Gå til innhold

ASUS A8Js hos Datakjeden Trondheim


Anbefalte innlegg

Datakjeden annonserte i forrige uke for "lagersalg" av datamaskiner. Da jeg var i markedet for en ny datamaskin tok jeg en titt, og falt straks for en maskin fra ASUS med modellnummer A8Js.

 

På datakjeden.no kunne jeg se at maskinen var på lager.

 

Maskinen ble bestilt onsdag 14.02.07 ca. kl. 20:30 og jeg fikk følgende bekreftelsesmail;

 

Bekreftelse på bestilling av varer fra Datakjeden Trondheim AS.

Dette er informasjonen vi har mottatt fra deg:

 

Navn : L**** M******

Adresse : ************

Postnr : 70**

Poststed : Trondheim

Tlfnr : 45******

Varsling : SMS

Epostadresse : ****@****.no

 

Kunde ønsker herved å bestille:

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Antall : 1

Artikkelnr : A8JS-4S009P/NOR

Varenr : 326670

Varenavn : ASUS A8Js 14" WXGA+,NVIDIA Go7700,Core 2,

Duo T7200,1 GB,120GB,DVD±RW,WLAN/BT,X...

Pris : 11 500 kr

Samlet pris : 11 500 kr

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Total pris : 11 500 kr

 

Kunde ønsker bekreftelse på SMS. 

Kunden ønsker varen(e) tilsendt.

 

 

Er det noe av dette som ikke stemmer, så svar på denne mailen så fort som mulig.

Du vil få beskjed på SMS så snart varen(e) er klare for henting/sending.

Takk for din bestilling! 

 

Med vennlig hilsen 

Datakjeden Trondheim AS

 

Da skulle bestillingen være i orden, jeg svarte ikke på denne da alle mine opplysninger var korrekte.

 

Siden jeg ikke hadde hørt noe enda bestemte jeg meg i går (19.02.07, 14:25) for å sende en e-post til Datakjeden;

 

Hei! Jeg lurer bare på bestillingens progresjon, ettersom jeg har litt dårlige

erfaringer med postens utlevering av pakkelapper og ikke har brukt SMS-varsling tidligere lurte jeg

på om dere kanskje hadde et pakkespor-nummer etc for leveransen?

 

 

Vennlig hilsen M****** L****

 

Hvorpå jeg idag (20.02.07, 10:30) fikk følgende e-post;

 

Hei. Denne modellen er nå faset ut av Asus. Ny modell er

ASUS A8Js 14" WXGA+,NVIDIA Go7700,Core 2, Duo T7200,1GB,160GB,DVD±RW,WLAN/BT,VHP

Varenr.: A8JS-4S041C/NOR / 331666

14 995,-

 

Leveres i midten av mars.

 

Mvh. B**** O***

Datakjeden Trondheim AS

Fjordgata 46, 7010 Trondheim

 

Dette kunne ikke uten videre godta, så jeg tok straks turen til Datakjedens lokaler.

Der fikk jeg beskjed om at;

 

*At Asus hadde faset ut modellen

*De var tomme for den

*De hadde tatt inn dobbel lagerbeholdning(??)

*At ny tilsvarende modell ville koste meg 15.000kr

 

Det var altså lite kundevennlighet fra Datakjedens side. Det gikk nesten en uke uten at jeg hørte noe fra butikken, hvorpå jeg kontaktet de.

 

Datakjeden har altså ingen intensjon om å levere produktet jeg bestilte og har fått bekreftet levert. Det må her sies at flere som bestilte i samme tidsrom har fått sitt produkt, mens jeg står på bar bakke. Forskjellsbehandler Datakjeden sine kunder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skuffende av Datakjeden.

 

Jeg kan ikke skjønne hvordan de skal komme seg unna med dette; det burde jo være soleklart at du må få den nye utgaven til samme pris som den gamle om de er tomme på lageret sitt.

 

Særlig graverende iom. at det ikke er snakk om en feilprising, men at Datakjeden har rotet/sullet med å ekspedere ordren din slik at de/grossisten gikk tom for den i mellomtiden.

 

Er man med på leken må man tåle steken......

Endret av PureTamil
Lenke til kommentar

Hei.

Vi i Datakjeden beklager på det sterkeste det som har skjedd her. Datakjeden har i det siste drevet med lagersalg for å tømme lagrene for endel av de bærbare PCene som har windows XP som operativsystem. Ca 100 maskiner av forskjellige modeller og produsenter har derfor blitt dumpet i pris for å få dem ut fortest mulig.

 

Lagerbeholdningene på websiden vår blir dessverre oppdateret bare hver time i våre åpningstider. Vi driver nå og videreutvikler webløsningen vår slik at den blir oppdatert oftere enn nå. Websiden vil også få en del nye funksjoner.

 

Da du bestilte din Asus PC så hadde flere andre bestilt den rett før deg dessverre. Neste parti med slike PCer er ikke forventet til Norge før 13. mars.

 

Om du sender en mail til [email protected] der du referer til ordren din, så skal vi bli enige om en løsning jeg tror du vil akseptere. Jeg kan godt ringe deg i morgen også om du ønsker det.

 

Beklager igjen den ulempen dette skapte for deg, men håper du blir en fornøyd Datakjeden kunde allikevel.

 

Vennligst hilsen

 

Arnstein R.

Datakjeden Trondheim AS

 

"Datakjeden annonserte i forrige uke for "lagersalg" av datamaskiner. Da jeg var i markedet for en ny datamaskin tok jeg en titt, og falt straks for en maskin fra ASUS med modellnummer A8Js.

 

På datakjeden.no kunne jeg se at maskinen var på lager"

Lenke til kommentar

Ville bare nevne at datakjeden (stvg i mitt tilfelle) er flinke til aa si at ting enten er paa lager, enda det ikke er det, eller selger varen enda jeg har bestilt varen noen timer tidligere (som var paa lager)

Er systyemet saapass tregt med oppdateringer? eller er det egne system for lager og web, ergo Websidene kan ha "lag" frem til en selger oppdaterer lagerstatus / Maa lese bestilling manuelt og foere over i salgssystem...

 

Dette er noe som er et irritasjons moment, og har hendt flere ganger.. Jeg syns Datakjeden er et meget bra alternativ til netthandel (iallefall paa en del varer) aa er da dumt at man bestiller en lagervare forr saa aa faa vite at "Beklager, solgte den siste for en halvtime siden" (enda den var bestilt av meg for 1-2 timer siden) / varen er ikke paa lager"

Ogsaa varebkreftelse kan da meget lang tid, har hendt en gang jeg fikk "hentelapp" paa SMS noen timer ETTER jeg hadde henta varen..

Lenke til kommentar

Ble det noen god løsning på denne saken? Jeg har kommet opp i samme situasjon, hvor jeg får tilnærmet samme svar om først "bekreftelse", så "beklager .. produkt utfaset, erstatningsproduktet vil koste deg ..".

 

Jeg unnlater å skrive inn navnet på bestillingsstedet fordi jeg først og fremst er interessert i hva loven sier, ikke om hva en evt representant fra bestillingsstedet kan komme hit å skrive om saken.

 

Etter hva jeg har lest (og deretter tolket) så:

Når man mottar en bekreftelse fra selger om en bestilling, så er kunde(meg) og selger bundet til en avtale om et produkt til en bestemt pris. Da hjelper det lite å komme i ettertid (det skal sies at det "bare" er snakk om 2 timer etter bestilling var bekreftet) å si at de ikke kan levere varen til den prisen, men at jeg kan bestille erstatningsproduktet til for eks 15000 (slik som i saken til trådstarter).

 

Hvilken lov kommer "dekningskjøp" under? Er det slik å tolke at bekreftelsen trådstarter fikk (ligger i starten av tråden) faktisk er en bekreftelse som gjør at selger er bundet til avtalen?

Endret av Hareide
Lenke til kommentar
Ble det noen god løsning på denne saken? Jeg har kommet opp i samme, hvor jeg får tilnærmet samme svar om først "bekreftelse", så "beklager .. produkt utfaset, erstatningsproduktet vil koste deg ..".

 

Jeg unnlater å skrive inn navnet på bestillingsstedet fordi jeg først og fremst er interessert i hva loven sier, ikke om hva en evt representant fra bestillingsstedet kan komme hit å skrive om saken.

 

Etter hva jeg har lest (og deretter tolket) så:

Når man mottar en bekreftelse fra selger om en bestilling, så er kunde(meg) og selger bundet til en avtale om et produkt til en bestemt pris. Da hjelper det lite å komme i ettertid (det skal sies at det "bare" er snakk om 2 timer etter bestilling var bekreftet) å si at de ikke kan levere varen til den prisen, men at jeg kan bestille erstatningsproduktet til for eks 15000 (slik som i saken til trådstarter).

 

Hvilken lov kommer "dekningskjøp" under? Er det slik å tolke at bekreftelsen trådstarter fikk (ligger i starten av tråden) faktisk er en bekreftelse som gjør at selger er bundet til avtalen?

8007954[/snapback]

 

 

For min del fikk jeg to alternativ, enten vente på tilsvarende PC over et langt tidsrom, eller vente på en tilsvarende, litt bedre maskin et litt kortere tidsrom. Sistnevnte med litt tillegg i prisen, da jeg var avhengig av maskin raskest mulig tok jeg den siste løsningen.

 

Jeg har noen venner som studerer juss, så jeg skulle egentlig få en av de til å se på saken min, men den løste seg heldigvis såppas raskt. Kan likevel høre etter om ønskelig, men det ser ut som om Christian86 har litt peiling. Som forbruker blir man fort usikker når selger i forretning eller pr. mail gir utrykk for at man som kunde står der uten noe man skulle ha sagt, med lua i hånden.

Endret av Cheaper
Lenke til kommentar
Ble det noen god løsning på denne saken? Jeg har kommet opp i samme, hvor jeg får tilnærmet samme svar om først "bekreftelse", så "beklager .. produkt utfaset, erstatningsproduktet vil koste deg ..".

 

Jeg unnlater å skrive inn navnet på bestillingsstedet fordi jeg først og fremst er interessert i hva loven sier, ikke om hva en evt representant fra bestillingsstedet kan komme hit å skrive om saken.

 

Etter hva jeg har lest (og deretter tolket) så:

Når man mottar en bekreftelse fra selger om en bestilling, så er kunde(meg) og selger bundet til en avtale om et produkt til en bestemt pris. Da hjelper det lite å komme i ettertid (det skal sies at det "bare" er snakk om 2 timer etter bestilling var bekreftet) å si at de ikke kan levere varen til den prisen, men at jeg kan bestille erstatningsproduktet til for eks 15000 (slik som i saken til trådstarter).

 

Hvilken lov kommer "dekningskjøp" under? Er det slik å tolke at bekreftelsen trådstarter fikk (ligger i starten av tråden) faktisk er en bekreftelse som gjør at selger er bundet til avtalen?

8007954[/snapback]

 

 

For min del fikk jeg to alternativ, enten vente på tilsvarende PC over et langt tidsrom, eller vente på en tilsvarende, litt bedre maskin et litt kortere tidsrom. Sistnevnte med litt tillegg i prisen, da jeg var avhengig av maskin raskest mulig tok jeg den siste løsningen.

 

Jeg har noen venner som studerer juss, så jeg skulle egentlig få en av de til å se på saken min, men den løste seg heldigvis såppas raskt. Kan likevel høre etter om ønskelig, men det ser ut som om Christian86 har litt peiling. Som forbruker blir man fort usikker når selger i forretning eller pr. mail gir utrykk for at man som kunde står der uten noe man skulle ha sagt, med lua i hånden.

8008830[/snapback]

 

Hadde vært fint om du kunne hørt med de juss vennene dine. Jeg syns det er dumt at selger så "enkelt" kan lure seg unna sine forpliktelser. Kjøpsloven gir oss mange sterke rettigheter som jeg er sikker på at de fleste ikke vet de har. Jeg har prøvd å sett litt selv på hva jeg evt har rett til ( kjøpsloven ). Da tenker jeg spesielt på §23(1):

 

"Kjøperen kan fastholde kjøpet og kreve oppfyllelse. Dette gjelder ikke om det foreligger en hindring som selgeren ikke kan overvinne, eller for så vidt oppfyllelse vil medføre så stor ulempe eller kostnad for selgeren at det står i vesentlig misforhold til kjøperens interesse i at selgeren oppfyller. "

 

Her er "en hindring", "stor ulempe eller kostnad" nøkkelord som begge parter kan tolke i sin favør? Lurer på om en slik sak verdt å sende til forbrukerrådet/forbrukerombudet? Har aldri helt skjønt påenget med disse "organene" da de ikke har noen rettslig "makt"?

Endret av Hareide
Lenke til kommentar

Altså; først og fremst så er det forbrukerkjøpsloven du skal se på, ikke kjøpsloven.

 

Jeg kan forsåvidt ikke se at ulempe/hindring/kostnad kan gå i favør for selger i denne saken. Dette fordi varen ble bekreftet til deg, og ulempen er ikke så stor.

Det du kan kreve er tilsvarende maskin, eller dekningskjøp der du kjøper en tilsvarende men gjør det DU kan for å begrense kostnadene dine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...