Gå til innhold

Noroff webstudent, bra eller ikke?


Nimrad

Anbefalte innlegg

Lurer på å ta et friår etter VGS og jobbe litt for å tjene penger til å studere videre. Samtidig da kunne det vært greit og tatt et ettårsstudie eller noe lignende innen multimediedesign eller lignende. Jeg så da på Noroffs linje innen multimediedesign og syntes den virket veldig fristende. Eneste problemet er at jeg har hørt så utrolig mye negativt om noroff, og jeg er ikke interessert i å kaste bort 50 000 kroner. Derfor lurer jeg på om noen har noen erfaringer som webstudent ved noroff? Eventuelt om noen vet om noen andre som tilbyr lignende studier over nett? Er ikke så viktig at jeg får gode jobbmuligheter etterpå siden jeg ikke har tenkt å jobbe innen det uansett. Men jeg legger vekt på bredden i programmet, noe jeg syntes noroffs linje hadde (man får opplæring innen lyd, video, bilde webdesign osv.).

 

Takker for svar og tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes det ingen vanlige høgskoler som kan tilby det ett-årige studiet ditt? Har ikke gått på skolen selv, men med tanke på alle som har noe negativt å si om den skolen så ville jeg droppet det. Selv om linjen du skulle velge å gå er bra, så vil nok en framtidig arbeidsgiver være meget skeptisk til papirene dine derfra. (Tenker i tilfelle du ombestemmer deg og har lyst til å jobbe i den retningen allikevel)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg går 2.året på Noroff via web nå, tar nå altså design og mediekommunikasjon. Selve skolen er ikke så at de lærer deg så mye, det må en gjøre selv.. og en må purre litt på svar fre lærerne og div, men ellers har jeg ikke opplved noe gale og direkte feil. Det er ikke helt som vanlig videregående hvor læreren henger over skulderen og hjelper, for en må studere selv og ta seg litt i nakken. Kreativitet og aktivt arbeid er vel svaret, for det kan være mye jobb med å lese om og lære seg alle programmene.. for noen tar det lang tid å komme inn i kreativ flow slik, og noen klarer det aldri om de ikke er flink til å jobbe lett og raskt i programmer på pc gennerelt. Så lenge jeg får mine papirer så er jeg happy, men det hadde ikke skadet om skolen var raskere å svare på spørsmål da!:p Bedre å ringe de, det er mitt hovedtips ang den skolen:P

Lenke til kommentar

hei!

 

jeg er ansatt ved idefagskolen og ønsker gi bare noen få tips når man søker en kreativ utdannelse. det finnes jo som dere alle vet mange muligheter.

 

det aller viktigste er at dere besøker den skolen dere er interessert i. snakk med faglærere og ikke minst elever som går der i dag. ting du bør prøve å finne ut av er f.eks:

 

a. miljø på skolen

b. antall undervisningstimer

c. utstyrspark

 

og husk, det er ikke en skole som gjør deg bra. det er du som gjør deg bra :)

har du/dere fler spørsmål må dere gjerne ta kontakt med meg, eller poste videre her.

 

mvh

klaus lunde

www.xerxes-music.com

 

idefagskolen

Lenke til kommentar

Hvis en skal ta webstudier så kan en vel like godt lese en bok om det samme emnet på nettet, blir jo bare notater du leser på nettet vel samt oppgaver. Ikke noe face-to-face og du må vel vanligvis vente en stund før du får noe svar på et eventuelt spørsmål du har. 50 000kr høres utrolig mye ut for nettstudier.

 

Forslag: Gå høyskole/universitet eller les til en sertifisering og betal 4-5000 for eksamen ell.

Endret av icebyte
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fetteren min har lang fartstid innen databruk, og begynte å studere 3D-design på Noroff, men etter få måneder sa han opp hele greia. Opplegget var elendig og amatøraktig i følge han. Lærte like mye av å sitte hjemme med boka. Bare vås å betale 50.000 for.... ;) Han fikk forresten tilbake 20-30.000kr fra Noroff da han slutta, men det skjedde ikke før han rettet et formelt krav mot dem.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser at tråden er litt gammel, men poster mine erfaringer med noroff allikevel.

Vil absolutt anbefale deg å sjekke om det finnes alternativer til det du har tenkt til å søke på.

Jeg tok riktignok første året på 3D design & animasjon og kan ikke si noe om mediestudiet, men antar at opplegget der er mye av det samme.

Må si at hele opplegget var mer eller mindre latterlig og lite gjennomarbeidet. Du får bare lessa på deg en mengde leksjoner og oppgaver du må igjennom uten noen som helst koordinasjon.

 

Leksjonene baserer seg på et håpløst system kalt "It's Learning" og var så elendige og kjedelige at jeg som regel fant bedre, mye mer lærerike og _gratis_ tutorials på nettet.

 

Jeg kunne fint ha lært meg det meste alene, bare ved å investere i noen essensielle bøker og lete opp de samme gratis tutorialsene jeg måtte uansett.

Eneste fordelen med Noroff-opplegget er selvfølgelig at du får vitnemål...

Men jeg hoppa av etter første året og jobber nå med filmeffekt, og det å nevne Noroff på jobbintervjuet var som å banne i kirka.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Webstudier på Noroff er hovedsakelig ment for folk som ikke har mulighet til å følge vanlig undervisning av ulike grunner. Eksempel kan være for de som bor langt fra Noroff-skolene og som ikke kan flytte, folk med handicap som ikke kan reise til og fra skolen hver dag eller for folk som er i jobb og som tar tileggsutdannelse på kveldstid/deltid.

 

For alle oss andre som ønsker seg en solid og kreativ utdannelse anbefales det å være fulltidstudent på Noroff og med alt dette innebærer! Ikke bare får du mye mer igjen for undervisningsdelen med lærer personlig tilstede, du får også være delaktig i et kreativt studentmiljø der du har bøttevis av ressurser rundt deg hver dag! Faglærere med erfaring fra bransjen, flinke og iderike medstudenter og full tilgang på moderne utstyr til langt på kveld.

 

Noroff studenter er aktive og målbevisste og jobber for å få maksimal utelling for sin utdannelse som både krever mye av din tid og som koster penger. Jeg har selv 4-års utdannelse fra universitetet som er gratis, men har likevel mye studielån. Studielånet er ikke så tungt å svelge når man vet at du har fått utbytte av studiene dine og man har valgt en utdannelse innen fag man brenner for! Utdannelsen vår er en av de beste investeringene vi gjør gjennom livet og du får mye igjen for denne investeringen; erfaringer, kunnskap og selvrespekt.

 

Altså, ligger du på latsiden og forventer at Noroff skal belære deg og du skal få kunnskapen servert på et fat, tar du desverre feil. I disse bransjene er det avgjørende å ha erfaringer. Noroff tilrettelegger alt for at du nettopp skal få den nødvendige erfaringen for å kunne starte en karriere ute i arbeidslivet eller gå videre på bachelorgrad i utlandet. På Noroff jobber du med praktiske prosjekter gjennom hele året og du må ta utfordringer på strak arm. På denne måten modnes dine kreative evner!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...