Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Får ikke koblet til annen datamaskin på nettverket


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Her i huset er det 3 pcer i bruk:

-Min PC

-Mammas bærbare

-Server PC`en

 

Det som er problemet er at jeg ikke får kommet meg inn på serveren fra pcen min, men jeg får kommet inn på mammas bærbare.

Så det er nok serveren det er noe jeg må gjøre noe med.

Hva?

 

Jeg har satt en mappe til deling, men finner den ikke på mine nettverkssteder..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

 

Er maskinene i samme arbeidsgruppe? Setter du statisk IP eller tildeles dette automatisk? Prøvd å pinge serveren? Dobbeltsjekk at det er lys i portene som brukes på hub/switchen.

7991822[/snapback]

 

Det er lys i alle portene som er i bruk.

 

Begge PC`ene er i Mshome.

 

Begge mottar IP- og DNS- adresse automatisk.

 

Pinge serveren?

 

 

Vil tro at det med arbeidgruppe er meget sannsynlig. Jeg og en kompis satt på samme nettverk i helga, og det tok to timer før jeg tenkte at: "Oi, kanskje vi skal være i samme arbeidsgruppe?" :roll:

7991840[/snapback]

 

Begge PC`ene er i Mshome.

Lenke til kommentar
Det med samme arbeidsgruppe skal jo egentlig ikke ha noe å si, men man kan jo aldri være helt sikker når det kommer til windows. At du ikke finner mappen under mine nettverkssteder betyr jo ikke at du ikke kommer inn på den. Prøv å bruke \\iptilserveren\sharenavn.

7992045[/snapback]

 

Ikke ha noe å si? Flere ganger har jeg opplevd å ikke komme inn på en annen datamaskin før jeg hadde satt de til samme arbeidsgruppe. Samme i helga. Fant ikke den andre maskina på nettverket. Forandret så den enes arbeidsgruppe til å matche den andres, altså "MSHOME", og voilà! It came alive!

Lenke til kommentar

Tja. Har flere forskjellige workgroups her hjemme uten at det byr på noen problemer. På nettverket vi har satt opp på skolen har vi iallefall 20 forskjellige workgroups og jeg har enda til gode å finne en maskin. Så langt jeg kan finne ut av går det bare på hvordan windows "organiserer" netverket.

 

Hva mener du med at du ikke kommer inn på den andre maskinen da? At du ikke kommer inn på shares eller at du får melding om at du ikke har tilgang til å "browse" maskinen? Et godt tips til XP pro er i alle fall å skru av enkel fildeling.

 

Eirik_FS: Start->Kjør \\192.168.0.1\musikk f.eks. Bytt ut til din ip og navnet på den mappa du har delt.

Endret av oifind
Lenke til kommentar
Hva mener du med at du ikke kommer inn på den andre maskinen da? At du ikke kommer inn på shares eller at du får melding om at du ikke har tilgang til å "browse" maskinen? Et godt tips til XP pro er i alle fall å skru av enkel fildeling.

7992156[/snapback]

 

Det jeg mener er at jeg ikke finner mappene som jeg har satt til deling på den ene maskinen, på den andre maskinen..

 

Skru av enkel fildeling? Hvordan?

 

EDIT: En annen ting som er litt rart er at på serveren så finner den ikke en gang sine egne mapper på mine nettverkssteder :hmm:

Endret av Eirik_FS
Lenke til kommentar
Pinge serveren?

Finn ut serverens IP-adresse og bruk ping for å se om du får svar fra de andre maskinene. På denne måten kan du se om maskinene i det heletatt finner hverandre i nettverket.

 

F.eks fra din maskin:

Start > Kjør > cmd > OK. I ledeteksten skriver du:

ping "ip-adresse" eller vertsnavnet maskinen har.

Lenke til kommentar

Mulig jeg har lest for dårlig hele tråden, men hva bruker du på serveren(xp?)?

 

Bruker du XP så ville jeg gått inn og sjekket under verktøy -> mappealternativer, at enkel fildeling ikke er haket av. Så ville jeg sjekket hvorvidt det er noen brannmur på serveren, enten det er den innebygde i XP eller om du har en annen. Så er det videre å sjekke at du kan pinge maskinen, altså gå på Start -> kjør -> skriv "cmd" og trykk "enterknappen" -> skriv så i vinduet som kommer opp: ping "serverens adresse" eller navn...

 

Får du pingreply så finner hvertfall maskinene hverandre...

 

 

bertie

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...