Gå til innhold

Reise til utlandet med fotoutstyr-tollproblemer?


Anbefalte innlegg

Det har nå kommet nye regler for hva en kan ta med seg ombord i et fly. Er dette problematisk i forhold til en normalt stor fotosekk stappfullt av kamerautstyr eller vil tollerne at sekken (som er innenfor den størrelsen til en håndbagasje) skal sendes med vanlig baggasje? Noen som har erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke det du spør om, men sjekk hvordan det er med å ta kamerasekken med det kostbare utstyret tilbake til gamlelandet. Hvordan unngå at tollerene hooker deg inn og vil ha dokumentert at du ikke har kjøpt nytt dyrt utstyr i utlandet, men faktisk hadde det med deg ut også. (om du skal utenlands)

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Tollere har ingenting med hva du gjør med bagasjen din, om du sender den eller tar den med som håndbagasje. Tollen møter du uansett etter at du har plukket opp all bagasjen på bagasjebåndet.

Du har bevisbyrden på din side når du kommer med verdifullt utstyr fra utlandet. Om du bruker metoden som Oceanborn beskriver eller om du forelegger kvitteringer på utstyret ditt har ingenting å bety. Men husk at du må kunne dokumentere alt.

Når det gjelder hva du kan ha med deg inn på flyet, er det kommet nye regler. Hovedsaklig er edt kommet begrensninger på væske. Dvs du har lov til å ha med deg inntil 1 dl veske i hver beholder, og alle beholderene skal samles i en gjennomsiktig pose som maks skal romme 1 liter.

Jeg har reist mye med fly og data/ fotoutstyr, senest nå før jul til oceania og asia. Dette byr ikke på problemer.

Mer info finner du her, her, her og her.

God tur.

Lenke til kommentar

Jeg har reist på kryss og tvers flere ganger i året i en del år, og har aldri hatt trøbbel med å ha med meg fotoutstyr etc. Eneste gangen jeg fikk noen som helst form for problem var en gang jeg samlet fotobag og laptopbag etc i en 53-liters ryggsekk for å få kun ett kolli håndbagasje. Den var for tung, sa de, og jeg måtte "dele den opp" igjen. Vanligvis er begrensningen på ett kolli i tillegg til en evt laptopbag og/eller kamerabag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...