Gå til innhold

Farlig å leie inn arbeidskraft uten arbeidsgiverforsikring?


Anbefalte innlegg

Ellers kan du jo gjøre ting som måke snø, klippe plen, vaske bil, sitte barnevakt osv.

Ulempen er at når man betaler folk for å gjøre slikt i dag har man arbeidsgiveransvar. Det betyr at om du skader deg når du f.eks. måker snø eller klipper plenen, kan man få et gigantisk erstatningsansvar. Derfor bør man ha forsikring mot slikt, og da blir det gjerne lettere å bare gjøre jobben selv.

 

 

Edit av mod: Denne tråden inneholder flere poster som er splittet ut fra en annen tråd.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mye mer sansynlig at det er arbeidsgiver som lyver enn arbeidstaker i en sånn sak, så arbeidstaker vil sansynligvis bli trodd. Hvor mye skal arbeidsgiver i såfall lyve? Si at arbeidstaker aldri har arbeidet for ham i det hele tatt, eller at arbeidstaker gjorde det på eget initiativ? Om det første skulle stemme virker det veldig merkelig at arbeidstaker sier han har arbeidet for ham, og det siste alternativet er enda mer usansynlig. Dommere er vant til at folk lyver for å slippe unna ansvar, og dette hadde de aldri trodd på.

Lenke til kommentar
Som sagt, det kan hende du skulle ønske du hadde gjort det når du plutselig sitter med noen hundretusen, eller millioner om det går riktig ille, i gjeld. Evt. hvis det er du som har jobbet, blir sittende arbeidsufør med et erstatningskrav mot en som ikke har penger.

7982471[/snapback]

 

 

du va nu en nervøs kar :cool:

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke referere til noen dom, men det kan like godt være fordi loven er relativt klar. Dersom man har noen i sin tjeneste er man nå i tillegg pliktig til å ha tegnet yrkesskadeforsikring. At noen skader seg alvorlig i forbindelse med plenklipping skjer 60-80 ganger i året. I Sverige registreres det 15 000 skader på hender og 2 000 på føtter i året i forbindelse med hagearbeid, men de har mye grundigere registrering av mindre alvorlige skader.

 

Jeg er ikke advokat, og det kan selvsagt være at jeg tar feil, men jeg mener jeg har bedre dekning enn deres ønske om at ikke det er slik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...