Gå til innhold

Brukererfaringer på superzoom


Anbefalte innlegg

Er vel forholdsvis amatør i faget og ønsker erfaringer med såkalte superzoom kameraer. Har hørt mye flott om både Canon, Fuji, Olympus og Panasonic, men som ved alt annet har det ene en fordel som den andre ikke har. Har litt erfaringer med Canon Powershot, men ønsker nå et kamera med kraftigere zoom. Gjerne 10-12X. Pris 3-4000,-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må en få foreslå å slenge på en 500-lapp på budsjettet, og gå for et Panasonic FZ50? Det er en meget god og anvendelig mellomting mellom halvkompakt og speilrefleks. Jeg har forgjengeren FZ30, som er 95% (eller mer) samme kamera. Her får du kamerahus på størrelse med speilrefleks (heretter kalt SLR), godt grep grunnet "batteriklumpen", stor og god optikk, og 12x zoom, tilsv. 35-420 mm. Og det attpåtil i et meget kompakt objektiv, som i motsetning til konkurrentene fra Fuji og Samsung i samme klasse ikke kommer en mm lenger ut ved zooming, da all linseflytting foregår inne i objektivet. I tillegg har du også to justeringsratt, foran og bak batterigrepet, som også mange SLR har, for hurtig tilgang til manuelle innstillinger. Kjører du f.eks fullt manuelt har du blender og lukker på hvert sitt hjul, meget bekvemt. Men det stopper ikke her, de vi har enda en super ting fra SLR-verdenen, nemlig objektivringer for både zoom og manuell fokus. Alstå ingen trinnvis motorzoom, men superkjapp og trinnløs zoom. LCD'en er meget skarp og god i tillegg til at den kan vris rundt i alle retninger, inkludert helt rundt slik at den kan stå med skjermen vendt beskyttende innover når den ikke er i bruk. Objektivet er lyssterkt til superzoom å være, 2.8 - 3.7. Jeg har hatt mitt FZ30 i halvannet års tid og har ikke angret et sekund.

Det er selvsagt litt smårusk med alt, og siden dette tross alt klassifiseres som kompaktklassen har dette også liten bildebrikke, som igjen betyr bildestøy når ISO øker. Jeg har derfor låst mitt på ISO 100, og tar hensyn til dette. På min testside (se signaturen) finner du testbilder, bl.a. grottebilder uten plagsomt mye støy. Dette kameraet har også blitssko, slik at en ekstern blits er en god tilleggsinvestering til store selskapslokaler, julebord osv.

 

Alt i alt får du altså en god anbefaling i FZ50 fra meg. Så er det klart for andre å fremme sine favoritter....

Endret av manskow
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg en Canon Powershot S3 før en reise til Hawaii i september i fjor. Jeg var kjempefornøyd med så å si alt på dette kameraet, bortsett fra at skjermen vasket ut i sollys. Det var rett og slett tidvis veldig vanskelig å se hva man tok bilde av. Det samme gjaldt for den "optiske søkeren" som også er en LCD-skjerm. Selv om dette var det eneste jeg hadde å utsett kameraet, plaget det meg så mye at jeg leverte det tilbake på Elkjøp og kjøpte meg speilrefleks da jeg kom hjem.

 

Jeg vet ikke om utvasking i sollys er et større problem på Powershot S3 enn på andre andre superzoomer, men for meg fungerte det i alle fall dårlig. Det kan kanskje være en fordel hvis du kan prøve kameraene du vurderer i solskinn før du bestemmer deg.

Lenke til kommentar

Det skal svært mye til før skjermen på FZ30/50 blir utvasket, iallfall. Jeg har sett skjermen på S2 IS, antar den ikke er altfor ulik S3, og det slo meg at det var klasseforskjell på denne og Panasonicen min, selv innendørs og fritt for sollys. Og skulle solen være så intens at LCD'n skulle bli vanskelig, er det iallfall null problem å bruke den elektroniske søkeren, der slipper ikke mye sollys inn når øyet er lagt inntil. Den er på Panasonic like høyoppløst som den store skjermen, og fremstår derfor som meget skarp og detaljrik.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler at du tar en grundigere vurdering av Fuji, f.eks. S6500FD. Da får du et kamera med 28 - 300 mm, og en mye bedre bildekvalitet enn konkurrentene ved svak belysning som f.eks. innendørsfotografering. "Vidvinkelen" på 28mm høres kanskje ikke så mye ut, men det utgjør en STOR forskjell i fht. 36mm.

Lenke til kommentar

Lenge siden jeg har vært innom denne tråden, men har til gjengjeld fått kikket på og ikke minst testet S6500FD som du nevner her. Er langt fra noen ekspert på området, men ble positivt overrasket over resultatet.

 

Er forskjellen på denne og S9600 veldig stor? Vet det er 3 megapiksler mer, men 6 mp holder jo i bøtter og spann. Hvor mye bedre er storebroren på de praktiske områdene?

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke forskjellen på disse er veldig stor. Det er heller et spørsmål om dine prioriteringer.

Kort oppsummert noen forskjeller:

s6500fd vs 9600

6MP - 9 MP

Sensor: 1/1.7 tommer - 1/1.6 tommer. Flere piksler og større sensor på 9600

LCD: 2,5 tommer - 2 tommer, men vridbar. Personlig synes jeg 2 tommer er veldig lite og jeg har mye oftere bruk for større skjerm enn at den er vridbar.

Minnetype: Kun XD - XD og CF

Blits: Kun innebygd - Innebygd + mulighet for ekstern

Elektronisk søker: 115000 piksler - 235000 piksler

Ansiktsgjennkjenning: Ja - Nei. Ved fotografering av personer der det er stor kontrastforskjell i bildet, f.eks. bilde av person i motlys, gjør denne funksjonen god nytte.

 

Ta en titt på denne:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=22026738

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...