Gå til innhold

Drikke rå egg?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Eller bare spise vanlig norsk mat? du får i deg nok proteiner og mineraler ved vanlig kosthold! med mindre du trener 2-3 økter til dagen?

7969160[/snapback]

Kommer veldig an på hva du ønsker å oppnå ved evt. trening. Trener du tre-fire ganger i uka, eller mer, for å bygge muskler tror jeg de færreste får i seg nok proteiner gjennom et "vanlig" ola nordmann-kosthold.

Lenke til kommentar
Å bare spise eggehviter kan gå ut over humøret. Eggehviten mangler aminosyren Tryptofan. Tryptofan er den aminosyren som står for produksjonen av serotonin, og hvis en spiser eggehviten uten plommen så synker serotoninnivået i hjernen.

7969540[/snapback]

 

Bra at ikkje egg er den einaste kilden til tryptofan da ;)

Endret av bjs
Lenke til kommentar
Å bare spise eggehviter kan gå ut over humøret. Eggehviten mangler aminosyren Tryptofan. Tryptofan er den aminosyren som står for produksjonen av serotonin, og hvis en spiser eggehviten uten plommen så synker serotoninnivået i hjernen.

7969540[/snapback]

 

Bra at ikkje egg er den einaste kilden til tryptofan da ;)

7973918[/snapback]

 

Mener dere at et høyt inntak av tryptofan hjelper på humøret?

Og i så fall er jeg nyssgjerrig på hva som er den viktigste kilden til dette!

 

Men on-topic. Leste i en artikkel om Norges sterkeste/ nest sterkeste mann

"Hulk" Haugen (ikke Hogan) at han lager seg en omelett til frokost hver dag som besto av 10 eggehviter og 1 plomme/ et par desiliter melk og en ukjent mengde havregryn. Hørtes ikke så godt ut, men jeg slenger meg med på den om at kroppen tar opp mer av proteinet når egget er kokt/stekt. Eller ville vel denne fyren slukt dem rå framfor å steke dem. :p

Lenke til kommentar
Å bare spise eggehviter kan gå ut over humøret. Eggehviten mangler aminosyren Tryptofan. Tryptofan er den aminosyren som står for produksjonen av serotonin, og hvis en spiser eggehviten uten plommen så synker serotoninnivået i hjernen.

7969540[/snapback]

 

Bra at ikkje egg er den einaste kilden til tryptofan da ;)

7973918[/snapback]

 

Mener dere at et høyt inntak av tryptofan hjelper på humøret?

Og i så fall er jeg nyssgjerrig på hva som er den viktigste kilden til dette!

 

7982536[/snapback]

 

Et lavt nivå serotoninnivå kan gi mange og negative utslag. Kroppen produserer dette av tryptofan. Så lenge kroppen får "nok" tryptofan så vil det da produseres "nok" serotonin og det påvirker humøret, ja. Men ekstremt høyt inntak vil ikkje gjøre deg ekstremt glad. ;)

 

De beste kildene til tryptofan er animalsk protein, som kjøtt, meieriprodukter, egg og fisk, men også i vegetabilske produkter som brun ris, cottage cheese, peanøtter, soyaprotein og de fleste typer grønnsaker.

Så med et greit kosthold så er ikkje sjansene så store for at du mangler tryptofan/serotonin

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...