Gå til innhold

Linux alternativ til mediacentre fra ms?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en gammel data som jeg bruker til å se filmer dvd o.l. på tven med. Mediacentre fra microsoft funket ikke så bra :hm:

 

specs:

AMD Atlon 1.4 ghz

512 MB ram

60 GB hdd

ATI radeon All in wonder 32 MB

 

Det jeg lurer på, er om det finnes et alternativ til mediacentre edition som linux?

Bør være greit å installere i og med at jeg har null erfaring med Linux :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

 

Har en gammel data som jeg bruker til å se filmer dvd o.l. på tven med. Mediacentre fra microsoft funket ikke så bra  :hm:

 

specs:

AMD Atlon 1.4 ghz

512 MB ram

60 GB hdd

ATI radeon All in wonder 32 MB

 

Det jeg lurer på, er om det finnes et alternativ til mediacentre edition som linux?

Bør være greit å installere i og med at jeg har null erfaring med Linux :blush:

7976273[/snapback]

 

Enhver standard-distro sammen med mythtv? Vet det funker veldig bra med tv-kort, men har ikke prøvd å vise DVD, DVD'er/ekstern-hd-med-div-xvid etc. på den - da bruker jeg det "normale" gui'et. Men jeg tror det skal funke greit.

 

Maskina er sikkert helt grei. Eneste er at jeg vet ikke hvor godt det ATI-kortet er støtta. Personlig bruker jeg et happuage-kort for TV inn, og et relativt low-end nvidia-kort for å se på skjermen. Har ikke testet å kople til tv, men det fulgte med en kontakt (Dvs. dings med overgang til masserart, som man kopler til en spesialutgang på kortet) for tv-ut, og nvidia er generelt meget godt støttet i linux, så jeg har tenkt å skaffe en lang skjøtekabel for å kople pc'n til tv'n.

 

Evt. så finnes det spesialdistroer ala mythdora.

Lenke til kommentar
Fallern, sitter og installerer ubuntu, men den henger seg på 54% :( står at den 'kopierer filer' men hverken cd-romen eller prosessoren jobber  :hmm: noe forslag til hva det kan være som er feil? hva kan jeg gjøre? :hm:

7979184[/snapback]

 

hvilken hastighet brant du cd'en på? Det er mang en person som har kommet hit i nød også viste det seg at de bare trengte å brenne cd'en på lavere hastighet...

Lenke til kommentar

husker ikke, men jeg mener på at jeg brant i nokså høy hastighet. Har akkurat brunnet ut en kopi av xubuntu, som jeg skal prøve å installere nå. Den kopien ble brent på 10x i motsetning til den andre som jeg tror ble brunnet på 40 et eller annet :) skal prøve denne versjonen dersom det ikke går, får jeg brenne vanlig ubuntu på lavere hastighet

 

Dersom jeg har forstått rett så burde de programmene som funker på ubuntu funke på Xubuntu? eller har jeg misforstått helt nå?

Lenke til kommentar
Nei fallern, jeg gidder ikke, får det ikke til, får ikke installert driverne fra ATI så jeg installerer bare Windows XP home eller Pro eller noe lignende. Jaja, takk for hjelpen alle sammen. Synd det ikke funket for meg. da var det over til havna og finne xp ;)

7980247[/snapback]

 

 

Du vent fint lite om hva som funker for deg, hvis du ikke holder ut lenger enn dette.

 

Nei gutt, dette var svake greier :roll:

 

Men men, har man ikke interessen så ...

 

Ha en fortsatt god dag.

Lenke til kommentar
Nei fallern, jeg gidder ikke, får det ikke til, får ikke installert driverne fra ATI så jeg installerer bare Windows XP home eller Pro eller noe lignende. Jaja, takk for hjelpen alle sammen. Synd det ikke funket for meg. da var det over til havna og finne xp ;)

7980247[/snapback]

Herregud!! Her kommer det masse hjelp fra villige brukere i forumet som hjelper deg det beste de kan; og alt du gjør... er å gi opp?!? Hallo!

Har sittet og lært meg litt Ubuntu her siden i sommer selv. og det har gått bra. Hvorfor? Har aldri gitt opp selv om jeg har vært Windowsbruker i over 10 år. Nei, fall ikke i fella til microsoft igjen... for din EGEN del!

Lenke til kommentar
Enkleste motstands vei her jah.. men microsoft har et enkelt og lett brukeligprodukt... selv om at det kanskje ikke er det beste, så er det det som er enkelst å få igang. Jeg kjører også mye MS produkter.

7982268[/snapback]

sant nok, men linux er faktisk enklere å forstå når du ser logikken i det :)

linux : bygd for å være logisk

 

windows: bygd for å være lett forståelig, så absolut ikke logisk på noen som helst måte

Lenke til kommentar

En av grunnene til at jeg avsluttet var at jeg ikke fant driver til mitt grafikkort, og kan dermed ikke (med mindre dere vet om en funksjon som jeg ikke vet om) vise datamaskinen på tven.

Poenget er at jeg har et gammelt ati radeon all in wonder grafikkort, og jeg lastet ned drivere til det eldste av kortene deres fra hjemmesiden deres. Jeg fikk da en .run fil, som jeg ikke har peiling på hvordan jeg skal installere. Dersom noen har noen forslag, så bare rop ut, imens setter jeg m$ sitt os på nedlastning, kan ta litt tid, men men. Hadde vært kjempe flott om noen forklarte hvordan en installerer driverne :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...