Gå til innhold

WRC Rally Norway


Ole_Kr

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Etter dagens fartsetapper på WRC Rally Norway har jeg lært at det er utrolig vanskelig å ta bilder av rallybiler som kommer i ca 130 - 140km/t når du kun har muligheten til å ta bildet rett fra siden.

 

Legger ved et bilde av Henning Solberg jeg har tatt med Nikon D70S og 18-70 kit linse. Kan man forvente bedre resultater med dette, eller må man over på mer dedikert sportsoptikk og evt D200?

 

Bildet er totalt ubehandlet og uklipt.

post-104174-1171670149_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger nok ikke hverken bedre kamerahus eller optikk for å ta bedre bilder, selv om det nok kan være til litt hjelp i noen situasjoner. Bildet du har postet er undereksponert, det kan du se på sneen som er mer grå enn hvit. Snø har en tendens til å lure lysmåleren din til å eksponere feil, så prøv med f.eks +1 i eksponeringskompensasjon. Da vil du få et bilde med litt mer punsh. Når en tar bilder av en så "rask" og aggressiv sport som rally synes jeg også at bilder som fryser bevegelsen helt blir litt kjedelige, panorering og en litt kortere lukkertid kan gjøre mye for slike bilder, men krever at du er litt stø på hånden, evt så vil en monopod hjelpe godt. Lykke til!

Lenke til kommentar

Noe lyssterk optikk hjelper i massevis da. Det er en grei forskjell på f.eks f/4.5 og f/2.8. ... En må bare treffe enda bedre med fokusen.

 

Mer dagslys hjelper selvfølgelig også.... Brukte du blits? ... Ser ut som om noe er reflektert i frontskjermen (mellom e og x i expert). Vet ikke om blits er det lureste, med mindre du har en skikkelig kraftig en. Innebygd blits vil nok ikke gjøre saken bedre.

Lenke til kommentar

Tok selv en haug med bilder under WRC i helga, skal se over disse nå, så kan du se hva en Canon 350d med Sigma 18-125 er i stand til... Har tatt sinnsykt bra bilder med dette oppsettet på Gatebil, men den store farten i WRC er en utfordring.. Er dette tatt ved lysgårdsbakkene? I såfall så var det så mye snø i lufta at det blir ett skikkelig gråskjær på de fleste bildene. Så at selv en del av proff-fotografene ga opp etterhvert..

-totto

Endret av Totto
Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldingene her.

Skal prøve ta inn over meg dette med hvitbalanse som ble nevnt her.

Prøvde også å panorere i det jeg tok bildet for å få mer action i det slik det også ble nevnt her. Prøvde på flere biler, men var ikke så stø på hånden så jeg syns resultatet ble noe å legge ut.

Og jeg brukte blitz. Sigma EF500DGST

 

Bildet er ikke tatt i Lysgårdsbakken på Lillehammer, men på SS5 Opaker litt nord for Kongsvinger. Det snødde og blåste hele tiden.

Endret av Ole_Kr
Lenke til kommentar

Ikke lett å ta slike bilder i tett snødrev og i den farta bilene kommer i... Har selv prøvd dette i helga, men det ble for det meste mislykkede bilder. Så jeg synes i grunn du har lykkes rimelig bra under slike vanskelige forhold. :thumbup:

 

Legger ved noen bilder jeg selv har tatt i helga også. Det er sikkert flere som har tatt bilder under Rally Norway også, så kanskje vi kan samle bildene her? Dersom trådstarter imidlertid er imot dette, fjerner jeg selvsagt bildene mine.

 

 

 

 

 

Var imidlertid noe enklere å ta bilder fra transportetappen gjennom Elverum sentrum i dag...

post-90344-1171835764_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Ikke lett å ta slike bilder i tett snødrev og i den farta bilene kommer i... Har selv prøvd dette i helga, men det ble for det meste mislykkede bilder. Så jeg synes i grunn du har lykkes rimelig bra under slike vanskelige forhold.  :thumbup:

 

Legger ved noen bilder jeg selv har tatt i helga også. Det er sikkert flere som har tatt bilder under Rally Norway også, så kanskje vi kan samle bildene her? Dersom trådstarter imidlertid er imot dette, fjerner jeg selvsagt bildene mine.

 

 

 

 

 

Var imidlertid noe enklere å ta bilder fra transportetappen gjennom Elverum sentrum i dag...

post-90344-1171835764_thumb.jpg

7973679[/snapback]

 

 

Nei jøss - bare legg ut bilder. Bare gøy å se hvordan andre lykkes og mislykkes med sine bilder. Vi må jo prøve å dele noen erfaringer.

Lenke til kommentar

Det var mye vanskeligere å fotografere WRC enn jeg trodde. 9 av 10 bilder er helt ubrukelige.

 

Her har jeg brukt en fast 50mm (f/1,4) på f/8,0, 1/80sek, Iso 100.

Jeg synes fartsfølelsen kommer godt frem her.

Disse to er tatt lørdag på SS13. Jeg brukte en ekstern blits, men jeg er ikke sikker på om det har hatt noen effekt. Ett-ben stativ var veldig god hjelp.

Den venstre vindusviskeren til storebror Solberg er helt i fokus :p .

post-79427-1171882471_thumb.jpg

post-79427-1171882501_thumb.jpg

 

På søndag (SS16) satte jeg ned lukkeren til 1/160 og åpnet blenderen til f/5,0. Da ble bil(d)ene mye skarpere, men fartsfølelsen ble også mye mindre.

 

Mats Østberg:

post-79427-1171882516_thumb.jpg

 

- Rams

Lenke til kommentar
Var imidlertid noe enklere å ta bilder fra transportetappen gjennom Elverum sentrum i dag...

post-90344-1171835764_thumb.jpg

7973679[/snapback]

 

Her ble det alt for lite fartsfølelse. Ser ut som bilen står stille..

 

Legger til noen bilder jeg ble fornøyd med, men det var helt klart vanskelig å ta bra bilder i snøværet. Disse er fra SS12.

Endret av Jurgis
Lenke til kommentar
Her ble det alt for lite fartsfølelse. Ser ut som bilen står stille..

7977030[/snapback]

Sant det Jurgis, men nå er ikke det langt fra sannheten at bilen nesten stod stille heller... For det første er dette en transport-etappe hvor bilene kjørte forbi oss i lav fart. For det andre måtte Petter Solberg bremse helt ned akkurat her da en personbil plutselig var i veien, så akkurat her har han nok maks 10 km/t...

 

Kunne selvsagt brukt motionblur i PS for å skape en fartsfølelse, men det ville neppe virket særlig realistisk å komme i full fart her med hånda ut av vinduet...

 

Ellers var jo bildene dine veldig bra da Jurgis! Bra action og fartsfølelse i de bildene der! :thumbup:

Lenke til kommentar
Totto: de var jo ikke så gærne de. litt undereksponert og sperrebånd som ødela.

Men hvorfor skal du ha på rammer? jeg personlig syns de bare ødelegger..

7979081[/snapback]

 

Liker å bruke ramme på bildene, er nok mer ett spørsmål om preferanser.. Skal leke meg litt med de i løpet av kvelden tenkte jeg, har nemlig alle bildene i RAW, dette var kun for å se litt av kvaliteten. Var mye plaget med dugg på linsa, så jeg hadde faktisk ikke trodd at de skulle bli såpass klare.. Hiver ut en oppdatering senere jeg:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...