Gå til innhold

Avfotografering av bøker!?


Anbefalte innlegg

Har et Olympus E500, som blant annet har en innstilling for avfotografering av dokumenter.

Har et par gamle bøker som jeg ønsker å kopiere, men vil nok ødelegge de hvis jeg pressere de ned på en flatbed skanner glassplate (blir hundrevis av sider til sammen).

 

Noen som har forsøkt å ”avfotografere bøker eller dokumenter og som kan gi meg noen tips om hvilke type ”tripod”, belysning og annet som trenges for å kunne få et godt resultat?

 

Pvest

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger mye lys, som er fordelt jevnt over siden på boken. liten blenderåpning, fra 8-13 muligens. Hvis du klarer å få hver side plassert på samme måte i bildeflaten hver gang, så kan du lage deg en action i Photoshop som f.eks justerer hvit-punkt og sort-punkt, samt eventuell nødvendig beskjæring.

Lenke til kommentar
Du trenger mye lys, som er fordelt jevnt over siden på boken. liten blenderåpning, fra 8-13 muligens. Hvis du klarer å få hver side plassert på samme måte i bildeflaten hver gang, så kan du lage deg en action i Photoshop som f.eks justerer hvit-punkt og sort-punkt, samt eventuell nødvendig beskjæring.

7998187[/snapback]

 

 

Jeg fikk tatt noen brukbare bilder av noen sider i boken, så det ser rimelig bra ut! Men sliter litt med å holde kameraet helt i ro nå jeg tar bildene og et vanlig stativ kan jo ikke brukes når boka skal ligge på et bord og kamera stå over.

Jeg har søkt rundt på nettet etter forskjellig "fotostativ", hvor jeg kan gjøre fast kamera og ta stødige bilder fra samme punktet hver gang. Men finner ingen ting som passer. :o(

Vet at de fleste fotografer hadde slike stativer før, for avfotografering. Men etter at scannere ble allemanns eie er det vel ingen som bruker slike lenger!?

Noe som vet hva slike stativ heter eller har noen linker til steder hvor de har slike?

 

Pvest

Lenke til kommentar

Reprostativ som bjornkn sier. Eller om du har et "avansert" stativ, så kan det hende du kan snu midtstanga. På mitt Manfrotto-stativ kan jeg det, jeg tar av den gummiknotten på undersiden, drar stanga opp og snur den slik at den peker "mellom" stativbeina. Så er det bare å montere kameraet på å fyre løs.. Jeg tror det het "macro-capable function" i skrytesiden til Manfrotto den gang da..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...