pmarius Skrevet 10. februar 2007 Skrevet 10. februar 2007 Har nylig kjøpt og installert Vista Home Premium. Før, når jeg hadde XP brukte jeg Norton Ghost 9 til å lage et image av C:\ - som jeg senere kunne bruke til å gjenopprette XP når det oppsto problemer. Skulle gjerne hatt en lignende løsning for Vista. Forsøkte med Acronis TrueImage 10. Lagde et image av C: med denne, men når jeg skulle gjenopprette fikk jeg beskjed om at bootfila manglet. Det er altså ikke nok å bare lage et image av systempartisjonen, for Vista sin bootfil ligger tydeligvis på en annen partisjon. Det jeg lurer på er egentlig to ting: Vet dere om det finnes en versjon av Norton Ghost som virker med Vista, hvis ikke har de planer om å komme med en? Og, er det noen som har Vista installert på en maskin med flere partisjoner og som har lykkes med å gjenopprette denne fra en imagefil laget med for eksempel TrueImage?
Hårek Skrevet 10. februar 2007 Skrevet 10. februar 2007 Jeg har testet Ghost 2003, den fungerte fint på image av partisjon. Vil også tro at det fungerer til å klone disken. Vista har jo en innebygget funksjon for å ta image (Backup computer). Eneste ulempen er at den ikke ser ut til å komprimere, så imagefilen blir ganske stor.
pmarius Skrevet 10. februar 2007 Forfatter Skrevet 10. februar 2007 Jeg har testet Ghost 2003, den fungerte fint på image av partisjon. Vil også tro at det fungerer til å klone disken.Vista har jo en innebygget funksjon for å ta image (Backup computer). Eneste ulempen er at den ikke ser ut til å komprimere, så imagefilen blir ganske stor. 7911286[/snapback] Takk for svaret. Det var å lage et image av systempartisjonen jeg lurte på, og siden det funker hos deg skal jeg kanskje prøve Ghost 2003. Har den liggende og har gode erfaringer med den fra før. Er klar over at Vista har innebygd imaging, men den finnes kun på Ultimate, og jeg har Home Premium. Tar du backup (Image) av hele harddisken din - alle partisjonene? Det virker som om Vista har bootfila liggende på en annen partisjon enn systempartisjonen, så ved gjenoppretting av kun Vista-partisjonen får man en feilmelding om at bootmanager mangler.
Hårek Skrevet 10. februar 2007 Skrevet 10. februar 2007 Vanligvis har man System og Boot på samme partisjon (C:), men hvis man installerer flere Windows versjoner så vil disse bli separert, da det bare er en System partisjon i et slikt oppsett. Og da kan det bli et problem å flytte et image av en partisjon, hvis ikke drevbokstaven er den samme. Det er i det hele tatt endel fallgruber ved det å ta image av en partisjon. Det er uproblematisk hvis man bare skal ha en backup som skal tilbake til samme plass, men å flytte den til en annen disk krever litt kunnskap. Man må partisjonere først, og det kan ikke gjøres på hvilken som helst måte, pga det med drevbokstav. Ghost2003 sin funksjon for å klone hele disken er derimot svært enkel og nesten idiotsikker, da kopierer du alt som trengs for å boote. Du kan dessuten sjonglere med partisjonstørrelsen. Jeg bruker Ghost bare for backup av Windows partisjonen, de andre partisjonene tar jeg backup av på annen måte (Cobian).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå