkelhjelm, da man ikke vil beskytte de som ikke har vett nok til å selv skjønne at de bør bruke den. (snakker da litt eldre enn 10 år).

 

Men såklart, la oss innføre så jeg må bruker fingeravtrykket mitt, irisscan, urinprøve og dna for å betale for en cola på butikken, må jo passe på så det er umulig at noen kan missbruke kortet mitt, eller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...