johome Skrevet 12. februar 2007 Skrevet 12. februar 2007 Jeg har skaffet meg Norton Systemworks . Med i denne pakka følger Speed Disk som optimaliserer og defragmenterer harddisken . Jeg bruker programmet ca 1 gang pr. uke (kanskje litt lite ? ) Så jeg lurer på hvor ofte dere råder meg til å kjøre dette programmet.
morten_s Skrevet 12. februar 2007 Skrevet 12. februar 2007 (endret) Hvor ofte du bør defragmentere disken avhenger egentlig helt av hvor mye og hvor ofte disken disken blir fragmentert.. Så det er vel ikke noe fasitsvar på dette. Det kommer an på hvor ofte du bruker disken, hvor ofte du skriver data, sletter data og skriver nye data igjen. Det programmet du nevner gir deg kanskje noen anbefalinger på om du bør defragmentere disken etter det har gjort en liten analyse. Er det systemdisken du sikter til så er det sikkert en fordel å defragmentere denne temmelig ofte, om du ikke har flyttet over Temp-systemet til Windows over på en annen partisjon og du installerer programmer osv i Programfiler mappen, slik Windows gjør det som default. edit: leif kristiansen..... Endret 12. februar 2007 av morten_s
johome Skrevet 12. februar 2007 Forfatter Skrevet 12. februar 2007 (endret) Jeg glemte å si ifra at det er en bærbar Pc . Jeg har to partisjoner , hvor den ene er opprettet av Acronis true image. For at Norton Systemworks ikke skal stjele ressurser har jeg den alltid i avslått modus (starter ikke opp med Windows ) Endret 12. februar 2007 av johome
Tore Skrevet 12. februar 2007 Skrevet 12. februar 2007 En gang i uka er vel mere en ofte nok ved normal bruk... Jeg kjører en gang i mnd, eller oftere hvis jeg har slettet å rotet rundt med større programmer... Merker aldri noe forskjell i performance på pcn jeg, men på en bærbar er det kanskje et hakk viktigere også pga bare 5400rpm på hardisken..?
RamGuy Skrevet 12. februar 2007 Skrevet 12. februar 2007 (endret) Spørsmålet er ikke bare hvor ofte, når hvor osv.. Hvilket program du bruker, kan ha veldig mye, om ikke nesten alt å si.. Selv foretrekker jeg "Diskeeper", mange foretrekker også "PerfectDisk" Med "PerfectDisk" kan du sette på automatisk defragmentering hver gang PC-en booter opp.. Men da tar også PC-en irriterende lang tid enkelte ganger å starte opp.. Selv har jeg en dag i uka, der jeg starter NOD32 (Virus scan) Ad-Aware (Spyware scan) og diverse "register cleaners" osv i jv16 Power Tools, samt full "boot" og "ikke boot" defragmentering.. Endret 12. februar 2007 av RamGuy
johome Skrevet 12. februar 2007 Forfatter Skrevet 12. februar 2007 (endret) Har også hørt at det er stor forskjell på hvilke programmer man bruker. Den innebygde defragmenteringsfunksjonen i Windows er så pass dårlig , at den har jeg helt sluttet å bruke. Jeg har også brukt Diskeeper Lite før , men vet ikke om den var like bra som kjøpeversjonen. Jeg bruker også Pagedefrag fra Sysinternals 2-3 ganger i uken når Pc' en booter. Endret 12. februar 2007 av johome
RamGuy Skrevet 13. februar 2007 Skrevet 13. februar 2007 Har også hørt at det er stor forskjell på hvilke programmer man bruker. Den innebygde defragmenteringsfunksjonen i Windows er så pass dårlig , at den har jeg helt sluttet å bruke. Jeg har også brukt Diskeeper Lite før , men vet ikke om den var like bra som kjøpeversjonen. Jeg bruker også Pagedefrag fra Sysinternals 2-3 ganger i uken når Pc' en booter. 7930200[/snapback] Jeg vet ikke helt hvordan dette programmet i Symantec SystemWorks er.. Tror jeg brukte det en gang, og etter alt jeg husker ligner det litt på defragmenteringen som var i Windows 98, og bruker år og dag på å bli ferdig.. Før brukte jeg defragmenteringen som var i XP.. 1gang i uken.. Også plutselig prøver jeg Diskeeper Pro Premier trial, og har jo aldri vurdert noe annet. Defragmenteringen som vanligvis kunne ta opp til flere timer, tar nå ikke 10minutter en gang.. Pluss at du kan aktivere "boot" defragmentering, og auto justering av Page File osv.. Og selve defragmenteringa som tok 1-3t, tar nå 10min og du merker jo temmelig stor ytelses forskjell fra defragmenteringen som er i XP.. Det går merkbart fortere, hvert fall i mitt system
Arne Skrevet 13. februar 2007 Skrevet 13. februar 2007 Eg bruker winxp sin defrabmenteringsfunksjon, og dette tar lang tid. Ofte tar det maaaange timer. Må av og til la det stå på om natta. Skal det ta så lang tid? Eg gjer det nesten aldri, kanskje annakvar månad?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå