Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

windows vil ikke starte opp


Anbefalte innlegg

hei, hadde nettopp en strømstans her slik at maskinen skrudde seg brått av og nå kommer jeg bare til windows xp logoen. hvis jeg går inn og ser på hvor mye harddisk plass som er ledig så står det at 200 GB av 200 GB ca. er ledig.

 

hva kan jeg gjøre. Har mange viktige filer som jeg helst ikke vil formatere.

Kommer meg inn i "dos" med cdrom funksjonalitet tror jeg så finnes det evt. noen recovery programmer jeg kan brenne på cd og bruke i "dos" får å prøve å fikse hardisken igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vært borti noen pc'er med tilsvarende problem (harddisken ser tilsynelatende tom ut). Virker som om det er indexeringen som er blitt ødelagt. Det endte dessverre med reinstallering da ingen ting hjalp på tross av iherdig bruk av gjenopprettingskonsollen. Min løsning var å boote med BartPE inkl. GetDataBack. Alle data ble gjenopprettet og pc'n kunne reinstalleres. Med andre ord, Scorcho, det finnes håp :)

 

Om noen har en mer delikat løsning på dette problemet, syng ut.

Lenke til kommentar
hva mender du med inkl getdataback? brukte du det etter du hadde brukt bartpe ? var det en plugin?

7943724[/snapback]

 

Når man lager BartPE har du mulighet for å legge inn div. programmer, bla. GetDataBack. Man trenger selvfølgelig en lisens for GDB om man ønsker å gjenopprette data effektivt.

 

Som nevnt, prøvde jeg det meste (chkdsk, bootfix etc....) fra konsollen men ingenting fikk pc'n opp å kjøre. Med boot fra BartPE, fikk jeg heller ikke tilgang til c: så min eneste måte var å gjenopprette data vha. GDB.

 

Om noen har en 'enklere' måte å gjøre dette på (en lur kommando el.) så er det sikkert flere som blir glad for det :)

Lenke til kommentar

Alt er avhenging av hva du vil i en slik situasjon.

Å feilsøke krever at du følger et plan, som kan være omfattende, samtidig som man har forståelse til begrensninger osv.

 

Men er du oppgitt og vil bare ha noe av dine data tilbake, du behøver ikke annet enn å installere Windows på nytt, altså å parallel installere. For en slik installasjon på samme partisjon er da viktig å IKKE formatere. Dvs la file system as it is.

 

Det andre som er å anbefale er å repair install. Dvs at du installerer Windows på nytt men beholder dine filer og andre innstillinger. Alle hotfixes må inn igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...