Gå til innhold

Hvordan finne flaskehals i systemet?


Slimshady

Anbefalte innlegg

Det er ikke alltid skjermkortet som er knapphetsfaktoren i et system....

 

Finnes det et kjekt lite program som kan fortelle hvor flaskehalsen i systemet ligger, og samtidig estimere %-vis potensial ved å oppgradere forskjellige deler,

og komme med forslag til beste plass å putte pengene sine?

 

F.eks "skjermkortet ditt holder deg tilbake i de fleste spill" eller

"du trenger å øke RAM med 512 MB for å se en drastisk økning i ytelse"

eller "prosessoren din suger litt, den har for lav FSB Mhz"

Endret av Slimshady
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er CPU poeng og skjermkort poeng i samme skala? Hvordan kan det sammenlignes?

 

Ville gjerne hatt en automatisk test av hele systemet i samspill. Dvs. minnemengde, minnebåndbredde, FSB, CPU hastighet, antall kjerner og 32 bit vs 64 bit instruksjonssett og selvfølgelig skjermkort egenskaper.

 

Er opptatt av å ha et strømlinjet system uten flaskehalser :)

Lenke til kommentar
er CPU poeng og skjermkort poeng i samme skala? Hvordan kan det sammenlignes?

 

Ville gjerne hatt en automatisk test av hele systemet i samspill. Dvs. minnemengde, minnebåndbredde, FSB, CPU hastighet, antall kjerner og 32 bit vs 64 bit instruksjonssett og selvfølgelig skjermkort egenskaper.

 

Er opptatt av å ha et strømlinjet system uten flaskehalser :)

7989845[/snapback]

 

Det er et program som heter PCWizard2007 som Dinside anbefalte for å finne flaskehalser ved en systemtest, men jeg var ikke helt fornøyd med resultatet:

 

Fikk oppunder 3000 poeng på begge systemene mine, den ene en laptop med 2,8 ghz, 512 ram, 30 gb hd og 64 mb skjermkort, den andre en stasjonær med 2,4 ghz, 2 gb ram, 320 gb hd, 768 mb skjermkort. Tydeligvis er disse systemene cirka like gode

Lenke til kommentar
Finnes det et kjekt lite program som kan fortelle hvor flaskehalsen i systemet ligger, og samtidig estimere %-vis potensial ved å oppgradere forskjellige deler,

og komme med forsl

 

Flaskehals for HVA? Applikasjon eller spill, og i så fall hvilke? Video-encoding, 3DMark06 og Battlefield har forskjellig ressursutnyttelse. BF2 liker f.eks spesielt mye ram, mens en del applikasjoner foretrekker rask disk.

 

Siden dette er skjemkortforumet er det vel nærliggende å tro at du snakker om spill, eventuelt om 3DMark. Og det beste programmet som kan fortelle deg hva du mangler for å øke 3DMark-scoren er (trommevirvel).....3DMark selv. Bruk ORB'en (resultatbrowser på futuremark-sidene) og sammenlign f.eks hva andre med samme skjermkort og et hakk kvassere CPU får, eller hvor mye du kan vinne på å klokke opp.

 

Ordet "flaskehals" er dessuten misvisende...det vi snakker her er vel "mest begrensende faktor". Selv om du har en slapp Athlon X2-prosessor og et 8800GTS-kort (som meg), så scorer man noen ekstra poeng på å overklokke skjermkort. Men man har selvfølgelig mye mer igjen for å bytte ut eller overklokke CPU. Og det vil ORB'en kunne fortelle deg.

Endret av Bols
Lenke til kommentar

Ordet flaskehals er da ikke noe misvisende ?

 

Er det noe som er kjappere enn det andre, vil ytelsen bli for stor i skala iforhold til hva man kan slippe ut av den andre motparten, derfor er motparten en flaskehals , som feks i dette tilfelle mitt over, CPU.

Jeg skal ikke ta hele regla om hvordan CPU og GPU samarbeider om maks mulig ytelse da jeg har -200% kunnskap om det.

 

( sorry hvis jeg dreit meg ut nå, er ikke helt skråsikker )

 

Men til emnet : En hard måte å finne ut om den omdiskuterte "flaskehalsen" er jo som sagt 3dmark sin nettside over andre sin PC.

 

Ellers er det lov å prøve PCWizard2007

Lenke til kommentar

Etter å ha lest i denne tråden begynner jeg å lure på hva OT egentlig vil med innlegget sitt. Vedkommende har altså ikke nok teknisk ekspertise til å vite hva som "er bra og ikke bra" i et system, men vil ha et program som kan fortelle hva som skal skiftes? Så det jeg da synes er rart er at man vil ha et program til å fortelle seg hva som er bra og dårlig av komponenter i PC'en; men hva skjer så?`

 

 

Er man på det nivået er det vel lurest å a) kjøpe helt ny pc eller b) å få noen til å gjøre jobben for deg, men da har jo de kompetansen som trengs igjen... Jeg tror faktisk det vil være lettere for deg å sette deg inn i hvordan en datamaskin fungerer (www.howstuffworks.com er en genial side), for så å sette deg din egen mening av hva som burde skiftes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...