Gå til innhold

Vurderer å starte bedrift, tømrer/snekker bransjen


Aro55

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg og noen kammerater vurderer å starte et lite firma, og drive med diverse små tømmer/snekkerjobber, bygge små hytter/lekehytter osv..

 

Ingen av oss er over 18 foreløpig.

 

Så det jeg lurer på, er hvordan skal vi gå frem med dette?

 

Hvis det blir alt for mye styr og mye penger som går med, for å få en lovlig bedrift, er jo alternativet å ta alt svart.

 

Håper på noen opplysende svar :)

Endret av Aro55
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det mange faktorer dere må tenke på.

 

Har selv hatt eget firma innen samme bransje og det er veldig mye man må tenke på.

 

Får ikke tid til å liste opp alt her men bare ta det praktiske, har dere alt verktøy dere trenger?

Dette blir fort 20 000kr.

Innkjøp av matrialer, har dere penger til å legge ut for dette?

Du sier også at dere ikke er 18 år enda, da blir vel transport et problem, da bil er et "must" i håndtverksbransjen.

Dette er bare noe av det praktiske dere må ta hensyn til.

 

Andre faktorer er regnskap, lurt og sette seg inn i hvordan man regner ut pris på jobb og moms reglene.

 

Men veldig bra intiativ. kan sikkert skrive mer når jeg har tid, eller ta det på pm.

Lenke til kommentar

Takker for svar!

 

Vi har en del kontakter innen byggebransjen, så vi håper på å få lånt det meste av verktøy. Muligens vi må kjøpe inn ei gos sirkelsag og ei kapp- og gjæringssag.

 

Det at ingen av oss har bil, ser ikke jeg på som et alt for stort problem. Hvis det er små mengder med materialer som skal fraktes kan vi ta det i bilen til mine foreldre. Hvis det er store mengder så bestiller vi bare hjemkjøring av materialene.

 

Det med regnskap er vel en av de største problemene. Det med skatt osv.. ;)

 

Det enkleste er jo selfølgelig å ta på oss litt mindre jobber, også ta alt svart.

 

Hvordan gjorde du det da du startet opp?

Lenke til kommentar

Den som først blir myndig, er i juni. Muligens vi kan få med en til, som er 19 og har bil.

 

Får høre med et etableringssenter da.

 

Grunnen til at vi tenker på å begynne med dette, for at vi skal ha noe greit å holde på med, samtidig lære en del, og håper på at det blir et lite overskudd til oss.

Vi gjør det ikke bare for pengene.

 

Så derfor blir det litt kjipt hvis det blir alt for mye papir arbeid...

Men det går vel å betale regnskapskontor til å ta hele jobben med regnskap, skatt osv?

 

MVA er ikke noe tema før dere har 50000,- i omsettning.

 

Betyr det at vi kan kjøpe verktøy, og materialer for 50 000,- uten å betale MVA?

Lenke til kommentar
Betyr det at vi kan kjøpe verktøy, og materialer for 50 000,- uten å betale MVA?

7918923[/snapback]

 

Nei, men dere kan ikke ta MVA for abeidspengene før dere passerer den summen, dere vil ikke få noe MVA fradrag for innkjøp av drftsmidler eller matrialer før dere er MVAregistrert.

Regnskapskontoret ordner alt, dog forhør dere om pris før dere velger kontor.

Lenke til kommentar

hvis jeg forsto deg riktig så slipper vi å betale MVA for materialer og verktøy når vi er MVA-registrert?

Hvor mye koster det å komme inn i MVA-registeret?

 

Så hvis jeg har forstått det riktig så slipper vi å betale for MVA når vi kjøper inn materialer, og hvis vi holder oss under 50 000,- i omsetning så slipper å betale det tilbake når oppdraget er utført?

 

Takker for at noen gidder å hjelpe meg :)

Lenke til kommentar

Dere slipper ikke og betale MVA på matrialer og verktøy, når dere oppnår nok omsettning til at dere blir MVA-registrert så vil dere få igjen MVA på det dere kjøper inn av verktøy og utstyr, på matrialene vil dere få igjen MVA men dere skal jo utfakturere disse igjen med MVA så det spiller liten rolle. Så lenge dere ikke er MVA-registrert kan dere ikke ta MVA for arbeidspengene deres men alt annet må dere betale MVA for.

Les her:

 

http://bedin.no/cwobjekter/Merverdiavgift.shtml

Lenke til kommentar

Begynner å forstå at det blir en del arbeid for å få til en bedrift..

Tror jeg kommer til å droppe å starte opp et ordentlig firma i første omgang

 

Så det jeg tenker på er å bare gå på mindre jobber hos naboer/bekjente osv..

 

Lurer også på å legge noen "reklamebrosjyrer" i postkassene til 30-40 naboer.

Hva tenker dere om dette?

Lenke til kommentar

Det er nok det lureste.

Ta på deg småjobber for bekjente og familie som ikke krever all verden av verktøy og tid.

 

Er litt usikker på akkurat dette men tror du kan tjene en viss sum hos hver enkelt uten at det trengs å leveres no skattekort.

 

Om dette bare er et par tusen er jeg ikke sikker på men det kan man jo finne fort ut ved en telefon til ligningskontoret.

Lenke til kommentar

Ganske sikker på at det er 2000 som er grensa for hvor mye man kan tjene hos hver arbeidsgiver.

 

Men det å sende ut noen reklamebrosjyrer til folkene i området jeg bor i, er det lurt eller?

Tenkte på hvis jeg kommer til noen som jobber i ligningskontoret og lignende.

Har de noe de kan bruke mot meg da?

 

Siden jeg gidder ikke registrere noe firma, og det kan jo hende at jeg tjener over 2000,- fra en arbeidgiver, så da tar jeg jo det svart.

Lenke til kommentar
Kjempeide å starte en liten bedrift!

 

Hva med å starte som en studentbedrift? Siden dere sikkert er skoleelever kan dette være en enkel måte å gjøre det på. Kanskje du kan se på Ungt entreprenørskap eller innovasjon Norge sine nettsider.

7979665[/snapback]

 

Studentbedrift? Ungdomsbedrift du mener?

Her skjekket det, men da må vi legge ned bedriften i mai. Så det er uaktuellt.

 

EDIT: Var å skjekket på Ungt Entreprenørskap sine nettsider, vet du hva som er forskjellen på ungdomsbedrift og studentbedrift?

 

Er slike bedrifter gjennom skolen, og må legges ned etter at skoleåret er slutt?

 

 

Hva burde vi gjøre fremover for å få til noe?

Lenke til kommentar

Jeg mener at de fra UE sa noe som at det var relativt enkelt å konvertere en sb eller ub til et vanlig selskap. Uansett kan det være svært bra for dere å starte med en UB nå først, bare for treningen sin skyld. Det viktige her er ate dere har en kjempeide dere

 

Samtidig, en UB er så vidt meg bekjent ikke skattepliktig eller mva-pliktig i første omgang. Det er vel noen begrensninger rundt dette med omsetning, men jeg tror ikke det er det største hinderet akkurat nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...