Gå til innhold

Finner ikke harddisk etter installasjon av Vista

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har akkurat installert Home Premium på maskina mi, og i "utforsker" så finner jeg ikke den andre harddisken min. Når jeg går inn i "Datamaskinbehandling", står det at den er Frakoblet. Det står også at den er dynamisk!

Når jeg hadde XP installert, fungerte den helt fint. Den er formatert i NTFS!

Har prøvd å aktivere den, slik det står i "Vista-hjelp", men det går ikke. På denne harddisken ligger alle programmer og backup, så veldig fint hvis noen har et forslag på hvordan jeg kan få den opp å gå igjen??

Den er ikke "primary", og det er ikke på den harddisken selve OS'et ligger!

Håper på svar... :thumbup:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er slik med Dynamisk disk at de må importeres når de flyttes til et annet OS. Det pleier å være enkelt i XP. Men når jeg forsøker i Vista ser det ut til å oppføre seg forskjellig, da vises den som 'Unallocated'.

Jeg fikk det likevel til å virke ved å velge å lage nytt volum, trodde da jeg måtte formatere men faktisk så dukket volumet jeg hadde lagd i XP opp med data intakt.

I XP var det slik at Home ikke kunne håndtere Dynamiske disker. Vet ikke om det samme gjelder for Vista.

Skrevet
Det er slik med Dynamisk disk at de må importeres når de flyttes til et annet OS. Det pleier å være enkelt i XP. Men når jeg forsøker i Vista ser det ut til å oppføre seg forskjellig, da vises den som 'Unallocated'.

Jeg fikk det likevel til å virke ved å velge å lage nytt volum, trodde da jeg måtte formatere men faktisk så dukket volumet jeg hadde lagd i XP opp med data intakt.

I XP var det slik at Home ikke kunne håndtere Dynamiske disker. Vet ikke om det samme gjelder for Vista.

7919803[/snapback]

Hvordan lagde du det nye volumet? Eller, HVOR, er vel kansje det jeg spør om?

Skrevet
Disk Management (høyreklikk Computer i Start menu, velg Manage).

Høyreklikk på den boksen som viser 'Unallocated'.

7919932[/snapback]

Jeg får ikke opp "import". Får bare opp at jeg kan gjøre disken til "standarddisk", men da slettes vel alle datene der vil jeg tro?

Prøver å importere den via diskpart i "ledetekst", men får da opp meldingen: De dynamiske diskene støttes ikke av dette operativsystemet

Hva kan være galt?

Noe annet program som kan fikse dette?

Skrevet

Det viser seg at det er enkelt å gjøre om en Dynamisk disk til vanlig partisjon.

http://thelazyadmin.com/index.php?/archive...asic-Disks.html

Microsoft har antagelig ikke villet gjøre dette tilgjengelig fordi det forutsetter den helt enkleste formen av Dynamisk, men antar det er det du har.

Jeg har et program som kan gjøre dette på en enkel måte, men da må jeg først se et bilde av din Disk Management. Eller du kan bruke min MBRlister og poste MBRlist.txt http://home.online.no/~paulsen8/MBRlister.zip

• 1 måned senere...
Skrevet

Har samme problem her etter installasjon av Vista Ultimate på min stasjonære pc.

Kjørte raptor/sata på xp pro, med en 70 gb raptor til OS og 2x250 gb til diverse.

Nå finner Vista ikke sata-diskene, ei heller da raid-kontrolleren. (ellers kjører Vista greit på C:)

Hovedkortet mitt er et Asus P4P800-E DELUXE. Prøvde å finne Vista-drivere, men fant ingen :(

Finner dem heller ikke når jeg går inn på Disk Management.

Noen som kan hjelpe meg?

• 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...