Gå til innhold

cambridge 340a + dynavoice f6 funker det? 2500.-


Anbefalte innlegg

CAMBRIDGE Azur 340A Integrert forsterker

# 2 x 40 watt i 8 ohm

# 2 x 50 watt i 4 ohm

http://www.hifiklubben.com/NO/Produkter/St...terker_Sort.htm

 

1700kr rimeligste forsterker jeg finner, utenom eltax

 

før jeg hopper videre til evt nad 320, som anbefalt, eller spare 400kr ved å kjøpe denon. så lurer jeg spent på om denne driver disse dynavoice f6 høytalerne til max, dvs uten at noe blir ødelagt men kan spilles høyt f.eks 1 time. max høyt. sikre tall er vel vanskelige, ren gjetting og hifi-intuisjon er meget tillat.

 

prøver for det meste å skape et litte bilde, inntrykk. pengene er knappe for å si det sånn.

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nå ble jeg fortalt at å koble fra lydkort i pcen til stereo annlegg med minijack kan ødelegge alt, fordi det kommer strøm ut av den ledningen, har asrock og hiper.

7912087[/snapback]

Såklart kommer det strøm ut av lydkortet. Det er jo slik analog lydsignaler fungerer.

Jeg har siden 1994 hatt lydkort tilkoblet forskjellige stereoanlegg via minijack, og aldri hatt noe trøbbel selv, eller hørt/lest om tilfeller hvor dette har ødelagt noe som helst.

Det blir ikke mye annet enn å koble til en vanlig CD-spiller.

 

Det eneste jeg kjenner til er om det er jordingsfeil o.l., da kan man høre en konstant brumming. Hvorvidt jordingfeil kan føre til så høye spenninger at elektronikk ødelegges vet jeg ikke noe konkret om, men jeg har hørt om tilfeller hvor folk får i se strøm p.g.a jordingfeil som er svært smertefult; altså veldig høy spenning i det minste.

 

Jordingsfeil er langt i fra unikt for PC'er, men kan omfatte alle elektriske apparater, inkl. hi-fi CD-spillere du måtte eventuelt koble til istedet for en PC.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Så langt jeg vet har både forsterker og lydkort (de fleste anyways) en sperre som ikke lar for mye strøm gå igjennom kabelen ettersom det bare er signal som skal sendes.

 

Og ja, en for liten forsterker har en større risiko for og ødelegge høytalere enn en for stor (been there done that :( *sukk*)

Lenke til kommentar

Er ikke farlig med for liten forsterker, så lenge du ikke skrur lyden for høyt opp med for mye bass, begynner det å skurre eller vrenge, må du bare skru ned igjen, men den forsterkeren og de høyttalerne burde funke fint, hvis du bare er litt forsiktig.

Endret av Lefse
Lenke til kommentar
Er ikke farlig med for liten forsterker, så lenge du ikke skrur lyden for høyt opp med for mye bass, begynner det å skurre eller vrenge, må du bare skru ned igjen, men den forsterkeren og de høyttalerne burde funke fint, hvis du bare er litt forsiktig.

8018422[/snapback]

Det er vel diskantene som går først med for liten forsterker er det ikke?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...