Gå til innhold

Er kassetter på veg inn i varmen?


Meits

Anbefalte innlegg

Jeg tenker litt på det med LP-plater. Det er kult, men det er dyrt. Nesten umulig å få gjort røverkjøp lenger.

 

Men kassettene, de har jo også sin sjarm, og de finnes i hopetall på bruktforretninger. Og nå har vi kommet såpass langt unna deres glansperiode, så kanskje kassetter snart blir det nye vinyl - hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kassett er kanskje mer praktisk hvis man snakker om portabilitet, men siden det finnes produkter på markedet som er bedre på alle måter, faller i grunnen det vekk. På en plate slipper man å spole, noe som gjør dem overlegne. Poenget er uansett at kassetten er frakjørt på alle mulige måter, mens LP-en fremdeles har sine fordeler.

Lenke til kommentar
Nesten umulig å få gjort røverkjøp lenger.

(...)

Men kassettene, de har jo også sin sjarm, og de finnes i hopetall på bruktforretninger.

Dette er to påstander som, slik jeg vurderer det, er helt på vidda.

 

Vinyl er tilgjengelig i store mengder i alle større byer. Her i Oslo finnes det et fint utvalg bruktforretninger, bare i sentrum har man eksempelvis Råkk & Rålls, Pretty Price, Ringstrøms Antikvariat, Lucky Eddie, Spøk & Spenning og flere til.

Disse har mer eller mindre gode utvalg i forskjellige sjangere, noen billigere enn andre. Felles er at alle har en tier/tjuer-avdeling, hauger med plater til mellom 10 og 25 kroner. Dette er for det meste plater fra 80-tallet, men det er null problem å finne godbiter fra både tidligere og senere.

 

Så er spørsmålet hva som faktisk er et røverkjøp. Spør du meg vil jeg si at disse platene er røverkjøp:

ABC - Lexicon of Love

Prince - Diamonds and Pearls

Talking Heads - 77

Todd Rundgren - 2nd Wind

Grace Jones - Warm Leatherette

SOS Band - On The Rise

Kid Creole & The Coconuts - Tropical Gangster

 

Prisen? Jeg skrev ned disse skivene fordi jeg har sett alle sammen til 10 kr her i byen den siste uka. Og jeg vil ikke nøle med å kalle noen av disse platene for knallbra greier.

Når man kan velge mellom tusenvis av forskjellige titler til under 25 kroner, da velger jeg å kalle deg røverkjøp.

Og hva med plater til en hundrings eller mer? Se prisen i forhold til hva nye CD-er koster, og se hva du får igjen for det. Jeg synes bruktmarkedet for plater er særdeles bra, og de fleste jeg kjenner som samler aktivt er enige i det.

 

Når du sier at kassetter finnes i hopetall på bruktforretninger må jeg nesten spørre hvor du pleier å handle. De eneste stedene jeg har sett noe i nærheten av hopetall er på loppemarked, kassetter er dødt som produkt. Når det er sagt så synes jeg det er fett med kassetter, jeg vokste opp med å lage mixtapes slik mixtapes skulle lages; double decks og platespiller. Jeg har også en god, gammel ghettoblaster stående i leiligheten, selv om den beklageligvis tresker opp hver kassett jeg forer den.

Problemet er kassettens natur. Den har like mye sjel som Coldplay, og formatet gjør at artwork ikke fungerer i det hele tatt. Jeg skal gi deg et eksempel:

 

img0457rdl7.jpg

 

Dette er en plate jeg elsker, og jeg har den i tre formater. Lydmessig er CD-en og LP-en relativt like, mens MC-en ikke når opp. Det er imidlertid ikke alt, jeg setter veldig stor pris på opplevelsen av å spille og høre på musikk også. Formatet har sin klare fysiske begrensning i tillegg, er du ikke enig?

 

Jeg ser at dette kanskje ble litt mye om et for noen relativt snevert emne, men er man fanatiker så... :blush:

Lenke til kommentar

Kassett er og blir et herlig format.

Jeg ergrer meg grønn over at det er så vanskelig å finne opptakskassetter og slikt nå for tiden.

Jeg hører på kassett hver dag, for mange av kassettene mine er ikke å finne på annet format, og når jeg har kassettspiller, så bruker jeg den også.

 

Pappas opptak fra radio og LP fra 70- og 80tallet er fortsatt herlige å høre på, det samme går for hver gang jeg setter på Lakrislåter 1 til 6 og mimrer med barnesanger, eller annet.

Kaptein Sabeltann og Blekkulf for eksempel.

Uansett.

Det er noe spesielt ved kassett.

Det går liksom aldri av mote.

Akkurat som videokassetter.

 

Vel, kanskje for noen gjør det det, men for meg, er de tidløse...

Lenke til kommentar

Kowalski:

 

Takk for et interessant innlegg.

 

Da jeg skrev at røverkjøp nesten er umulig, tenker jeg på at bruktforretninger vet å ta seg betalt - iallefall for plater fra den æraen musikksmaken min ligger i: 70-tallet. Min påstand har dermed det grunnlaget at jeg selv aldri finner plater jeg selv liker i ti- og tyvekronerskassene (unntak finnes riktignok: Toto IV), men som du selv gir eksempler på: Det jeg har en tendens til å overse kan være gullkorn for andre.

 

Og hva med plater til en hundrings eller mer? Se prisen i forhold til hva nye CD-er koster, og se hva du får igjen for det

 

Å sammenlikne eldre plater med nye CD-er synes jeg blir urimelig, for nye CD-er er jo overpriset, men prisene faller fort. Når en bestemt LP-utgivelse koster omtrent det samme som den tilsvarende CD-utgivelsen, er det for en som er interessert i musikken, og ikke selve formatet, økonomisk sett det samme hva en kjøper.

 

Når du sier at kassetter finnes i hopetall på bruktforretninger må jeg nesten spørre hvor du pleier å handle.

 

Bruktbutikker i byer utenfor storbyene. Senest i går fant jeg

Gary Moore - Still Got The Blues

Pink Floyd - The Wall

Mott The Hoople - Greatest Hits

samt en med Sugarhill Gang

 

til ti kroner stykket. (Riktignok var det mye danseband å sortere ut.)

 

Har selv vært på Rock n Rolls, Spøk & Spenning og Pretty Price, uten å finne kassetter. Men disse stedene spesialiserer seg først og fremst på vinyl og CD-er, fordi det er det folk er ute etter. Det er jo så fullt og trangt også, kassettene har ingen sjanse. Dessuten har det kanskje noe å gjøre med at folk ikke tar seg bryet med å bytte dem inn, fordi de knapt får igjen nok penger til bensinen det tar å komme seg dit.

 

Jeg ser at dette kanskje ble litt mye om et for noen relativt snevert emne, men er man fanatiker så...

 

Snevert - kan være - men du så viktig :)

Lenke til kommentar
Problemet er vel at det er forferdelig dårlig lyd på kasetter, og de blir altfor fort ødelagt. Kasetter er etter min mening kun brukanes til samleobjekter nå til dags.

7916390[/snapback]

Demoer baby

7917910[/snapback]

 

Du er sjuk i nøtten hvis du hører på en demo som da mest sannsynlig er sjelden hvis den er i kasett format.

Lenke til kommentar
Problemet er vel at det er forferdelig dårlig lyd på kasetter, og de blir altfor fort ødelagt. Kasetter er etter min mening kun brukanes til samleobjekter nå til dags.

7916390[/snapback]

Demoer baby

7917910[/snapback]

 

Du er sjuk i nøtten hvis du hører på en demo som da mest sannsynlig er sjelden hvis den er i kasett format.

7922418[/snapback]

Jeg har noen demoer men hører ikke på dem :p

Lenke til kommentar
Problemet er vel at det er forferdelig dårlig lyd på kasetter, og de blir altfor fort ødelagt. Kasetter er etter min mening kun brukanes til samleobjekter nå til dags.

7916390[/snapback]

Demoer baby

7917910[/snapback]

 

Du er sjuk i nøtten hvis du hører på en demo som da mest sannsynlig er sjelden hvis den er i kasett format.

7922418[/snapback]

Jeg har noen demoer men hører ikke på dem :p

7922527[/snapback]

 

Poenget mitt ja, samleobjekter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...