Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Det og miste haaret....


VikinGz

Anbefalte innlegg

Jeg er 19år og lurer på en ting... i det siste halvåret har jeg lagt merke til og iritert meg grønn over hår som løsner på hode... det havner i ansikte og når jeg tar i håret...

Speiselt lagt merke til det etter jeg havleis bleika håret... men det kom ikke noe spesielt mye før etter jul... det er ikke hårdotter (heldigvis) men sånn ett og ett hårstrå/to... Det er iritabelt å kiler og får på øynene osv...

Noe som har forslag på hva som gjør det til og hva det kan bekjempes med?

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hvor sant det er, men læreren vår pleide si at håret datt lettere av hvis man brukte lue ekstremt mye.

 

Tror ikke det er noe du kan gjøre for å utsette prosessen eller stoppe den. Men du kan jo alltids lese Herman, den er ganske morsom og handler om å miste håret.

Lenke til kommentar

Røyter gjør vi alle til tider, og det er helt normalt.

Siden faren din er skallet er sjansen for at du blir det relativt stor.

Har du mye kropps hår tyder dette på at du har mye testosteron (?) i kroppen, og du vil da mest sannsynlig bli skallet eller få måne. Dette kommer derimot til å skje senere enn den alderen du er i nå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Vel.. Jeg var borte i noe av det samme. Jeg rev av hår, store mengder hver dag. Til slutt så hadde jeg en svær rundt flekk på hodet uten hår. Så derfor skallet jeg meg.(P.g.a store psykiske lidelser jeg rev av hår..)

 

Vet ikke helt, kanskje skalle seg fungerer ? :)

 

Husk å bruk barberskum(sånn som jentene, også enkelte gutter har til legger osv), det funker bra, og du vil bli bedøvd på hodet/hjernen.

Også anbefaler jeg å først begynne med å klippe med en saks, evt. barbermaskin, og ta så nerme du kommer bunnen(jeg brukte barberhøvel på slutten, fordi jeg ikke hadde barbermaskin) også tar du av høvelen på barbermaskinen, og tar litt skum oppå hodet, og derreter fører du den igjennom håret. Pass på og være nøyen. Er mulig at du må ta en saks for å finstusse bort små hårstrå.

 

Dette funket iallefall for meg! :)

 

Når det vokser ut igjen, kan du ta samme prossesen. Er du flau over å være skalla, bruk en hue/ ett hodeplagg. Ellers bør du nok i senere tid/NÅ kontakte en lege! :)

 

 

-Zynilum

Lenke til kommentar

Jeg begynte å bli tynnere i håret da jeg var ca 21 år. Nå er jeg straks 29, og "månen" begynner å bli veldig tydelig.

 

I en alder av ca 25 begynte jeg å trimme håret helt kort med maskin (av og til med høvel), og denne sveisen kommer jeg nok til å ha ut livet.

 

Jeg innrømmer mer enn gjerne at jeg har utrolig lyst på tykt hår igjen, men det er nå en gang slik at dette er umulig for oss med litt vanskelige gener. Å ha måne og hestehale og en liten, rød cabriolet er ikke helt min ting, for å si det sånn. Man må bare gjøre det beste med det man har.

 

Til tross for min mangel på en vakker manke, giftet jeg meg i høst med ei vakker , smart og kjekk jente. En god jobb der jeg stortrives har jeg også. Håret er ikke alt, selv om det kan gi deg (meg) en skikkelig knekk.

 

Jo før du greier å finne deg til rette med hårtapet, jo bedre vil det være for selvbildet og selvtilliten din.

Lenke til kommentar

Propecia er et legemiddel som sinker hår tap.

 

Hva er det?

Propecia inneholder 1mg finasteride pr pille og det er dette stoffet i små mengder ( min 0,2mg pr døgn) som har vist seg å ha en bi effekt på omgjøringen av testoron til DHT i hodebunnen. Det er for mye DHT under hodebunnen som gjør at hår sekkene "kveles" og folk blir skalla. Ergo, for mye DHT i hodebunnen betyr at man har arvelig hår avfall. Finasteride hindrer testoron i større mengder å produsere DHT. Mindre DHT, mindre hårtap, men mer testoron.

 

Bi effekter:

Google it, men de viktigste bi effekten de fleste er redd for er:

( Risiko ca 1%! Risiko med langvarig bruk 5-10+ år er ukjent. )

( Ingen av bi effektene er bevist til å være varig. Dvs de blir borte om du slutter. )

-Tap av sex drift (impotens)

-Man kan få bryster (gynecomastia)

 

* Her må jeg bare legge til at en selv bør lese om stoffet før man begynner på det, men ikke bli skremt av de hypokonder sidene mot finasteride. Mye av det de sier er ikke begrunnet i fakta og så har mange av de ikke kjøp lege midler produsert etter norsk standard. Noe som er viktig ved pille deling/dosering ol. Deler man en pille i to man har kjøpt på apoteket i Norge skal det bare være max 5% avvik i fordelingen av innholdet i de to pille delene. Detter blir garantert ikke følge av resten av verden...

 

Økonomi:

Propecia er dyrt og heller ikke godkjent i Norge ennå for bruk mot hår tap, men man kan få untak og kjøpe det på apotek. Derimot det letteste og mest økonomiske å gjøre er å kjøpe Proscar ( 5mg finasteride ) og dele vær pille i 4 deler med en pille deler ( 20-50kr på apotek). Ta så 1/4 pille pr dag. Kostnadene da vill ikke bli mer en ca 100 Kr pr måned istedet for 700-1000 Kr pr måned med Propercia. Det finnes nok av fast leger som er villige til å skrive ut Proscar til bruk som Propercia.

 

Personlig erfaring:

Først prøvde jeg Arcon hår kur for menn..., som viste seg å bare være BS, så hold deg unna det. Dyre B vitaminer spør du meg!

Prøvde så Proscar 1/4 pille pr døgn og etter 4 uker minsket hår tapet mitt i dusjen med 90% og jeg mistet en del hår vær gang jeg dusjet. Selv har jeg ikke hatt noen bi virkninger, men jeg føler nesten jeg må legge til at jeg lever sunt og trener mye og jeg er ikke sikker på om det har noen innvirkning. Ved siden av Proscar tar jeg også vanlige b vitamin tilskudd for å optimalisere kroppens normale hår produksjon. Da hår bruker en god del av næringen i b vitaminer.

 

Wiki link om finasteride:

http://en.wikipedia.org/wiki/Finasteride

 

 

*edit:

Riktig link

 

Lykke til. :)

Endret av LOBOS
Lenke til kommentar
Jeg er 19år og lurer på en ting... i det siste halvåret har jeg lagt merke til og iritert meg grønn over hår som løsner på hode... det havner i ansikte og når jeg tar i håret...

Speiselt lagt merke til det etter jeg havleis bleika håret... men det kom ikke noe spesielt mye før etter jul... det er ikke hårdotter (heldigvis) men sånn ett og ett hårstrå/to... Det er iritabelt å kiler og får på øynene osv...

Noe som har forslag på hva som gjør det til og hva det kan bekjempes med?

7909227[/snapback]

Det er nok hodebunnet ditt som ikke táler sá mye bleiking.

Jeg má gjerne spőr om du har andre symptomer som klőe/svier osv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+9817234daf
Du må ikke se på din far når det gjelder hårtap. Hårtapet kommer fra morssiden.

7977516[/snapback]

 

Ikke helt rett. Men det er likevel 50 % større sjanse for å arve sin morfars hårfeste enn sin fars ettersom genet ligger i x-kromosomet.

 

Det finnes flere kurer mot hårtap. Det står en del om dette på AskMen. Et produkt de nevner er for eksempel Revivogen. Uansett hår eller ikke, drit i det. Se på Bruce Willis, som stort sett er skallet. Jude Law er kanskje en person som er enda mer inspirerende; han har de dypeste vikene i showbiz og drar damer som få:

 

2007-03-01T222506Z_01_NOOTR_RTRIDSP_2_OUKEN-UK-LAW.jpg

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...