Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Det og miste haaret....


VikinGz

Anbefalte innlegg

Skulle man begynne å få måne, er det i mange tilfeller bedre å klippe seg kort, i stedet for å spare til langt hår. Jeg forstår jo at noen vil det, for å kunne ha langt hår mens de ennå har muligheten, men det er en i klassen min (17 år), som har utrolig tynt hår, det ser ut som hentesveis over hele hodet. Han har spart i over et år, men hver gang han går, så flagrer håret og hodebunnen kommer til syne på rundt 30% av skallen, siden håret er så tynt og lett. Hadde han hatt kort hår, ville ikke håret flagret, og han hadde sluppet å ha så mye hentesveis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Guest

Jeg har selv store problemer med dette :(

 

Fra ungdomskolen og til nå (1kl. høyskole) har jeg fått mindre og mindre hår ved lugg-partiet. Altfor store viker og alt det der.. Ikke noe måne thou.

 

Det har så å si ødelagt hele ungdomstiden min, og det ødelegger meg mentalt enda. Jeg drar ikke på skolen som bestefar betaler 30.000 kr for hvert semester og fremtidsplaner er et fjernt fjernt håp unna. Det er det som holder meg i live.

 

Jeg går alltid med lue, og orker knapt være med folk fordi jeg hater utseende mitt. Det går ikke en dag uten hat, følelsen av urettferd og savn av sosialt selskap og fest..

 

jeg er så lei . .

Lenke til kommentar
Jeg har selv store problemer med dette  :(

 

Fra ungdomskolen og til nå (1kl. høyskole) har jeg fått mindre og mindre hår ved lugg-partiet. Altfor store viker og alt det der.. Ikke noe måne thou.

 

Det har så å si ødelagt hele ungdomstiden min, og det ødelegger meg mentalt enda. Jeg drar ikke på skolen som bestefar betaler 30.000 kr for hvert semester og fremtidsplaner er et fjernt fjernt håp unna. Det er det som holder meg i live.

 

Jeg går alltid med lue, og orker knapt være med folk fordi jeg hater utseende mitt. Det går ikke en dag uten hat, følelsen av urettferd og savn av sosialt selskap og fest..

 

jeg er så lei . .

8103044[/snapback]

det hørtes da fryktelig ut da :cry:

Men det er ingen skam ;) du skulle sett sjefen min på jobb du.. han har måne og har hatt samme sveisen i 20 år :p hehe...

Har du prøvd å klippe av deg alt håret? jeg har stort sjett alltid gjort det hele tiden før... Viss man bygger litt muskler ser man realt morsk ut når man barberer seg på hode ;)

Jeg vill bare si at det er ingen skam å ha måne.. men klipper man bort håret er det ikke så ille ;)

Det er selvsagt kipt å miste håret så tidlig... men du har jo en kjempe bestefar som betaler utdanningen din :) Så jeg vill anbefale at du tar deg sammen litt og tar ett realt stepp inn i skolen ;) Så kan du vise oss med hår hvem som blir sjef ;) hehe.. alltid lyst til å ha bra utdanning for å vise de dumme lærerne som ga meg dårlige karakterer at jeg faktisk kan bli bedre enn de også... hehe..

Samt har jeg to brødre som jobber i butikk og som vekter... skal også vise de... hehe... men slik tenker jeg da ;P

 

Stå på der ute.. :thumbup:

På sosial sia er du ikke alene... kan jo innrømme at det kan gå mnd mellom vær gang jeg er ute... så du er ikke alene om d heller...

Lenke til kommentar
Hmm... men altså.. er det sant at visst man har masse hår på kroppen å kommer du til å bli skallet eller få måne? er du helt sikker på d? Pappa har masse hår, og jeg har det også. Men han har bare viker  :tease:

8103214[/snapback]

Denne kroppen er ikke lett...

Men det er større sjanse... mye hår på kroppen kommer vell av høyt niva av hormoner... og det kan føre til at man mister håret på toppen...

Men i slekta mi henger det veldig mye hårtap i min alder.. og jeg må nok regne med at om ca 10år så har jeg ikke mye igjen :p

 

Vi lærte også på barneskolen at det som er mest arvelig er hårtapet til far... men om det stemmer skal jeg ikke si noe om, på barne skolen lærer man mye tull :p hehe..

 

Ellers er det ikke iritabelt at man mister håret egentlig for min del... det værste er at jeg får håre i aniskte o.l og det er iritabelt :yes:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Botene tar overhånd... steng tråden min :)

Har fått svar på det jeg lurte på :)

8167121[/snapback]

 

Trenger ikke stenge tråden, den kan fungere som informasjonstråd til de som lurer på det samme som deg :) Jeg skal holde orden på boten jeg.

Lenke til kommentar

En venn av meg mistet plutselig alt av hår over hele kroppen. Han har vært mange ganger hos legen og dem vet ikke hva det er. Nå har han gått i et par år uten hår på hodet, uten øyenbryn, uten hår under armene, brystet, ja overalt. Totalt hårfri.

 

Mulig depresjon kan spille inn, da begge hans foreldre nylig døde.

Lenke til kommentar

Har litt dårlig tid så fikk ikke lest gjennom hele tråden, beklager, men jeg har brukt Rogaine i ett år og har merket forskjell. Det er det produkt som skal stoppe (arvelig)håravfall og få det til å vokse ut igjen.

 

Å miste håret er deprimerende ja..

Lenke til kommentar
En venn av meg mistet plutselig alt av hår over hele kroppen.  Han har vært mange ganger hos legen og dem vet ikke hva det er. Nå har han gått i et par år uten hår på hodet, uten øyenbryn, uten hår under armene, brystet, ja overalt. Totalt hårfri.

 

Mulig depresjon kan spille inn, da begge hans foreldre nylig døde.

8168675[/snapback]

 

:ohmy::ph34r:

 

24758.medium.jpg

Lenke til kommentar
En venn av meg mistet plutselig alt av hår over hele kroppen.  Han har vært mange ganger hos legen og dem vet ikke hva det er. Nå har han gått i et par år uten hår på hodet, uten øyenbryn, uten hår under armene, brystet, ja overalt. Totalt hårfri.

 

Mulig depresjon kan spille inn, da begge hans foreldre nylig døde.

8168675[/snapback]

Sliter litt med depresjon selv... kanskje det er grunnen :dontgetit:

Lenke til kommentar
http://www.pfizer.no/templates/treatment____363.aspx

 

Kopier denne linken og du vil finne en del svar. Mitt råd er at en, uansett livssituasjon,ser etter muligentene og ikke lar begrensningene styre livet.

 

Det er alltid håp.

Lykke til.

8196384[/snapback]

 

 

Ja, man må nok bare PRØVE å legge det meste av bekymringer til side og prøve å ha det artig mens man lever...selv om det er vanskelig. :ermm:

Lenke til kommentar
En venn av meg mistet plutselig alt av hår over hele kroppen.  Han har vært mange ganger hos legen og dem vet ikke hva det er. Nå har han gått i et par år uten hår på hodet, uten øyenbryn, uten hår under armene, brystet, ja overalt. Totalt hårfri.

 

Mulig depresjon kan spille inn, da begge hans foreldre nylig døde.

8168675[/snapback]

 

Klippet fra helsenett.no:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Alopecia areata er navnet på en tilstand karakterisert ved flekkvist hårtap som kan oppstå i alle aldre. Vanligvis affiseres hodebunnen, men alle hårbevokste områder kan rammes.

 

Hva er årsaken?

 

Vi kjenner ikke den eksakte årsaken, men alopecia areata oppfattes som en autoimmun tilstand; en tilstand forårsaket av eget immunsystem. Litt forenklet kan man si at immunapparatet får beskjed om å lage et immunsvar rettet mot et inntrengende fremmedstoff som virus eller bakterier, og at immunsvaret "bommer litt" og skader eget vev. Muligens er overflater på hårsekkene immunologisk like overflater på det inntrengende fremmedstoff, og immunsystemet har derfor vanskelig for å se forskjell. Under mikroskop ser man hvite blodlegemer som infiltrerer vevet rundt hårsekken, og ikke lenge etter faller håret ut.

Enkelte ganger har personer med alopeci opplevd et psykisk stress i perioden før hårtapet startet, men slikt stress er ikke nødvendig og sammenhengen med stress er uklar. Tilstanden er ikke farlig, men kan i seg selv være en psykisk belastning for mange. De aller fleste mister hår i noen få områder, en sjelden gang mistes alt håret på hodet. Det kalles alopecia totalis. Dersom alt kroppshår forsvinner benevnes det alopecia universalis. Det er sjeldent.

 

Kjenner en som går gjennom dette, det ser ærlig talt helt for jævlig ut. Alt av hår er borte, og etter 6 år ser det ikke ut som det noen gang skal komme tilbake heller. Det finnes visstnok behandling, men dessverre er effekten veldig individuell. Etter min mening, altfor kostbart, tidkrevende, liten eller ingen positiv effekt i det hele tatt. Det bisarre er at årsaken er uvisst, og det finnes selvfølgelig ingen kur.

 

PS! Det finnes 2 typer hårtap, den naturlige og Alopecia Areata. Skulle ikke være så vanskelig å finne ut om du lider av den naturlige type håravfall eller Alopecia Areata.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...