Gå til innhold

Beste mediaplayer (Divx osv) til vista?


xdim

Anbefalte innlegg

Hei. Hva er beste mediaspiller for divx, HDdivx, .mkv filer osv? Har brukt k-lite codec pack en stund med classic media player. Veit også at det finnes en VLC player. Hva er best? Er mest intressert i ytelse og bildekvalitet. Media Player Classic sliter mye med 1080p filer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvem bryr seg om interface da. Jeg vil anbefale VLC!

7912599[/snapback]

Så du bryr deg ikke om brukervennlighet, funksjonalitet og utseende? Greit det, whatever floats your boat.

 

Er kanskje også verdt å nevne at VLC ikke funker out of the box på mange Vista-PCer - litt avhengig av skjermkort og skjermkort-driver.

Lenke til kommentar
Hvem bryr seg om interface da. Jeg vil anbefale VLC!

7912599[/snapback]

Så du bryr deg ikke om brukervennlighet, funksjonalitet og utseende? Greit det, whatever floats your boat.

 

Er kanskje også verdt å nevne at VLC ikke funker out of the box på mange Vista-PCer - litt avhengig av skjermkort og skjermkort-driver.

7912795[/snapback]

 

VLC er ikke så veldig brukervennlig, men det er den spilleren med mest funksjonalitet, og utseende er fullstendig irrelevant når det kommer til programvare...en dag vil kanskje du også se dette.

 

Det nederste har med drivere å gjøre, og er noe som vil bli rettet på.

Gjetter at dette har med video overlay å gjøre, dette kan du endre på i VLC i motsetning til noen andre avspillere.

 

Synes VLC er genialt selv, men bruker stort sett WMP, pga at det er sjeldent jeg trenger alt det ekstra snackset som VLC tilbyr.

Lenke til kommentar
VLC er ikke så veldig brukervennlig, men det er den spilleren med mest funksjonalitet, og utseende er fullstendig irrelevant når det kommer til programvare...en dag vil kanskje du også se dette.

Tviler sterkt på at VLC har så mye mer funksjonalitet enn GOM. Sistnevnte er stappfull med allslags greier jeg knapt vet hva er, og 99,999% av brukerne kommer nok aldri til å føle behov for mer.

 

At utseende er fullstendig irrelevant er sansynligvis århundrets skivebom, sorry, men det bare er det. Hvem foretrekker et nasty, grått og kjedelig windows 95-utseende fremfor et skikkelig forseggjort, lekkert og brukervennlig interface? (andre enn deg, tydeligvis). Er det tilfeldig at operativsystemer (Vista, OS X, etc) og software blir mer og mer designet fremfor bare random plassering av knapper?

 

Det nederste har med drivere å gjøre, og er noe som vil bli rettet på.

Gjetter at dette har med video overlay å gjøre, dette kan du endre på i VLC i motsetning til noen andre avspillere.

Det stemmer. ATi sine første drivere til Vista taklet ikke default output, så man måtte hoppe over til DirectX-output for at det skulle funke. Med de siste driverne som kom for et par uker siden takler den også OpenGL-output (men fremdeles ikke default VLC-output). Med OpenGL slipper man også å midlertidig slå av Aero for at det skal funke, noe man måtte med DirectX.

 

Vet ikke helt hvordan situasjonen er med nvidia, men har inntrykk av at der funker det ganske greit out of the box.

 

Synes VLC er genialt selv, men bruker stort sett WMP, pga at det er sjeldent jeg trenger alt det ekstra snackset som VLC tilbyr.

Synes også VLC er rimelig genialt, for eksempel foretrekker jeg VLC fremfor GOM når det kommer til .mov, som ikke funker helt optimalt på GOM.

 

Men fra et brukervennlighetsperspektiv er VLC virkelig helt bak mål. Det er uten tvil det mest irriterende UI jeg har vært borti. Slideren er helt håpløs, det har ubrukelige hotkeys - en håndfull hotkeys for ting du aldri kommer til å trenge og ingen for det du bruker hele tiden.

Et eksempel: i GOM kan man resize vinduet/videoen ved å bruke tastene 1-4 (hhv. 50%, 100%, 150% og 200% zoom). I VLC har man ikke dette, det man har istedenfor er "cycle deinterlace modes" og "crop one pixel from the bottom of the video" - HALLO!?

 

GOM følger også "standarden" satt av bla. Winamp og WMP, så de som er vant til disse programmene (som meg) kommer umiddelbart til å bli godt kjent med de viktigste hotkeysene. F.eks Ctrl+A = always on top, CTRL/Shift+høyre/venstre piltast = spoling X antall sekunder frem eller tilbake (antall sekunder kan stilles inn), piltast opp/ned = volumkontroll. Skal jeg fortsette? Bare se på høyreklikkmenyen i GOM, 90% av valgene har hotkeys - og det er MANGE valg.

Endret av Loomy
Lenke til kommentar

Prøvde å kjøre noen filer i VLC nå og fant et stort problem for meg!

 

Alle filmene blir altfor lyse i VLC. Åpner jeg dem i Media Player Classic (K-lite codec pack) så blir de helt fine. Ser dette lett ved mørke scener da filmene blir mørkegrå i forhold til delen av skjermen min som ikke viser film. Med MPC så blir det helt svart.

 

Veit at det går ann å endre på brightness i VLC og har gjort det, MEN når jeg starter programmet på nytt så er instilligene borte vekk (det samme skjer i WMP11). Har prøvd å endre brightness i instililgere i VLC, men der får jeg ingen endring. Er det mulig å endre brightness på WMP og VLC en gang for alltid?

Lenke til kommentar
GOM Player - funker på samme måte som VLC (innebygde kodeker), men har et 10 000 ganger bedre interface.

7912469[/snapback]

 

Prøvde denne og denne hadde endelig en enkelt måte å endre brightness på som ble lagret til hver gang oxo :) Bra!

 

Men desverre virket hele programmet veldig buggete. Hang seg flere ganger på min maskin.

 

Så blir nok Media Player Classic. Den virker rett og slett best for meg, Enkelt og grei.

Lenke til kommentar
GOM Player - funker på samme måte som VLC (innebygde kodeker), men har et 10 000 ganger bedre interface.

7912469[/snapback]

 

Prøvde denne og denne hadde endelig en enkelt måte å endre brightness på som ble lagret til hver gang oxo :) Bra!

 

Men desverre virket hele programmet veldig buggete. Hang seg flere ganger på min maskin.

 

Så blir nok Media Player Classic. Den virker rett og slett best for meg, Enkelt og grei.

7916065[/snapback]

 

GOM funker helt fint for meg, utenom HD filmer da.. har Final Fantasy HD versonen. Lagger som faen!

 

 

EDIT: Innlegg 500!

Endret av Tt.mrX
Lenke til kommentar
GOM Player - funker på samme måte som VLC (innebygde kodeker), men har et 10 000 ganger bedre interface.

7912469[/snapback]

 

Prøvde denne og denne hadde endelig en enkelt måte å endre brightness på som ble lagret til hver gang oxo :) Bra!

 

Men desverre virket hele programmet veldig buggete. Hang seg flere ganger på min maskin.

 

Så blir nok Media Player Classic. Den virker rett og slett best for meg, Enkelt og grei.

7916065[/snapback]

 

GOM funker helt fint for meg, utenom HD filmer da.. har Final Fantasy HD versonen. Lagger som faen!

 

 

EDIT: Innlegg 500!

7916203[/snapback]

 

Jeg bruker bare HD matriell jeg. Orker ikke mere SD :(

Lenke til kommentar
VLC er ikke så veldig brukervennlig, men det er den spilleren med mest funksjonalitet, og utseende er fullstendig irrelevant når det kommer til programvare...en dag vil kanskje du også se dette.

Tviler sterkt på at VLC har så mye mer funksjonalitet enn GOM. Sistnevnte er stappfull med allslags greier jeg knapt vet hva er, og 99,999% av brukerne kommer nok aldri til å føle behov for mer.

 

At utseende er fullstendig irrelevant er sansynligvis århundrets skivebom, sorry, men det bare er det. Hvem foretrekker et nasty, grått og kjedelig windows 95-utseende fremfor et skikkelig forseggjort, lekkert og brukervennlig interface? (andre enn deg, tydeligvis). Er det tilfeldig at operativsystemer (Vista, OS X, etc) og software blir mer og mer designet fremfor bare random plassering av knapper?

 

7915588[/snapback]

 

Jeg har aldri vært borti GOM

 

Men jeg har vært borti så mye håpløs programvare, og oftest er utseende og brukervennlighet to sider av samme sak, det er skinning og slikt, som jeg synes er noe ordentlig tull.

tenker særlig på Sonique som var et glimrende eksempel på dette, de brukte alt for mye tid på å utvikle en fin GUI, og satt igjen med en helt ubrukelig medieavspiller.

Lenke til kommentar
VLC er ikke så veldig brukervennlig, men det er den spilleren med mest funksjonalitet, og utseende er fullstendig irrelevant når det kommer til programvare...en dag vil kanskje du også se dette.

Tviler sterkt på at VLC har så mye mer funksjonalitet enn GOM. Sistnevnte er stappfull med allslags greier jeg knapt vet hva er, og 99,999% av brukerne kommer nok aldri til å føle behov for mer.

 

At utseende er fullstendig irrelevant er sansynligvis århundrets skivebom, sorry, men det bare er det. Hvem foretrekker et nasty, grått og kjedelig windows 95-utseende fremfor et skikkelig forseggjort, lekkert og brukervennlig interface? (andre enn deg, tydeligvis). Er det tilfeldig at operativsystemer (Vista, OS X, etc) og software blir mer og mer designet fremfor bare random plassering av knapper?

 

7915588[/snapback]

 

Jeg har aldri vært borti GOM

 

Men jeg har vært borti så mye håpløs programvare, og oftest er utseende og brukervennlighet to sider av samme sak, det er skinning og slikt, som jeg synes er noe ordentlig tull.

tenker særlig på Sonique som var et glimrende eksempel på dette, de brukte alt for mye tid på å utvikle en fin GUI, og satt igjen med en helt ubrukelig medieavspiller.

7918366[/snapback]

 

Ja husker sonique. Det eneste jeg husker var masse GUI bare. hehe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...