Gå til innhold

Hvilke muskelgrupper brukes ved håndbak?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 år senere...
underarmen, skulder og triceps blir mest benyttet der =)

 

Kommer litt an på hvordan man bryter håndbak det. Er ikke så mange som bruker tricepsen i håndbak egentlig. Blir den brukt er det som regel i nødsfall når man ikke klarer ta motstanderen på noen annen måte.

 

Det er viktig å være sterk i biceps,underarmen og henda ihvertfall. Er man sterkere i bicepsen enn motstanderen har man en klar fordel, men er motstanderen sterkere enn deg i håndleddet og fingrene kan han knekke ned ditt håndledd, og da mister du mye kraft.

 

Jeg har et mål om å bli veldig god i håndbak nå, og da kommer jeg til å fokusere på biceps,håndledd og fingre :)

Lenke til kommentar
Bryst er vel også en muskel(gruppe) som også blir greit belastet under håndbak. (?)

 

Nei. Hjelper ikke så mye om du klarer å ta 140 i benk, du kan likevel tape mot en som ikke klarer 100 en gang. Men så klart, alt hjelper jo. Er en fordel å være sterk i hele overkroppen, men vil si det viktigste er de musklene jeg nevnte før.

Lenke til kommentar
Bryst er vel også en muskel(gruppe) som også blir greit belastet under håndbak. (?)

 

Nei. Hjelper ikke så mye om du klarer å ta 140 i benk, du kan likevel tape mot en som ikke klarer 100 en gang. Men så klart, alt hjelper jo. Er en fordel å være sterk i hele overkroppen, men vil si det viktigste er de musklene jeg nevnte før.

 

 

men nå er jo benk også en teknisk øvelse da

Lenke til kommentar
Bruker man ikke bare biceps og triceps?

 

Meh,langt ifra. Skjønner ikke helt hvorfor dere absolutt tror tricepsen er så viktig? Gjør håndbakbevegelsen og si meg når du bruker triceps da :p

 

Om man bryter håndbak slik som mange noobs gjør det (type"ey det er ikke lov å bøye håndleddet mumumu") bruker man knapt nok bicepsen en gang. Sitter man som en prest og holder håndleddet helt strakt er det jo nesten bare rotasjonen i skuldra man bruker, og det er jo helt på trynet.

 

Er en del folk jeg bryter med som ikke har sjangs mot meg når vi "bryter med bicepsen" men så er de grisesterke i håndleddet, knekker ut mitt håndledd og da har jeg ikke sjangs :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest muskelbunt

I konkuranse handbak tror eg det er vanlig å låse hele armen med minst mulig vinkel i alubuen (overkroppen lent forover) for å deretter vri hele overkroppen den veien armen skal. Er en fordel å vri handen med handflaten mot deg for å kunne utnytte biceps til fulle eller motsatt om man er sterkest i triceps.

 

Viktig å ikke vri kroppen bort fra armen og håpe på at armen skal følge med :

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Rå styrke slår teknikk! (Då må motstanders virkeli ha mye mer styrke enn deg, eller omvendt)

 

Hoveduskler som blir brukt under handbak;

* Handledd/Grep

* Biceps

* Skulder

* Triceps

* Bryst

 

Er også lurt å trene de andre musklene på overkroppen da..

 

 

PS: Er bare å spørre om noe du lurer på om handbak eller treningsøvelser og teknikk.. Er medlem av handbak klubb og trener handbak til vanlig såå dette kan jeg en del om ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...