Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Nybygget PC - veldig ustabil


Anbefalte innlegg

Jeg har nettop bygget foelgende system:

Asus p5n-e sli

core 2 duo 6300

1 gb(2x512mb) PC6400 cas4 corsair ram

ati firegl 3100 skjermkort

ide cdrom

250 gb sata hd

 

dette er alt som er i maskinen, og jeg faar ikke installert windows, da den kommer med snodige feilmeldinger, eller restarter uten videre. F.eks. klarer den ikke aa kopiere filer fra cden, og jeg maa be den proeve paa nytt flere ganger foer den klarer det. Deretter foelger enten blue screen eller tilfeldig reboot.

 

jeg lurer paa om det er psu som er skylden, da den er paa bare 300W. I foelge produsenten er det bare 11A paa 12volten. Er dette for lite?

 

det som er litt snodig er at jeg til naa har kjoert et p4 1.8 system (socket 423) med 2cdrom, 2hd, 4 RDram-brikker, 5pci-kort og AGP skjermkort 100% stabilt, noe jeg skulle tro trakk mer stroem enn dette?

 

Jeg har sjekket temperaturer, og de ligger paa cd 35grader i kassa og ca 45grader paa prosessoren (i bios). Til aa begynne med kjoerte jeg pcen med lokket av, men jeg satt det paa foerste gang den tryna. Det er en vifte i fronten, men det er alt det er plass til uten aa sage hull :p

 

Jeg har ogsaa en cd med windows memory diagnostic. Jeg kjorte den 3 ganger. De 2 foerste gangene tryna programmet i loepet av foerste runden. tredje gangen klarte den 5 runder, men plutelig fant den tusenvis av feil, saa jeg skrudde bare av.

 

Saa vidt jeg skjoenner kan jeg utelukke HD, men jeg mistenker fremdeles CPU, hovedkort, ram og PSU..

 

Beklager at jeg manger visse bokstaver. har ikke norsk tastatur tilgjengelig for oyebliket ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke SÅ veldig flink på sånn som dette her så det kan godt være at du har for liten strømforsyning. Men du kan jo prøve å sette opp vcore eller ram spenningen littegrann. Sjekk ihvertfall hva de er på nå, tror at rammen hvertfall trenger i 1,9-2,1v og at cpuen trenger 1,2-1,3... Som sagt så er jeg ikke så pro på dette her men det høres ut som problemet er for lav spenning enten på cpu eller minnet.

Lenke til kommentar

Symptomene du beskriver peker mot problemer med strømforsyning, men det KAN også være RAM og hovedkort. Det beste er nok å kjøre noen inngående tester av RAMen (f.eks. Memtest86+). Hvis RAM viser seg å være feilfri, er det nok 90% sikkert at det er strømforsyningen som ikke gir nok strøm/er defekt.

Lenke til kommentar

jeg klokket ned rammen til 533MHz, og den virker nå helt stabil. Memory diagnostic kjørte i en drøy time uten å tryne eller finne feil, og jeg har nå lagt inn windows.

 

En strømforsyning på 600W er bare tull hvis du ikke bruker strømkrevende skjermkort eller veldig mange harddisker etc. I følge disse strøm-kalkulatorene bør det holde det med godt under 300W til mitt bruk.

 

Jeg ville likevel vudert 4-500W om jeg skulle skifte, men nå virker det som at problemet ligger i rammen.

 

Jeg anser ikke dette problemet som løst før jeg kan klokke ramen til den frekvensen den er spesifisert til.. Jeg skal prøve å klokke rammen tilbake opp etter å ha sjekket hvilken spenning produsenten har spesifisert dem til. Hvis de ikke er stabile på den spenningen bør jeg vel sende de tilbake?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...