Gå til innhold

Trenger tips til mediacenter software.


Anbefalte innlegg

Etter at jeg fikk meg Plasma driver jeg og vurderer muligheten for å erstatte XBMC med en pc basert løsning. Primært ønsker jeg samme funksjonalitet som på XMBC, men i tillegg øsnker jeg muligheter for å spille av HD signaler og gjerne også muligheter for å se TV via boksen..

 

Jeg har i dag en gammel Shuttle maskin med 768mb, AMD Athlon 2000+ og et Nvidia TI4200 kort. Etter å ha testet HD signaler via DVI ser det ut til at maskinen skal klare det sånn passe greit. Videre har jeg planer om å kjøpe fjernkontroll og et TV kort.

 

Noen som har noen tips til hvordan software jeg skal bruke? Har testet mediaportal og den ser igrunn grei ut. Men om det finnes noen enklere/bedre software tar jeg imot tips.

 

Maskinen har i utgangs punktet kun vanlig lisens for Windows XP, men linux løsninger er også interessante. Hvordan fungerer f.eks XP media center med divx, xvid og andre "pirat" formater?

 

Hvordan er det med kvaliteten på TV kort? Jeg får i dag analoge signaler over kabeltv nett fra Canal Digital, og ønsker vel ikke å gjøre noen endringer her. Finnes det TV kort som gir bedre signal en andre?

 

 

Alle svar mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan er det med kvaliteten på TV kort? Jeg får i dag analoge signaler over kabeltv nett fra Canal Digital, og ønsker vel ikke å gjøre noen endringer her. Finnes det TV kort som gir bedre signal en andre?

7918979[/snapback]

Begrensingen på analog TV er at signalet er kompositt. Da er båndbredden ganske lav og fargestøy er uunngåelig, det kan ingen TV kort rette opp i.

Lenke til kommentar
Hvordan er det med kvaliteten på TV kort? Jeg får i dag analoge signaler over kabeltv nett fra Canal Digital, og ønsker vel ikke å gjøre noen endringer her. Finnes det TV kort som gir bedre signal en andre?

7918979[/snapback]

Begrensingen på analog TV er at signalet er kompositt. Da er båndbredden ganske lav og fargestøy er uunngåelig, det kan ingen TV kort rette opp i.

7919259[/snapback]

 

Men det bør da finnes kort som lager bilde bedre en andre kort. Selv har jeg en gammel Philips 32" toppmodelll med pixel plus, og den lager MYE bedre bilde en hva jeg fikk på den billge 28" philips'en jeg hadde før den.

 

Jeg regner ikke med å få HDTV kvalitet ut av analog signalene mine, men jeg nekter å tro at alle tvkort vil gi samme bilde. Noen er bedre og andre en ikke fult så gode. Jeg er vel ute etter å finne et kort som gjør en god jobb for en billig penge. :)

Lenke til kommentar

Hauppage er jevnt over de beste tv-kortene, men husk at med en såpass svak PC må du ha hardware endcoding i TV-kortet. Har du gode analoge signaler blir kvalitet OK, men ikke glimrende. Kort med ATI TheaterTek brikke er også bra, men få finnes.

 

Hauppage WinTV-PVR-150 burde være et greitt kort.

 

Programvare, da anbefales MediaPortal, som er en åpen kildekode erstatning for MCE. Det finnes egen tråd om dette programmet her på forumet.

Lenke til kommentar
Men det bør da finnes kort som lager bilde bedre en andre kort. Selv har jeg en gammel Philips 32" toppmodelll med pixel plus, og den lager MYE bedre bilde en hva jeg fikk på den billge 28" philips'en jeg hadde før den.

7919344[/snapback]

Man kan ikke sammenligne en TV og et TV kort. Pixel plus omfatter bildebehandling og bilderøret, mens selve tuneren er nok akkurat den samme.

 

En HTPC kan sikkert lage bedre bilde ut av et TV signal enn en enkel TV tuner kan, ved å bruke en mer avansert software for deinterlace etc. Men det vil aldri bli like bra som et digitalt signal som har høyere båndbredde og hvor fargene alltid holdes separert. Degraderingen som blir påført av kompositt er uopprettelig. Det finnes ingen kamfilter som er gode nok til å fjerne fargesignalet 100% fra luminans.

 

At Hauppauge er bra TV kort stemmer sikkert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...